Tuberculose - Frequentie - Verdeling over de bevolking
infectieziekte
volksgezondheid
voorkoming van ziekten
geneeswijze
ziekteverzekering
buitenlandse staatsburger
armoede
officiële statistiek
geografische spreiding
illegale migratie
7/4/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008) |
10/7/2008 | Antwoord |
Volgens cijfers van het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC), is het aantal gevallen van tuberculose in België lichtjes gedaald. Aangezien TBC een gevaarlijke ziekte is, is dit uiteraard toe te juichen.
De evolutie is vrij duidelijk:
1996: 13,3 gevallen per 100.000 inwoners
…
2003: 10,8 gevallen per 100.000 inwoners
2004: 11,5 gevallen per 100.000 inwoners
2005: 11 gevallen per 100.000 inwoners
2006: 10,8 gevallen per 100.000 inwoners
Sinds 1996 is er dus een gestage daling, met enkel een lichte stijging in 2004.
België zit met deze cijfers ruim onder het gemiddelde van de Europese Unie (17,8 gevallen per 100.000 inwoners). Koplopers in de EU zijn Roemenië (126,9) en Litouwen (75,1). In vergelijking met onze buurlanden scoren we echter nog steeds slecht. Landen als Nederland (6,2), Frankrijk (8,4), Duitsland (6,5) en Luxemburg (7,2) doen beduidend beter.
Het is evenwel zo dat TBC ook voor een stuk importpathologie is. De toenemende internationalisering en migratie leidt tot meer TBC en meer resistente TBC. Wanneer mensen dan ook nog eens de illegaliteit induiken kan dit problematisch worden voor de volksgezondheid. In 2001 leidde dit tot volgende krantenkop “Gevluchte TBC-lijder achtervolgt Belgische politiek”. Voor volksgezondheid was dit een probleem voor binnenlandse zaken en voor binnenlandse zaken was dit het probleem van volksgezondheid. Er was even sprake van dat dokter Beaucourt, de traumatoloog, de TBC problemen zou oplossen. Ondertussen heb ik niets meer gehoord van wat er nu ooit ondernomen is om dergelijke problemen te vermijden.
Ik had van de minister in dit kader graag een antwoord gekregen op volgende vragen:
1. Hoeveel gevallen van TBC werden er in Vlaanderen geregistreerd in de jaren 2003, 2004, 2005, 2006 en 2007? Zowel in absolute cijfers als per 100.000 inwoners? En dit opgesplitst in mensen met Belgische nationaliteit, niet Belgische nationaliteit, doch rechtmatig verblijvend in het land en niet Belgische nationaliteit, maar niet rechtmatig verblijvend in het land. En over welke nationaliteiten gaat het dan?
2. Hoeveel gevallen van TBC werden er in Wallonië geregistreerd in de jaren 2003, 2004, 2005, 2006 en 2007? Zowel in absolute cijfers als per 100.000 inwoners? En dit opgesplitst in mensen met Belgische nationaliteit, niet Belgische nationaliteit, doch rechtmatig verblijvend in het land en niet Belgische nationaliteit, maar niet rechtmatig verblijvend in het land. En over welke nationaliteiten gaat het dan?
3. Hoeveel gevallen van TBC werden er in Brussel geregistreerd in de jaren 2003, 2004, 2005, 2006 en 2007? Zowel in absolute cijfers als per 100.000 inwoners? En dit opgesplitst in mensen met Belgische nationaliteit, niet Belgische nationaliteit, doch rechtmatig verblijvend in het land en niet Belgische nationaliteit, maar niet rechtmatig verblijvend in het land. En over welke nationaliteiten gaat het dan?
4. Wat zijn de richtlijnen nu wanneer een mens wordt gediagnosticeerd met TBC doch niet beschikt over de Belgische nationaliteit en niet rechtmatig verblijft in het land. Heeft de patiënt recht op therapie (alvorens eventueel te worden terug gestuurd)? Kan men behandeling opleggen? Kan de patiënt weigeren? Zo ja, wat gebeurt er dan in het belang van de volksgezondheid?
Volgens de gegevens en informatie van de VRGT/FARES :
In 2007 zijn de voorlopige cijfers van het tuberculoseregister optimistisch aangezien de grens van minder dan tien gevallen per 100 000 inwoners voor het eerst in ons land behaald werd. 1 042 nieuwe gevallen van tuberculose werden geregistreerd, wat overeenstemt met een incidentie van 9,8/100 000. Ter vergelijking : in 2006 waren er 1/127 nieuwe gevallen of een incidentie van 10,7/100 000.
