Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10399

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 14 november 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Project 0109, Diabolo deel 1 - Stand van zaken

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
luchthaven
spoorwegnet

Chronologie

14/11/2013Verzending vraag
4/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10399 d.d. 14 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naar aanleiding van het ontbreken van de geactualiseerde fiches van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en daar u me antwoordde dat die fiches niet beschikbaar zullen zijn voor 2014 (vraag om uitleg nr 5-3903, beantwoord op 6 november 2013), had ik graag de laatste stand van zaken gehad van het volgende project:

Nr 0109 - Onderwerp : Diabolo deel 1

1) Is het project tijdig afgewerkt? De verwachte einddatum was juni 2012.

2) Zo nee, waarom niet?

3) Is het project binnen het geplande budget van 191.665.390 euro gebleven?

4) Zo nee, hoeveel bedroeg het budget precies en waarom was er een overschrijding?

Antwoord ontvangen op 4 februari 2014 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt Infrabel me de volgende elementen mee:

1. en 2. Het project werd tijdig afgewerkt. Op 7 juni 2012 werd het Diaboloproject officieel geopend in bijzijn van Zijne Majesteit Koning Albert II. Op 10 juni 2012 vond de eerste rechtstreekse treinrit plaats tussen Mechelen en de luchthaven.

3. en 4. Het bedrag van 191 665 Miljoen euro waarnaar wordt gerefereerd is een raming uit 2011 en deze is nog geëvolueerd.

Het totaal benodigde budget bedraagt 194 297 Miljoen euro.

De evolutie is vooral te verklaren door :