Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Voorbijrijden van treinhaltes - Oorzaken - Gevolgen - Compensaties
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
geografische spreiding
14/11/2013 | Verzending vraag |
27/3/2014 | Antwoord |
Toen ik in de herfstvakantie op het perron van het station van Zaventem stond om een trein naar Brussel te nemen, werd die trein correct aangekondigd, maar reed hij tot mijn grote verbazing simpelweg voorbij zonder halt te houden. Bovendien werd er in het station nadien ook niets over gecommuniceerd. Het gevolg was dat ik daardoor een latere trein moest nemen en zo de aansluiting met de Thalys in Brussel-Zuid miste.
Aangezien dit waarschijnlijk geen alleenstaand geval is, had ik graag volgende zaken vernomen:
1) Hoeveel treinen reden de laatste zes jaar (2008 - 2013) een treinhalte voorbij?
2) Hoeveel van die incidenten kwamen voor in Vlaanderen? Hoeveel in Wallonië en in Brussel?
3) Wordt er van elk incident onderzocht wat de oorzaak was?
4) Wat zijn de gevolgen van een dergelijk incident? Wordt het incident nadien geanalyseerd en worden er lessen uit getrokken? Zo nee, waarom niet?
5) Hoeveel compensaties werden er de jongste jaren daarvoor uitgekeerd ? Kan u die bedragen opsplitsen per gewest?
1) Het is niet mogelijk om het cijfermateriaal van de laatste zes jaar te geven. Infrabel beschikt enkel over de gegevens van de laatste vier jaar.
Jaar |
Aantal |
2010 |
95 |
2011 |
106 |
2012 |
93 |
2013 |
115 |
2) Infrabel onderzocht de top-3 van elk jaar:
Jaar |
Vlaanderen |
Wallonië |
Brussel |
2010 |
-- |
Genval (3x) Groenendaal (3x) Soignies (4x) |
Schaarbeek (6x) |
2011 |
Beveren (7x) Mechelen-Nekkerspoel |
Profondsart (3x) |
Etterbeek |
2012 |
Beervelde (4x) Burst |
--- |
Brussel-Kapellekerk Etterbeek (3x) |
2013 |
Harelbeke (7x) Beveren (7x) Beervelde (4x) Waregem |
Neufchâteau (5x) Bas-Oha Jamioulx |
--- |
3) en 4) Er wordt door de Nationale
Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een onderzoek gevoerd
naar de achterliggende oorzaak van iedere perronvoorbijrijding
(precieze omstandigheden, treinbestuurder, correcte dienstfiche,….).
Bovendien zal de NMBS actie ondernemen om
stops die afwijken ten opzichte van het normale verwachtingspatroon
van de treinbestuurder op een duidelijkere manier op de dienstfiches
van de treinbestuurders te zetten.
5) De compensaties die door de NMBS werden uitgekeerd in dit verband worden niet per gewest opgesplitst:
Jaar |
Aantal klachten |
Aantal klachten met compensatie |
Totaalbedrag aan compensaties |
2008 |
151 |
0 |
0 EUR |
2009 |
205 |
5 |
248,90 EUR |
2010 |
129 |
2 |
5,4 EUR |
2011 |
230 |
72 |
551,92 EUR |
2012 |
227 |
113 |
1.011,7 EUR |