Vergelijken met andere buurlanden is om epidemiologische en statistische redenen moeilijk. De verschillen zijn zeer klein en men moet zich ook afvragen of deze verschillen statistisch relevant zijn. Een obstakel specifiek voor België is de verdeling van het preventieve gezondheidszorgsbeleid over de gemeenschappen. Er worden andere beleidsmaatregelen genomen in de verschillende gemeenschappen, wat een uniforme aanpak van tuberculose bemoeilijkt.
Een algemene trend in West-Europa (Nederland, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg) is de concentratie van de ziekte in grootsteden en in risicogroepen. In Brussel echter daalde het aantal tuberculosepatiënten in 2007 maar de incidentie is daar nog steeds hoger (28,4/100 000 met 293 gevallen) dan de incidentie in Vlaanderen (7,2/100 000 met 442 gevallen) of in Wallonië (8,9/100 000 met 307 gevallen).
Het feit of iemand papieren heeft of niet maakt hem/haar niet meer of minder kwetsbaar voor tuberculose en heeft geen invloed op zijn/haar toegang tot diagnose, behandeling en opvolging voor tuberculose.
Niettegenstaande toenemende migratie blijven de tuberculosecijfers in België dalen. De stelling dat « de toenemende internationalisering en migratie tot meer TBC leidt (sic) » is dus niet correct.
Ook het aantal multiresistente tuberculose-gevallen stijgt niet maar blijft stabiel.
Sinds 2001 zijn er zeer veel initiatieven genomen door de verschillende verantwoordelijke overheden. In 2005 werd een uniek project gelanceerd door middel van een overeenkomst tussen het Verzekeringscomité van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) en de Belgian Lung and Tuberculosis Association (BELTA) moederorganisatie van de Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg en Tuberculosebestrijding (VRGT) en het Fonds des affections respiratoires (FARES), BELTA TB-net genaamd. Dit bijzondere model voor opvang van tuberculosepatiënten staat in voor de terugbetaling van de kosten voor onderzoek en medicatie voor multiresistente patiënten en/of patiënten zonder sociale zekerheid (www.belta.be). Zo heeft iedereen, onafhankelijk van zijn sociale status, gemakkelijk toegang tot tuberculosezorg. Er zijn met andere woorden geen legale of financiële obstakels meer voor diagnose of behandeling, ook niet bij mensen zonder papieren. Het is een uniek project waarmee België internationaal veel waardering oogst. De werking en de resultaten zullen voorgesteld worden op het internationale congres van de International Union Against Tuberculosis and Lung Disease (www.iuatld.org) in oktober 2008 in Parijs.
De resistentie tegen tuberculosemedicijnen in België en meer specifiek de multiresistentie blijft stabiel. Het aantal patiënten met multiresistente tuberculose (1,2 % van het aantal aangegeven gevallen) bereikt helemaal niet het niveau van bijvoorbeeld de ex-Sovjet-landen (waarvan de meeste een incidentie van meer dan 10 % vertonen). Tussen 2001 en 2007 werden in ons land 107 patiënten opgespoord, besmet met multiresistente kiemen. Dit is een gemiddelde van vijftien nieuwe patiënten per jaar.
Terwijl een klassieke behandeling zes maanden duurt, dient de behandeling van een multiresistente tuberculose gedurende achttien tot vierentwintig maanden verder gezet te worden. Zo werden zevenendertig patiënten door de curatieve sector behandeld maar er werden slechts zeventien nieuwe gevallen opgespoord in 2007. 50 % van de multiresistente gevallen opgespoord sinds 2005 werd verzorgd in slechts drie ziekenhuizen verdeeld over de belangrijkste steden van het land : Brussel, Luik en Antwerpen. Een ernstige vorm van resistentie, « ultraresistentie », werd ook in België vastgesteld. Een eerste geval werd opgespoord in 2001; de patiënt is overleden. Er zijn twee andere, recentere gevallen : één in 2006 en één in 2007. Ze worden nog altijd behandeld. In België is de situatie dus onder controle, maar het systeem moet waakzaam blijven. De algemene trend in Europa is dat de cijfers niet zo snel dalen als verwacht en een stagnatie van het aantal gevallen in sommige steden in plaats van de verwachte daling. De belangrijkste redenen hiervoor zijn in volgorde van belangrijkheid :
1. verminderde maatschappelijke, politieke en medische aandacht voor tuberculose;
2. toenemende armoede in de grootsteden;
3. co-infectie met HIV;
4. verhoogde mobiliteit en globalisatie.
