Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10368

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 november 2013

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie - Fedict - Fietskoeriers - Gebruik

tweewielig voertuig
vervoersonderneming
ministerie
postdienst

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
2/1/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10368 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs berichtten de media dat het niet goed gaat met de fietskoeriersbedrijven. Deze wijten hun achteruitgang deels aan de overheid, die het qua opdrachten laat afweten. Vooral bij administraties blijkt de terughoudendheid hardnekkig te zijn. Blijkbaar leven er nog zeer veel vooroordelen, zoals een slechte bescherming van de zending tegen de weersomstandigheden. Of ze schermen met confidentialiteit, of met de verplichting om zendingen aangetekend te versturen. Drogredenen, aangezien advocatenkantoren en banken veel werken met fietskoeriers. Daarbij geldt dat leveringsbonnen en scans dezelfde garanties kunnen geven als een aangetekend schrijven.

De voordelen van fietskoeriers moeten niet meer worden beklemtoond: milieu, minder files dus veel meer leefbaarheid en betere mobiliteit in de dichtgeslibde steden en agglomeraties. Bij uitstek in Brussel, een stad waar de onleefbaarheid cumuleert, bieden zij een competitief voordeel.

Hierover de volgende vragen:

1) Erkent de geachte staatssecretaris de voordelen en mogelijkheden van fietskoeriers voor de administraties (in Brussel)? Bevestigt hij dat deze diensten vandaag nog onderbenut zijn?

2) Maken de Federale Overheidsdienst (FOD) Personeel en Organisatie en Fedict gebruik van fietskoeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Zo neen, waarom niet? Overweegt de geachte staatssecretaris om hier in de toekomst werk van te maken?

3) Maken de FOD Personeel en Organisatie en Fedict gebruik van andere private (gemotoriseerde) bestel en koeriersdiensten?

a) Zo ja, over welk soort contracten gaat het hier (bedrag, termijn, hoeveelheid)? Zijn er plannen om dit uit te breiden of af te bouwen?

b) Zo ja, is men daarbij tevreden met de geleverde diensten?

c) Overweegt de geachte staatssecretaris om deze contracten in de toekomst af te bouwen ten voordele van fietskoeriers? Is de staatssecretaris bereid om zijn administratie te vragen om dit te onderzoeken?

Antwoord ontvangen op 2 januari 2014 :

1) Fietskoeriers kunnen wellicht voordelen bieden voor overheidsdiensten die in grote steden gevestigd zijn, vooral in geval van druk verkeer en verkeersblokkades.

2) De Federale Overheidsdienst (FOD) Personeel en Organisatie maakt geen gebruik van fietskoeriers, en er zijn geen plannen om dat in de toekomst te doen.

De FOD P&O beschikt over enkele dienstfietsen die gebruikt worden door de chauffeurs om post rond te dragen in de buurt als het goed weer is. Anders bezorgen de chauffeurs de post die per drager wordt verzonden met de auto.

Fedict maakt op dit moment evenmin gebruik van fietskoeriers, maar begin maart 2014 verhuist Fedict naar WTC III aan het Noordstation. Fedict zal zeker overwegen om op dat moment gebruik te maken van fietskoeriers omdat zijn kantoren zich dan niet meer in het hartje van de stad bevinden.

Op dit moment bevinden de overheidsdiensten waar Fedict de meeste documenten mee uitwisselt zich op loopafstand. Voor de andere bestemmingen doet Fedict een beroep op zijn chauffeur.

3) De FOD Personeel en Organisatie, noch Fedict maakt gebruik van andere koeriersdiensten.