Politiediensten - Aanwervingen - Promotieactiviteiten - Lacunes
politie
aanwerving
8/4/2010 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/5/2010) |
6/5/2010 | Einde zittingsperiode |
Het Vast Comité van Toezicht op de politiediensten (Comité P) heeft lof voor de strakke en efficiënte organisatie van de selectie van nieuwe politiemensen, en dit ondanks de hoge werkdruk en de grote aantallen sollicitanten. Het Comité P betreurt echter dat bij de promotiecampagnes om nieuwe kandidaten aan te trekken geen aandacht werd besteed aan de maatschappelijke rol van politie, het belang van integriteit, de voorbeeldfunctie van de politie en het eventuele gebruik van dwang en geweld. Bij de door het Comité P geobserveerde promotieactiviteiten waren dat geen gespreksonderwerpen. Nochtans zijn dit essentiële en onmisbare facetten van het politiewerk. Aangezien de slaagpercentages vrij laag zijn verdienen die elementen meer aandacht.
1. Deelt de geachte minister de kritiek van het Comité P als zou er aan bovengenoemde facetten van het politiewerk te weinig aandacht besteed worden tijdens de wervingscampagnes?
2. Zo ja, welke maatregelen heeft zij reeds genomen om die thema's in de wervingscampagnes beter aan bod te laten komen?