In oktober 2007 ondertekenden alle Europese Lidstaten, op initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie de Verklaring van Berlijn waarin ze zich engageerden voor een betere tuberculosebestrijding en vooral voor solidariteit met andere Lidstaten, buurlanden en regio's.
Tuberculose is een aandoening die sterk verbonden is met armoede, slechte leefomstandigheden en een slechte lichamelijke toestand. Hierdoor is het een ziekte die bij uitstek vanuit een sociaal en solidair oogpunt moet benaderd worden en waar samenwerking met en steun aan buren de beste optie is. Tuberculose is immers een ziekte die geen grenzen kent (vele zieken verplaatsen zich bijvoorbeeld van Vlaanderen naar Brussel of Wallonië) en die een uniforme nationale en internationale aanpak nodig heeft.
In België werd een nationaal surveillancenetwerk voor resistentie opgericht. Momenteel bestaat dit uit zeventien laboratoria die deelnemen aan een kwaliteitscontrole. Deze gegevens vervolledigen de informatie verkregen via het tuberculoseregister.
Om resistentie te voorkomen is het regelmatig innemen van de medicatie van groot belang. Bij patiënten met weinig discipline is therapiesupervisie dikwijls nodig. Deze supervisie wordt, op verzoek van de behandelende arts, uitgevoerd door de Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg en Tuberculosebestrijding (VRGT) en het Fonds des affections respiratoires (FARES). Deze laatste twee vormen samen de Belgian Lung and Tuberculosis Association (BELTA). In elke provincie zijn er gezondheidscentra waar mensen terecht kunnen voor gratis consultaties, opsporing, diagnostiek, informatie en behandeling voor tuberculose. Er wordt intens samengewerkt met de buurlanden, op Europees vlak met het European Centre for Disease Control (ECDC) en wereldwijd met de Wereldgezondheidsorganisatie.
Ook door een actieve opsporing van de ziekte bij specifieke risicogroepen kan een vroegtijdige diagnose van resistentie gebeuren. Alle asielzoekers en gedetineerden worden onderzocht. Op dit ogenblik worden nieuwe strategieën uitgewerkt voor de screening van nieuwkomers en om zoveel mogelijk daklozen en druggebruikers te bereiken.
Resistentie is meestal het resultaat van een slecht gevolgde behandeling. Men kan echter ook een resistente tuberculose oplopen door een besmetting met een multiresistente tuberculosebacterie. Daarom moeten de contactpersonen van besmette patiënten onderzocht worden om de overdracht van de ziekte te beperken. Deze contactonderzoeken worden op provinciaal niveau georganiseerd door de verschillende gezondheidsinspecteurs samen met VRGT en FARES.
In antwoord op punten 1, 2 en 3 van uw vraag voegen we in bijlage de verschillende tabellen toe :
Tabel 1 : Aantal gevallen, incidentje (/100 000) en populatie, per gewest, nationaliteit en jaartal.
Tabel 2 : Aantal asielzoekers en mensen zonder papieren onder zieke niet-Belgen, per gewest en per jaartal.
Tabel 3 : Verdeling van nationaliteiten bij bevestigde buitenlandse gevallen (n).
Tabel 4 : Nationale verdeling van asielzoekers (n).
Tabel 5 : Nationale verdeling van illegalen (n).
In antwoord op punt 4 van uw vraag : door het project BELTA TB-net en de uitvoering hiervan door de VRGT en FARES heeft iedereen recht op en toegang tot diagnose en behandeling van tuberculose, ook al heeft hij/zij de Belgische nationaliteit niet.
Op basis van humanitaire gronden wordt door Fedasil en de Dienst vreemdelingenzaken niemand uitgewezen die nog in behandeling is, en waarvan de behandeling niet beschikbaar is in het land van herkomst. De meeste landen in de wereld hebben goede anti-tuberculoseprogramma's met gratis medicatie.
