Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10594

van Lies Jans (N-VA) d.d. 11 december 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Wegcode - Pechstrook - Takelwagens - Prioritaire voertuigens

wegverkeer
ziekentransport
brandbestrijding
verkeersregels
politie

Chronologie

11/12/2013Verzending vraag
25/3/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10594 d.d. 11 december 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De aanpassing van de wegcode die er eindelijk zit aan te komen, zal onder meer inhouden dat takelwagens uitgerust kunnen worden met blauwe zwaailichten en een speciale geluidsinstallatie. Hierdoor kunnen ze zich dan, in het kader van een verkeersongeval op de autosnelweg, op de pechstrook begeven om zodoende sneller de plaats van het ongeval te kunnen bereiken. Bijgevolg zou de autosnelweg vlugger kunnen worden vrijgemaakt en de files worden ingekort.

Met deze melding kwam er echter een mogelijke lacune in de wegcode naar boven. Namelijk de (mogelijk onduidelijke) regeling rond gebruik van de pechstrook door prioritaire voertuigen. In principe zou geen enkel voertuig wettelijk gemachtigd zijn om zich over de pechstrook te begeven. Zo zou een pechstrook immers niet gedefinieerd zijn in de wegcode. Dat is namelijk een strook die geen deel uitmaakt van de rijbaan en bijgevolg als een gelijkgrondse berm wordt beschouwd.

Daarnaast is er de vraag of de courante manoeuvres van de politie, brandweer en ziekenwagens in feite niet strijdig zijn met de wegcode. Zo zou een doorlopende witte lijn strikt genomen niet overschreden mogen worden door een prioritair voertuig. Dat zou zo zijn voor alle verkeersregels en verkeerstekens die niet vermeld staan in art. 59 van de wegcode.

Een volledige opheffing van de wegcode voor politie, zoals die bv. in Nederland voor de politiediensten geldt, zou deze problemen oplossen. Uiteraard zou deze opheffing enkel gelden als de opdracht dit vereist. Ook voor ziekenwagens en brandweerwagens zou dergelijke beperking dan kunnen gelden.

Graag had ik hierover dan ook een aantal vragen gesteld.

1) Kan de geachte staatssecretaris het bestaan van boven aangehaalde lacune in de wegcode bevestigen?

2) Indien ja, wordt/werd de hierboven aangehaalde problematiek ook aangepakt met de nieuwe wegcode die in aanmaak is?

3) Welke beleidsmaatregelen werden/worden genomen om deze problematiek op te lossen? Met tijdsbepaling?

4) Zal de bepaling van de pechstrook worden aangepast in de nieuwe wegcode?

Antwoord ontvangen op 25 maart 2014 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1) Ja, momenteel mogen prioritaire voertuigen andere dan politiewagens, geen gebruik maken van de pechstrook. Artikel 9 van de wegcode bepaalt immers dat de bestuurders de rijbaan moeten volgen. Echter, het overschrijden van de brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt, bedoeld in artikel 75.2, is op zich niet verboden. Het is wel zo dat de pechstrook niet is gedefinieerd in de huidige wegcode en dus geen deel uitmaakt van de rijbaan.

2) en 4) Ja. Enerzijds zal in de wegcode de definitie van “pechstrook” worden opgenomen, anderzijds zal die pechstrook mogen gebruikt worden door prioritaire voertuigen met een dringende opdracht alsook door takelwagens en door diensten die worden opgeroepen door de politie of het openbaar ministerie om zich naar de plaats van het incident op of langs de auto(snel)weg te begeven, weliswaar onder dekking van een oranjegeel zwaailicht.

3) Het ontwerp tot aanpassing van wegcode dat het gebruik van de pechstrook regelt, zal binnenkort in voege kunnen treden.