Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10074

van Yoeri Vastersavendts (Open Vld) d.d. 10 oktober 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Motorfietsen - Verkeersongevallen - Politie - Airbags

tweewielig voertuig
ongeval bij het vervoer
verkeersveiligheid
automobieluitrusting
officiële statistiek
politie
gemeentepolitie
veiligheidsinrichting

Chronologie

10/10/2013Verzending vraag
18/12/2013Rappel
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-10074 d.d. 10 oktober 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit statistieken opgehaald via de website van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie blijkt dat 3 810 personen die een motorfiets bestuurden, gewond werden bij een verkeersongeval in 2012. Het gaat hierbij om 87 doden (of met dodelijke afloop binnen 30 dagen na ongeval), 634 zwaargewonden en 3 089 lichtgewonden.

De verkeersongevallen waarbij motorfietsen betrokken zijn vertegenwoordigen in 2012 dus om en bij de 9 % van alle verkeersongevallen.

Het aantal verkeersongevallen daalt jaarlijks,maar dat neemt het niet weg dat het altijd beter kan met de veiligheid van de weggebruiker (hier motorrijder).

Om die veiligheid van motorrijders te verbeteren, werd onlangs de "motoairbag" op de markt gebracht. Deze airbag, speciaal ontworpen voor motorbestuurders, voldoet aan de nieuwste Europese norm, prEN1621/4:2011. Dat betekent onder andere dat binnen 80 milliseconden de 110 cm lange airbag de rug van de motorrijder kan beschermen. Testen tonen aan dat deze motoairbag voor een betere bescherming zorgt dan de gebruikelijke harde beschermingsonderdelen die in motorvesten verwerkt worden.

Wanneer de airbag gebruikt wordt zonder impact, dan kan hij opnieuw gebruikt worden, anders moet hij gecontroleerd worden door de fabrikant.

Ik had hieromtrent graag de volgende vragen voorgelegd aan de minister:

1) Hoeveel moto's worden er ingezet bij de federale politie en de lokale politie?

2) Hoeveel motorongevallen vonden er de voorbije vijf jaar plaats waarbij een moto van de federale en/of lokale politie betrokken was? Kan u hierbij een opdeling maken tussen:

a) Lichte verwondingen;

b) Zware verwondingen ;

c) Dodelijke afloop.

3) Geven deze gegevens, die voortkomen uit de antwoorden op voorgaande vragen, aanleiding voor de minister om te overwegen airbags aan te kopen voor de motobestuurders bij de federale en lokale politie?