Elke patiënt kan behandeling weigeren voor eender welke aandoening, ook zo voor tuberculose. Als er problemen vermoed worden, wordt er een therapiesupervisie opgestart om de juiste inname van de medicijnen op te volgen. Verpleegkundigen van VRGT of FARES gaan op regelmatige tijdstippen bij deze mensen op huisbezoek en laten ze hun medicatie innemen in hun bijzijn.
De beschermings- en controlemaatregelen behoren overigens tot de de communautaire bevoegdheden.
Tabel 1 : Aantal gevallen, incidentje (/100 000) en populatie, per gewest, nationaliteit en jaartal
Incidentje — Incidence | Aantal TBC — Nombre de cas | Ingeschreven niet-Belgen — Non-Belges inscrits | Ingeschreven Populatie — Population inscrite | ||||
/100 000 | n | /100 000 | n | N | |||
Vlaanderen — Flandres | Belgen — Belges | 2002 | 5,37 | 306 | - | - | 5 697 558 |
2003 | 3,92 | 224 | - | - | 5 714 810 | ||
2004 | 5,15 | 295 | - | - | 5 727 649 | ||
2005 | 4,91 | 282 | - | - | 5 745 872 | ||
2006 | 4,46 | 257 | - | - | 5 764 398 | ||
Niet-Belgen — Non-Belges | 2002 | 256 | 59,95 | 165 | 275 223 | ||
2003 | 230 | 49,16 | 138 | 280 743 | |||
2004 | 272 | 63,81 | 184 | 288 375 | |||
2005 | 220 | 48,10 | 143 | 297 289 | |||
2006 | 190 | 34,69 | 109 | 314 202 | |||
Brussel — Bruxelles | Belgen — Belges | 2002 | 15,59 | 112 | - | - | 718 344 |
2003 | 13,39 | 98 | - | - | 731 772 | ||
2004 | 10,86 | 80 | - | - | 736 448 | ||
2005 | 14,56 | 108 | - | - | 741 538 | ||
2006 | 11,68 | 87 | - | - | 745 111 | ||
Niet-Belgen — Non-Belges | 2002 | 305 | 88,06 | 229 | 260 040 | ||
2003 | 260 | 66,85 | 174 | 260 269 | |||
2004 | 262 | 63,77 | 168 | 263 451 | |||
2005 | 235 | 69,00 | 183 | 265 211 | |||
2006 | 287 | 67,96 | 186 | 273 693 | |||
Wallonië — Wallonie | Belgen — Belges | 2002 | 7,55 | 230 | - | - | 3 047 089 |
2003 | 6,47 | 198 | - | - | 3 059 185 | ||
2004 | 6,58 | 202 | - | - | 3 072 037 | ||
2005 | 5,60 | 173 | - | - | 3 087 580 | ||
2006 | 6,71 | 208 | - | - | 3 101 400 | ||
Niet-Belgen — Non-Belges | 2002 | 100 | 16,69 | 52 | 311 471 | ||
2003 | 118 | 20,06 | 62 | 309 065 | |||
2004 | 115 | 21,72 | 67 | 308 461 | |||
2005 | 126 | 22,38 | 69 | 308 362 | |||
2006 | 98 | 21,11 | 66 | 312 578 | |||
De totale populatie niet-Belgen is gelijk aan het aantal asielzoekers, het aantal mensen zonder papieren en het aantal ingeschreven niet-Belgen.
Tabel 2 : Aantal asielzoekers en mensen zonder papieren onder zieke niet-Belgen, per gewest en per jaartal
Asielzoekers — Demandeurs d'asile | Mensen zonder papieren — Sans-papiers | Totaal van de vorige kolommen — Total colonnes 2 et 3 | Totaal aantal niet-Belgen — Nombre total de non-Belges | ||
Vlaanderen — Flandres | 2002 | 73 | 20 | 93 | 256 |
2003 | 77 | 15 | 92 | 230 | |
2004 | 74 | 14 | 88 | 272 | |
2005 | 64 | 13 | 77 | 220 | |
2006 | 61 | 20 | 81 | 190 | |
Brussel — Bruxelles | 2002 | 39 | 38 | 77 | 305 |
2003 | 52 | 35 | 87 | 260 | |
2004 | 40 | 54 | 94 | 262 | |
2005 | 27 | 25 | 52 | 235 | |
2006 | 45 | 56 | 101 | 287 | |
Wallonië — Wallonie | 2002 | 43 | 6 | 49 | 100 |
2003 | 53 | 5 | 58 | 118 | |
2004 | 40 | 8 | 48 | 115 | |
2005 | 53 | 4 | 57 | 126 | |
2006 | 21 | 11 | 32 | 98 | |
Totaal aantal niet-Belgen verminderd met het aantal asielzoekers en het aantal mensen zonder papieren is gelijk aan het aantal ingeschreven niet-Belgen. Het overgrote aantal niet-Belgen met TBC is dus ingeschreven in het bevolkingsregister en legaal aanwezig op het Belgisch grondgebeid.
