Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Project 0109, Diabolo deel 1 - Stand van zaken
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
luchthaven
spoorwegnet
14/11/2013 | Verzending vraag |
4/2/2014 | Antwoord |
Naar aanleiding van het ontbreken van de geactualiseerde fiches van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en daar u me antwoordde dat die fiches niet beschikbaar zullen zijn voor 2014 (vraag om uitleg nr 5-3903, beantwoord op 6 november 2013), had ik graag de laatste stand van zaken gehad van het volgende project:
Nr 0109 - Onderwerp : Diabolo deel 1
1) Is het project tijdig afgewerkt? De verwachte einddatum was juni 2012.
2) Zo nee, waarom niet?
3) Is het project binnen het geplande budget van 191.665.390 euro gebleven?
4) Zo nee, hoeveel bedroeg het budget precies en waarom was er een overschrijding?
Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt Infrabel me de volgende elementen mee:
1. en 2. Het project werd tijdig afgewerkt. Op 7 juni 2012 werd het Diaboloproject officieel geopend in bijzijn van Zijne Majesteit Koning Albert II. Op 10 juni 2012 vond de eerste rechtstreekse treinrit plaats tussen Mechelen en de luchthaven.
3. en 4. Het bedrag van 191 665 Miljoen euro waarnaar wordt gerefereerd is een raming uit 2011 en deze is nog geëvolueerd.
Het totaal benodigde budget bedraagt 194 297 Miljoen euro.
De evolutie is vooral te verklaren door :
in negatieve zin : -5,6 Miljoen euro overboeking van honoraria naar programma 0119 (ander programma van de Diabolo;
in positieve zin : +7,8 Miljoen euro meer werken en hogere werkelijke hoeveelheden binnen de aannemingen van de spooruitrustingen.