Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10400

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 14 november 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Project 0119, Diabolo deel 2 - Stand van zaken

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
luchthaven
spoorwegnet

Chronologie

14/11/2013Verzending vraag
4/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10400 d.d. 14 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naar aanleiding van het ontbreken van de geactualiseerde fiches van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en daar u me antwoordde dat die fiches niet beschikbaar zullen zijn voor 2014 (vraag om uitleg nr. 5-3903, beantwoord op 6 november 2013), had ik graag de laatste stand van zaken gehad van het volgende project:

Nr 0119 - Onderwerp : Diabolo deel 2 :

1) Is het project tijdig afgewerkt? De verwachte einddatum was juni 2012.

2) Zo nee, waarom niet?

3) Is het project binnen het geplande budget van 40.150.570 euro gebleven?

4) Zo nee, hoeveel bedroeg het budget precies en waarom was er een overschrijding?

Antwoord ontvangen op 4 februari 2014 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt Infrabel me de volgende elementen mee:

1. en 2. Het project werd tijdig afgewerkt. Op 7 juni 2012 werd het Diabolo project officieel geopend in bijzijn van Zijne Majesteit Koning Albert II. Op 10 juni 2012 vond de eerste rechtstreekse treinrit plaats tussen Mechelen en de Luchthaven.

3. Het bedrag van 40,151 miljoen euro waarnaar wordt gerefereerd betreft de raming van Q4 2011 van het totaal benodigde budget ten laste van Infrabel in courante euro’s.

Deze raming is nog geëvolueerd.

4. Het totaal benodigde budget bedraagt 56 814 miljoen euro.

De stijging is te verklaren door:

Voor de volledigheid wordt vermeld dat er nog in het programdossier 2013.Q2 een tabel (bijlage 3.4.4.1.a) is opgenomen die het verschil nog verder in detail verklaart.