Tabel 3 : Distributie van nationaliteiten bij bevestigde buitenlandse gevallen (n)
Vlaanderen — Flandres | Brussel — Bruxelles | Wallonië — Wallonie | |||||||||||||
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
Apatride | 2 | 1 | |||||||||||||
Europa zonder precisering — Europe sans précision | 2 | 1 | 4 | 3 | 1 | ||||||||||
Noorwegen — Norvège | 1 | ||||||||||||||
Zweden — Suède | 1 | ||||||||||||||
Litouwen — Lithuanie | 1 | ||||||||||||||
Duitsland — Allemagne | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
Bulgarije — Bulgarie | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | |||||||
Hongarije — Hongrie | 1 | 1 | |||||||||||||
Roemenië — Roumanie | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 1 | 5 | 3 | 3 | 3 | ||||
Tsjechië — Rép. tchèque | 1 | ||||||||||||||
Bosnië-Herzegovina — Bosnie Herzégovine | 1 | 1 | 2 | 4 | 1 | ||||||||||
Kroatië — Croatie | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Voormalig Joegoslavië — Ex Yugoslavie | 4 | 2 | 5 | 4 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | ||||||
Polen — Pologne | 1 | 3 | 2 | 2 | 1 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | ||||
Rusland — Fed Russie | 4 | 1 | 6 | 3 | 6 | 1 | 1 | 1 | |||||||
Albanië — Albanie | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 1 | 1 | ||||||||
Griekenland — Grèce | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 2 | 3 | 1 | 1 | ||||||
Italië — Italie | 3 | 4 | 3 | 1 | 2 | 1 | 3 | 3 | 14 | 11 | 6 | 9 | 8 | ||
Verenigd Koninkrijk — Royaume-Uni | 1 | 1 | |||||||||||||
Spanje — Espagne | 4 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 4 | ||
Nederland — Pays-Bas | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
Ierland — Irlande | 1 | ||||||||||||||
GH Luxemburg — Luxembourg | 1 | ||||||||||||||
Portugal | 3 | 1 | 3 | 3 | 2 | 8 | 4 | 5 | 3 | 7 | 2 | 1 | |||
Wit-Rusland — Belarus | 1 | ||||||||||||||
Frankrijk — France | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 6 | 1 | 5 | 1 | 1 | 4 | ||
Oekraïne — Ukraine | 1 | ||||||||||||||
Macedonië — Macédoine | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Azië zonder precisering — Asie sans précision | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Irak | 1 | 2 | 1 | ||||||||||||
Iran | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Libanon — Liban | 1 | ||||||||||||||
Syrië — Syrie | 2 | 1 | |||||||||||||
Turkije — Turquie | 13 | 9 | 12 | 11 | 9 | 14 | 17 | 11 | 12 | 10 | 1 | 2 | 4 | 5 | 6 |
Afghanistan | 4 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Pakistan | 6 | 5 | 5 | 4 | 6 | 7 | 9 | 2 | 4 | 4 | 3 | 2 | 1 | 2 | |
Bhutan | 2 | 2 | |||||||||||||
Nepal | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | ||||||||||
China — Chine | 2 | 2 | 14 | 7 | 2 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 | 1 | ||||
Japan — Japon | 1 | 1 | |||||||||||||
Thaïland — Thaïlande | 2 | 3 | 4 | 3 | 1 | ||||||||||
Filippijnen — Philippines | 5 | 6 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 1 | ||||||
Indië — Inde | 8 | 9 | 18 | 7 | 8 | 5 | 3 | 2 | 3 | 3 | 1 | 2 | |||
Myanmar | 1 | 1 | |||||||||||||
Maleisië — Malaysie | 1 | ||||||||||||||
Indonesië — Indonesië | 1 | 1 | |||||||||||||
Cambodja — Cambodge | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
Sri Lanka | 1 | ||||||||||||||
Noord-Korea — Corée du Nord | 1 | ||||||||||||||
Zuid-Korea — Corée du Sud | 1 | ||||||||||||||
Koeweit — Koweït | 1 | ||||||||||||||
Mongolië — Mongolie | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Vietnam | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 4 | 1 | 2 | 1 | ||||||
Bangladesh | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Armenië — Armenië | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Georgië — Georgië | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||
