Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10076

van Yoeri Vastersavendts (Open Vld) d.d. 10 oktober 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Onverzekerde voertuigen - Ongevallen - Actieplan

autoverzekering
ongeval bij het vervoer
officiële statistiek

Chronologie

10/10/2013Verzending vraag
27/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10076 d.d. 10 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen in België dateert van 21 november 1989, maar er zijn nog steeds veel mensen die zich zonder dergelijke verzekering in het verkeer begeven. Zo reden er in 2012 nog 70 000 onverzekerde voertuigen rond op onze Belgische wegen.

Wanneer een onverzekerd voertuig bij een ongeval betrokken is, zal het gemeenschappelijk motorwaarborgfonds tussenkomen. Dit fonds is een vangnet voor slachtoffers die niet door de verzekering van de aansprakelijke kunnen worden vergoed.

In het VRT journaal van 23 april 2013 werd gemeld dat de staatssecretaris voor Mobiliteit hieromtrent een globaal actieplan aan het uitwerken is met enkele van zijn collega's (Binnenlandse Zaken, Justitie en Economie).

Ik had dan ook graag de volgende vragen voorgelegd aan de staatssecretaris:

1) Hoeveel ongevallen gebeurden er waarbij minstens één voertuig niet verzekerd was en waarbij er doden of gewonden te betreuren vielen?

2) Wat is de staatssecretaris van plan om op korte termijn aan deze problematiek te verhelpen? Is een periodieke toetsing van de gegevens van de diensten bevoegd voor inschrijvingen en de verzekeraars geen oplossing?

3) Welke acties onderneemt de heer staatssecretaris momenteel al om het aantal onverzekerde wagens in België te verminderen?

Antwoord ontvangen op 27 februari 2014 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag:

1. Aantal ongevallen aangegeven bij het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds omwille van niet-verzekering, met letselschade en/of schade door overlijden.

Belangrijk is dat het BGWF, na onderzoek, slechts in de helft van de gevallen effectief tussenkomt.

Er moet in acht worden genomen dat dossiers een dynamisch gegeven vormen: bij een aangifte kan er gewag worden gemaakt van een bepaald type schade, terwijl nadien blijkt dat deze niet aanwezig is, waarna in het dossier een annulatie volgt van die schade. Het komt tevens voor dat in de looptijd van een dossier er nieuwe schaden – voorheen niet gekend - voor hetzelfde ongeval worden aangegeven. Hieronder wordt de situatie voor de aangelegde dossiers weergegeven zoals gekend op de datum van 17 oktober 2013 (dossiers aangegeven in 2010, 2011, 2012 en 2013).

Tabel 1: Dossiers met minstens 1 letselschade zonder dodelijk slachtoffer.

Jaar

Aantal dossiers (a)

Aantal gewonden (d)

2010

1056

1362

2011

1077

1395

2012

801

1012


Tabel 2: Dossiers met minstens 1 dodelijk slachtoffer en geen letselschade.

Jaar

Aantal dossiers (b)

Aantal dodelijke slachtoffers (e)

2010

13

15

2011

10

11

2012

12

13


Tabel 3: Dossiers met minstens 1 letselschade  + minstens 1 dodelijk slachtoffer.

Jaar

Aantal dossiers (c)

Aantal gewonden (f)

Aantal dodelijke slachtoffers (g)

2010

14

22

16

2011

13

30

16

2012

5

8

5

Aantal dossiers a+b+c = 3001 - Gemiddelde per ongevalsjaar: 1 000.

Aantal letsels d+f = 3 829 – Gemiddelde aantal letsels per ongevalsjaar: 1 276.

Aantal dodelijke slachtoffers e+g = 76 - Gemiddelde aantal overlijdens per ongevalsjaar: 25.

Bron: BGWF.

2. Ik verwijs naar mijn actieplan tot naleving van de verzekerings- en keuringsplicht van motorvoertuigen waarvan de ministerraad op 1 maart 2013 akte heeft genomen.

Als rode draad doorheen het actieplan loopt een ICT-gerichte benadering, met name door de strijd tegen de niet-verzekering en de niet-keuring op te voeren via moderne technologieën en op basis van gegevensbestanden die zo accuraat mogelijk zijn. Dit is dan ook helemaal in lijn met uw suggestie naar een periodieke toetsing van de gegevens van de DIV met de verzekeraars.

De voorgestelde maatregelen in het actieplan betreffen de bevoegdheid van vijf regeringsleden. Voor elk van hen zijn een of meerdere maatregelen aangeduid die prioritair kunnen worden uitgevoerd, met als meest opvallende:

3. Dit actieplan is in uitvoering. Zo wordt sinds de 1ste november de controle van de verzekeringsplicht bij de technische keuring uitgevoerd. Voor de optimalisering van de gegevensuitwisseling is van groot belang dat het koninklijk besluit ter uitvoering van de wet van 19 mei 2010 houdende oprichting van de Kruispuntbank voertuigen in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd op 22 augustus 2013. De operationalisering is gestart in september 2013.