Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10349

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 12 november 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

De Diabolo-toeslag

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
luchthaven
reizigersvervoer
reizigerstarief

Chronologie

12/11/2013Verzending vraag
28/11/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3988

Vraag nr. 5-10349 d.d. 12 november 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

In de vakantieperiode hebben heel wat reizigers de trein naar de luchthaven Brussel-Nationaal genomen. Velen onder hen moesten naast de prijs van hun treinkaartje ook de bewuste Diabolo-toeslag betalen.

Die toeslag is van toepassing sinds 2009 en is het gevolg van een financiële constructie van de publiek-private samenwerking die is opgericht om het Diabolo-project te financieren. De opzet van het project is de spoorontsluiting van de luchthaven van Zaventem te verbeteren door de aanleg verschillende spoorverbindingen.

Alle reizigers met de luchthaven van Zaventem als vertrekpunt of bestemming, behalve de pendelaars met een trajecttreinkaart, moeten dat vast bedrag betalen. Voor wie reist met een treinkaart voor binnenlands verkeer – een standaard- of weekendkaart – is de toeslag automatisch in de prijs begrepen. Wie echter reist met een seniorenkaart, een Pass of een gecombineerd kaartje Eurostar, Tgv of Thalys – binnenlands verkeer, moet aan een loket, een ticketautomaat of online een toeslagkaart kopen.

Toen de Diabolo-toeslag in 2009 werd ingevoerd bedroeg de prijs 2,05 euro, aangepast aan de index. Vier jaar later is de prijs meer dan verdubbeld en bedraagt vandaag 4,40 euro.

Mijnheer de minister, ik had graag van u vernomen

1) of de toeslag die alle reizigers met de luchthaven van Brussel als bestemming of vertrekpunt moeten betalen, de komende jaren nog zal worden verhoogd en/of geïndexeerd. Wie beslist over de tariefwijziging? Bepaalt de wet een maximumprijs?

2) Tot wanneer wordt de Diabolo-toeslag aan de reizigers opgelegd? Wordt de taks afgeschaft als de werken beëindigd zijn?

3) Welke verschillende bouwwerken omvat dat ambitieus plan? Welke spoorwegverbindingen zijn al voltooid?

4) Vindt u niet dat de vaste toeslag het treinkaartje voor korte verplaatsingen onrechtvaardig duur maakt?

5) Houders van een woon-werkabonnement met de luchthaven als bestemming worden vrijgesteld van de taks, maar niet de reizigers die een Pass gebruiken, zoals werkstudenten of werknemers met een precair statuut . Hoe valt dat onderscheid te rechtvaardigen?

6) Reizigers die gewoonlijk een Rail of Go Pass gebruiken zijn vaak niet op de hoogte van het bestaan van de toeslag of vergeten hem onbewust op het ogenblik dat ze hun treinkaart invullen. Acht u het niet nuttig deze reizigersinfo expliciet op de verschillende soorten vervoerbewijzen te vermelden zodat de tarieven van de NMBS transparant en duidelijk zijn en alle reizigers kunnen kiezen voor de meest voordelige formule?

Antwoord ontvangen op 28 november 2013 :

De bijdrage voor de financiering van het Diaboloproject, dat als doel heeft de spoortoegang tot Brussels Airport te vergemakkelijken werd door de Wet van 30 april 2007 ingesteld. Deze wet voorziet in haar artikel 12 een jaarlijkse indexering volgens de evolutie van de gezondheidsindex. Een verhoging buiten de index zou als doelstelling hebben tegemoet te komen aan een deficit van de financiële dekking, die opgelegd wordt door de private partner in het kader van een Publiek- Private Samenwerking (PPS)-contract. Die partner heeft aan Infrabel laten weten wat een beperkte stijging vanaf januari 2014 gevraagd zou worden.

De Diabolotoeslag is geldig voor de totale duur van het project van PPS, zijnde tot 2047.

Het Diaboloproject bestaat uit een ondergrondse spoorverbinding vanaf het station van de Luchthaven tot de centrale berm van de autosnelweg E19 die gebouwd werd door de private partner. Infrabel heeft ook een nieuwe lijn gebouwd in de centrale berm van de autosnelweg tussen Brussel en Mechelen. De werken zijn beëindigd en de globale infrastructuur werd op 10 juni 2012 in gebruik genomen.

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) stelt zo een rechtstreeks aanbod voor, met name naar Brussel, Mechelen, Antwerpen, Leuven, Landen, Aalst, Denderleeuw, Gent, Halle, ‘s Gravenbrakel, Bergen, ....

De NMBS-groep bevestigt mij dat de Diabolotoeslag bepaald werd op een niveau dat competitief is ten opzichte van gelijkaardige verbindingen in andere landen en dat ze rekening houdt met de kosten van de alternatieven voor een vervoer van en naar de Luchthaven.

De vrijstelling van deze bijdrage werd door de wet van 30 april 2007 beperkt tot enkele reizigerscategorieën, voornamelijk de houders van een woon-werkabonnement naar de Luchthaven. Een uitbreiding van de vrijstelling zou de financieringsmogelijkheden van het project voor de privépartner beperken.

De NMBS bevestigt mij dat ze alles in het werk stelt om correct te communiceren over de toepassing van deze bijdrage. Deze belasting wordt zo op de Go Pass 10 en de Rail Pass vermeldt.

De informatie is ook, onder andere, beschikbaar via de website, evenals in verschillende brochures.