Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10234

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 25 oktober 2013

aan de minister van Justitie

Verkeersovertredingen van de vierde graad - Binnenlandse en buitenlandse bestuurders - Discriminatie - Cijfergegevens buitenlanders - Ingetrokken rijbewijzen - Maatregelen

rijbewijs
officiële statistiek
overtreding van het verkeersreglement
buitenlandse staatsburger
gelijke behandeling

Chronologie

25/10/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-10234 d.d. 25 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Touring kaartte onlangs het gebrek aan een consistente en strikte naleving van de verkeersreglementering aan voor buitenlandse bestuurders. Vooral wanneer buitenlandse bestuurders een verkeersovertreding begaan van de vierde graad, wordt de daaraan verbonden sanctionering, niet consistent uitgevoerd.

Vierde categorie verkeersovertredingen zijn de meest zware verkeersovertredingen en moeten daarom zeer gepast aangepakt worden zodat verandering van attitude en gedrag zeker plaatsvinden. Tot deze categorie behoren:

A. Aansporen om overdreven snel te rijden;

B. Op een overweg komen als de slagbomen dicht zijn, rode knipperlichten branden of het geluidssein werkt;

C. Achterruit rijden op autosnelwegen;

D. Stopbevel negeren van een bevoegde persoon.

De geldboete van een verkeersovertreding binnen de vierde graad bevindt zich tussen 220 euro tot 2.750 euro. Het verval van het recht op sturen is tussen 8 dagen en 5 jaar. Een Belg zal hiervoor altijd voor de rechtbank moeten verschijnen en het verval van het recht op sturen is wettelijk steeds verplicht.

Touring meldt dat een buitenlander daarentegen er vanaf komt met een boete van 330 euro, dat hij niet moet bijdragen aan het Slachtofferfonds en dat zijn rijbewijs niet ingetrokken wordt. Theoretisch is er natuurlijk geen onderscheid, maar in de praktijk duidelijk wel. Agenten vragen amper aan het parket het rijbewijs in te trekken. Vaak ook omwille van een logische redenering: eens over de grens kan een buitenlander zijn rijbewijs terug eisen, want de intrekking geldt enkel voor het Belgisch grondgebied.

Graag had ik volgende vragen gesteld:

1) Kan de geachte minister cijfers bezorgen (van 2010 tot en met 2012) van het aantal buitenlanders die per gerechtelijk arrondissement voor de rechtbank moesten verschijnen omwille van een verkeersovertreding binnen categorie vier? Welke sancties kregen de buitenlanders die voor de rechtbank moesten komen?

2) Wat was het aantal ingetrokken rijbewijzen van buitenlanders voor de respectievelijke jaren?

3) Hoe zal de geachte minister samenwerken met de staatssecretaris van Mobiliteit en het ministerie van Binnenlandse Zaken om deze problematiek aan te pakken? Welke maatregelen zal haar ministerie nemen?