Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10314

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 6 november 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

de keuze tussen vrijwillig brandweerman en beroepsbrandweerman

brandbestrijding

Chronologie

6/11/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3920

Vraag nr. 5-10314 d.d. 6 november 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De hervorming van de brandweer heeft als doel tot een betere organisatie van de brandweer te komen met een optimale inzet van middelen en personeel. Toch dreigt de hervorming zoals ze nu wordt uitgewerkt een aantal onaangename gevolgen met zich mee te brengen. Daarom trekken verschillende - vooral kleine - brandweerkorpsen aan de alarmbel. Ze vrezen dat de werking in kleine gemeenten in het gedrag zal komen.

Vandaag de dag is het perfect mogelijk om binnen één brandweerkorps als beroepsbrandweerman actief te zijn, en tegelijkertijd in een ander korps vrijwillig brandweerman te zijn. Dat is geen probleem aangezien beroepsbrandweerlieden door hun doorlopende diensten vaak veel vrije tijd hebben, die ze dan als vrijwilliger in hun lokaal korps doorbrengen.

Wanneer de hervorming wordt voltooid en de schaalvergroting via de oprichting van de hulpverleningszones in werking treedt, zal men evenwel niet meer in twee posten binnen één zone onder een verschillend statuut actief kunnen zijn. Na de hervorming zal men dus niet langer onder twee verschillende statuten als brandweerman kunnen werken. Concreet zal men moeten kiezen tussen zijn functie als beroepsbrandweerman en die van vrijwilliger.

De organisatie Brandweer Vereniging Vlaanderen (BVV) waarschuwt dat dit vooral in korpsen met veel vrijwilligers voor problemen zal zorgen. Gevreesd wordt immers dat de kleinere posten, die soms het dichtst bij een brand zitten, voorrang zullen moeten geven aan posten die wel de adequate hulp kunnen geven.

Graag had ik hieromtrent de volgende vragen aan de minister gesteld:

1) Wordt de combinatie om als beroepsbrandweerman op één locatie en daarnaast als vrijwilliger op een andere locatie actief te zijn in de toekomst overal onmogelijk gemaakt? Zal dit enkel het geval zijn binnen één en dezelfde hulpverleningszone of geldt dit ook over de grenzen van de zones heen?

2) Welke impact zal de hervorming hebben op de lokale korpsen? Vreest de minister niet dat veel vrijwilligers zullen moeten stoppen met hun activiteiten, waardoor het principe van "snelste adequate hulp" juist in gevaar komt? Is dit ingecalculeerd? Wat kunnen mogelijke gevolgen hiervan zijn?

3) Zal de minister desgevallend een uitzondering voorzien voor de brandweerlieden die vandaag de dag zowel als beroepsbrandweerman als op vrijwillige basis actief zijn? Worden voor hen overgangsmaatregelen voorzien?

4) Het verplicht stoppen van vrijwilligers betekent voor verschillende korpsen ook een financiële aderlating. Er werd immers veel geïnvesteerd in opleidingen, aangepaste kledij,… Zal hier een financiële compensatie tegenover staan?

5) Deelt de minister de vrees van de BVV dat veel kennis verloren zal gaan indien beroepsbrandweermannen niet meer als vrijwilliger kunnen werken in een lokaal korps? Hoe wilt de minister dit desgevallend tegengaan?

6) Zal de minister extra maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat er steeds voldoende personeel beschikbaar is op de verschillende posten? Zo ja, welke maatregelen heeft de minister in gedachte?