Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10403

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 14 november 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Voorbijrijden van treinhaltes - Oorzaken - Gevolgen - Compensaties

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
geografische spreiding

Chronologie

14/11/2013Verzending vraag
27/3/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10403 d.d. 14 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Toen ik in de herfstvakantie op het perron van het station van Zaventem stond om een trein naar Brussel te nemen, werd die trein correct aangekondigd, maar reed hij tot mijn grote verbazing simpelweg voorbij zonder halt te houden. Bovendien werd er in het station nadien ook niets over gecommuniceerd. Het gevolg was dat ik daardoor een latere trein moest nemen en zo de aansluiting met de Thalys in Brussel-Zuid miste.

Aangezien dit waarschijnlijk geen alleenstaand geval is, had ik graag volgende zaken vernomen:

1) Hoeveel treinen reden de laatste zes jaar (2008 - 2013) een treinhalte voorbij?

2) Hoeveel van die incidenten kwamen voor in Vlaanderen? Hoeveel in Wallonië en in Brussel?

3) Wordt er van elk incident onderzocht wat de oorzaak was?

4) Wat zijn de gevolgen van een dergelijk incident? Wordt het incident nadien geanalyseerd en worden er lessen uit getrokken? Zo nee, waarom niet?

5) Hoeveel compensaties werden er de jongste jaren daarvoor uitgekeerd ? Kan u die bedragen opsplitsen per gewest?

Antwoord ontvangen op 27 maart 2014 :

1) Het is niet mogelijk om het cijfermateriaal van de laatste zes jaar te geven. Infrabel beschikt enkel over de gegevens van de laatste vier jaar.

Jaar

Aantal

2010

95

2011

106

2012

93

2013

115


2) Infrabel onderzocht de top-3 van elk jaar:

Jaar

Vlaanderen

Wallonië

Brussel

2010

--

Genval (3x)

Groenendaal  (3x)

Soignies (4x)

Schaarbeek (6x)

2011

Beveren (7x)

Mechelen-Nekkerspoel

Profondsart (3x)

Etterbeek

2012

Beervelde (4x)

Burst

---

Brussel-Kapellekerk

Etterbeek (3x)

2013

Harelbeke (7x)

Beveren (7x)

Beervelde (4x)

Waregem

Neufchâteau (5x)

Bas-Oha

Jamioulx

---


3) en 4) Er wordt door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een onderzoek gevoerd naar de achterliggende oorzaak van iedere perronvoorbijrijding (precieze omstandigheden, treinbestuurder, correcte dienstfiche,….). Bovendien zal d
e NMBS actie ondernemen om stops die afwijken ten opzichte van het normale verwachtingspatroon van de treinbestuurder op een duidelijkere manier op de dienstfiches van de treinbestuurders te zetten.

5) De compensaties die door de NMBS werden uitgekeerd in dit verband worden niet per gewest opgesplitst:

Jaar

Aantal klachten

Aantal klachten met compensatie

Totaalbedrag aan compensaties

2008

151

0

0 EUR

2009

205

5

248,90 EUR

2010

129

2

5,4 EUR

 2011

230

72

551,92 EUR

 2012

227

113

1.011,7 EUR