Oezbekistan — Ouzbékistan | 1 | ||||||||||||||
Afrika zonder precisering — Afrique sans précision | 4 | 2 | 1 | 4 | 20 | 13 | 23 | 42 | 17 | 1 | 1 | 2 | |||
Egypte | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Liberia | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Zuid-Afrika — Afrique du Sud | 1 | ||||||||||||||
Gambia — Gambie | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||
Tanzania — Tanzanie | 1 | 1 | |||||||||||||
Zimbabwe | 1 | ||||||||||||||
Congo | 8 | 2 | 1 | 1 | 3 | 40 | 21 | 15 | 19 | 26 | 6 | 13 | 12 | 10 | 11 |
Ethiopië — Éthiopie | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||
Libië — Libye | 1 | 1 | |||||||||||||
Eritrea — Éritrée | 1 | ||||||||||||||
Somalië — Somalie | 2 | 1 | 3 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | |
Burundi | 2 | 1 | 1 | 5 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
Kameroen — Cameroun | 3 | 2 | 2 | 2 | 4 | 1 | 4 | 1 | 1 | 3 | 2 | ||||
Congo-Brazzaville | 6 | 3 | 6 | 15 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
Ivoorkust — Côte d'Ivoire | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Ghana | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
Guinee — Guinée | 1 | 2 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | ||||||
Burkina-Faso | 1 | ||||||||||||||
Kenia — Kenya | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||
Madagascar | 2 | 1 | 2 | ||||||||||||
Mali | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Mauritanië — Mauritanie | 1 | ||||||||||||||
Niger | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
Nigeria | 1 | 1 | |||||||||||||
Rwanda | 1 | 4 | 1 | 2 | 4 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 1 | 1 | |||
Senegal — Sénégal | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||
Sierra Leone | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||
Tsjaad — Tchad | 1 | ||||||||||||||
Togo | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Zambia — Zambie | 1 | 1 | |||||||||||||
Marokko — Maroc | 52 | 33 | 62 | 38 | 24 | 69 | 56 | 57 | 48 | 60 | 8 | 12 | 21 | 8 | 9 |
Tunesië — Tunisie | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | |||||||||
Algerije — Algérie | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 4 | 1 | 6 | 1 | 1 | 6 | 3 | |
Mauritius — Ile Maurice | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Angola | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||
Kaapverdië — Cap-Vert | 1 | ||||||||||||||
Djibouti | 2 | 3 | |||||||||||||
Amerika zonder precisering — Amérique sans précision | 1 | ||||||||||||||
Dominicaanse Rep — Rép. Dominicaine | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
Haïti — Haiti | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Nicaragua | 1 | ||||||||||||||
Brazilië — Brésil | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Chili | 1 | ||||||||||||||
Bolivia — Bolivie | 1 | 1 | |||||||||||||
Colombia — Colombie | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Equador — Équateur | 1 | 2 | 6 | 3 | 1 | 1 | 2 | ||||||||
Peru — Pérou | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||
Suriname — Surinam | 2 | ||||||||||||||
Guadeloupe | 1 | ||||||||||||||
Martinique | 1 | ||||||||||||||
Tabel 4 : Nationale distributie van asielzoekers (n)
Vlaanderen — Flandres | Brussel — Bruxelles | Wallonië — Wallonie | |||||||||||||
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
UNO-vluchteling — Réfugié ONU | 1 | ||||||||||||||
Apatride | 2 | ||||||||||||||
Letland — Lettonie | 1 | ||||||||||||||
Bulgarije — Bulgarie | 1 | ||||||||||||||
Roemenië — Roumanie | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 | |||||||
Tsjechië — Rép. tchèque | 1 | 2 | 1 | ||||||||||||
Slovakije — Slovaquie | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||
