Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10379

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 november 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Fietskoeriers - Gebruik

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
tweewielig voertuig
vervoersonderneming
postdienst

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
20/1/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10379 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs berichtten de media dat het niet goed gaat met de fietskoeriersbedrijven. Deze wijten hun achteruitgang deels aan de overheid, die het qua opdrachten laat afweten. Vooral bij administraties blijkt de terughoudendheid hardnekkig te zijn. Blijkbaar leven er nog zeer veel vooroordelen, zoals een slechte bescherming van de zending tegen de weersomstandigheden. Of ze schermen met confidentialiteit, of met de verplichting om zendingen aangetekend te versturen. Drogredenen, aangezien advocatenkantoren en banken veel werken met fietskoeriers. Daarbij gelden leveringsbonnen en scans kunnen men dezelfde garantie als een aangetekend schrijven.

De voordelen van fietskoeriers moeten niet meer worden beklemtoond: milieu, minder files dus veel meer leefbaarheid en betere mobiliteit in de dichtgeslibde steden en agglomeraties. Bij uitstek in Brussel, een stad waar de onleefbaarheid cumuleert, bieden zij een competitief voordeel.

Hierover de volgende vragen:

1) Erkent de geachte minister de voordelen en mogelijkheden van fietskoeriers voor de overheidsbedrijven (in Brussel)? Bevestigt hij dat deze diensten vandaag nog onderbenut zijn?

2) Maakt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) gebruik van fietskoeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Zo neen, waarom niet? Overweegt de minister om hier in de toekomst werk van te maken?

3) Maakt de NMBS gebruik van andere private (gemotoriseerde) bestel- en koeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Overweegt de geachte minister om deze contracten in de toekomst af te bouwen ten voordele van fietskoeriers? Is hij bereid om aan de NMBS te vragen om dit te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 20 januari 2014 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee:

1. tot 3. De NMBS maakt momenteel geen gebruik van fietskoerierdiensten. Voor de externe postbedeling wordt volledig gewerkt met bpost en de interne postbedeling wordt volledig intern geregeld. De interne bedeling wordt momenteel herwerkt en er is een officiële procedure die loopt om een partner te zoeken om het transport van de interne postbedeling over te nemen voor één jaar.

De NMBS heeft geen eisen of criteria gesteld aan het type van vervoermiddel, dat kan de transportfirma volledig zelf bepalen. De criteria die door de NMBS gesteld worden, hebben voornamelijk te maken met de tijdsduur van het transport van een poststuk.