Bosnië-Herzegovina — Bosnie Herzégovine | 1 | 1 | |||||||||||||
Kroatië — Croatie | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Voormalig Joegoslavië — Ex Yougoslavie | 5 | 2 | 7 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | ||||
Polen — Pologne | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Rusland — Féd. Russie | 12 | 7 | 4 | 6 | 9 | 1 | 1 | 4 | 1 | 2 | 7 | 5 | 4 | 7 | 3 |
Albanië — Albanie | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Slovenië — Slovénie | 1 | ||||||||||||||
Wit-Rusland — Belarus | 1 | ||||||||||||||
Moldavië — Moldavie | 1 | ||||||||||||||
Oekraïne — Ukraine | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||||
Macedonië — Macédoine | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Azië zonder precisering — Asie sans précision | 2 | 1 | |||||||||||||
Irak | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||
Iran | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
Libanon — Liban | 1 | ||||||||||||||
Syrië — Syrie | 1 | 1 | 2 | ||||||||||||
Turkije — Turquie | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | |||||||
Afghanistan | 3 | 1 | 3 | 3 | 1 | ||||||||||
Pakistan | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 | 1 | 1 | 2 | ||||
Bhutan | 2 | 1 | |||||||||||||
Nepal | 2 | 2 | 6 | 3 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | ||||
China — Chine | 2 | 10 | 7 | 4 | 9 | 3 | 2 | ||||||||
Thailand — Thaïlande | 1 | ||||||||||||||
Filippijnen — Philippines | 1 | 1 | |||||||||||||
India — Inde | 1 | 11 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | ||||||
Cambodja — Cambodge | 1 | ||||||||||||||
Noord-Korea — Corée du Nord | 1 | ||||||||||||||
Koeweit — Koweït | 1 | ||||||||||||||
Mongolie — Mongolie | 2 | 2 | |||||||||||||
Vietnam | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
Bangladesh | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Yemen | 2 | 1 | |||||||||||||
Armenië — Arménie | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||
Azerbeidzjan — Azerbaijan | 1 | 1 | |||||||||||||
Georgië — Géorgie | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
Kazachstan — Kazakstan | 1 | 1 | |||||||||||||
Kirgizstan — Kyrgystan | 1 | 1 | |||||||||||||
Oezbekistan — Uzbekistan | 1 | ||||||||||||||
Tadzjikistan — Tadjikistan | 1 | ||||||||||||||
Palestina — Palestine | 1 | 1 | |||||||||||||
Afrika zonder precisering — Afrique sans précision | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 7 | 1 | 3 | 1 | 1 | ||||
Liberia | 2 | 1 | |||||||||||||
Gambia — Gambie | 1 | 1 | |||||||||||||
Congo | 4 | 3 | 3 | 3 | 8 | 6 | 9 | 8 | 4 | 6 | 6 | 10 | 5 | 3 | |
Ethiopië — Éthiopie | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Eritrea — Éritrée | 1 | ||||||||||||||
Somalië — Somalie | 3 | 3 | 3 | 7 | 3 | 2 | 1 | 1 | 6 | 4 | 1 | 1 | |||
Burundi | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||
Kameroen — Cameroun | 4 | 2 | 3 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 4 | ||||||
Centraal-Afrikaanse Rep — Rép. centre Afrique | 1 | ||||||||||||||
Congo-Brazzaville | 3 | 4 | 4 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | |||||
Ivoorkust — Côte d'Ivoire | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||
Ghana | 1 | ||||||||||||||
Guinee — Guinée | 1 | 2 | 4 | 6 | 5 | 3 | 1 | 2 | 3 | 2 | |||||
Kenia — Kenya | 1 | 1 | |||||||||||||
Madagascar | 1 | ||||||||||||||
Malawi | 1 | ||||||||||||||
Mauritanië — Mauritanie | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | ||||||||
Niger | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Nigeria | 1 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||
Rwanda | 2 | 3 | 3 | 4 | 2 | 5 | 6 | 1 | 7 | 3 | 3 | 3 | 6 | 3 | |
Senegal — Sénégal | 1 | 1 | |||||||||||||
Sierra Leone | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Soedan — Soudan | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
Tsjaad — Tchad | 1 | 1 | |||||||||||||
Togo | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Marokko — Maroc | 4 | 1 | 1 | 3 | 3 | ||||||||||
Algérie | 2 | 1 | 1 | 2 | |||||||||||
Angola | 2 | 5 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||||||
Djibouti | 1 | 1 | 1 | 3 | 3 | 1 | |||||||||
Bolivia — Bolivie | 1 | ||||||||||||||
Colombia — Colombie | 2 | ||||||||||||||
Peru — Pérou | 1 | ||||||||||||||
Tabel 5 : Nationale distributie van illegalen (n)
Vlaanderen — Flandres | Brussel — Bruxelles | Wallonië — Wallonie | |||||||||||||
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
Europa zonder precisering — Europe sans précision | 1 | ||||||||||||||
Bulgarije — Bulgarie | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||
Roemenië — Roumanie | 1 | 2 | 5 | 6 | 1 | 5 | 2 | 2 | |||||||
Bosnia-Herzegovina — Bosnie Herzégovine | 1 | 1 | |||||||||||||
Voormalig Joegoslavië — Ex Yougoslavie | 1 | ||||||||||||||
Polen — Pologne | 1 | 3 | 2 | 2 | 3 | 7 | |||||||||
Rusland — Féd. Russie | 1 | ||||||||||||||
Italië — Italie | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Nederland — Pays-Bas | 1 | ||||||||||||||
Portugal | 2 | 1 | |||||||||||||
Oekraïne — Ukraine | 1 | 1 | |||||||||||||
Azië zonder precisering — Asie sans précision | 1 | ||||||||||||||
Iran | 1 | 1 | |||||||||||||
Turkije — Turquie | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 | ||||||||||
Afghanistan | 1 | ||||||||||||||
Pakistan | 2 | 1 | 1 | 3 | 3 | 4 | 1 | 4 | 1 | ||||||
Nepal | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
China — Chine | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
Thaïland — Thailande | 1 | ||||||||||||||
Filippijnen — Philippines | 1 | 2 | 1 | 2 | |||||||||||
India — Inde | 4 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||
Maleisië — Malaisie | 1 | ||||||||||||||
Mongolië — Mongolie | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Vietnam | 1 | ||||||||||||||
Armenië — Arménie | 1 | ||||||||||||||
Azerbeidzjan — Azerbaijan | 1 | ||||||||||||||
Georgië — Géorgie | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||
Kazachstan — Kazakstan | 1 | ||||||||||||||
Afrika zonder precisering — Afrique sans précision | 1 | 2 | |||||||||||||
Gambia — Gambie | 1 | 1 | |||||||||||||
Tanzania — Tanzanie | 1 | ||||||||||||||
Congo | 2 | 6 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||
Somalië — Somalie | 1 | ||||||||||||||
Burundi | 1 | ||||||||||||||
Kameroen — Cameroun | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | ||||||||||
Congo-Brazzaville | 1 | ||||||||||||||
Ivoorkust — Côte d'Ivoire | 1 | ||||||||||||||
Ghana | 1 | 1 | |||||||||||||
Guinee — Guinée | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | |||||||||
Kenia — Kenya | 1 | ||||||||||||||
Madagascar | 1 | ||||||||||||||
Niger | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||
Nigeria | 1 | 1 | |||||||||||||
Senegal — Sénégal | 1 | 2 | |||||||||||||
Sierra Leone | 1 | ||||||||||||||
Soedan — Soudan | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||
Togo | 1 | ||||||||||||||
Marokko — Maroc | 8 | 1 | 5 | 2 | 9 | 2 | 9 | 4 | 14 | 2 | 2 | 1 | 2 | ||
Tunesië — Tunisie | 1 | 1 | |||||||||||||
Algerije — Algérie | 4 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 3 | ||||||
Mozambique | 1 | ||||||||||||||
Angola | 1 | 1 | 2 | ||||||||||||
Djibouti | 2 | 1 | |||||||||||||
Amerika zonder precisering — Amérique sans précision | 1 | ||||||||||||||
Nicaragua | 2 | 1 | |||||||||||||
Brazilië — Brésil | 1 | 1 | 1 | 2 | |||||||||||
Chili | 1 | ||||||||||||||
Colombia — Colombie | 1 | ||||||||||||||
Equador — Équateur | 1 | 1 | 1 | 5 | 6 | 6 | 1 | ||||||||
Trinidad & Tobago | 1 | ||||||||||||||