Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7225

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 17 maart 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Strijd tegen terrorisme - Gebruik van bodyscans op luchthavens - Coördinatie in Europa - Afgerichte honden

terrorisme
grenscontrole
luchthaven
scanner

Chronologie

17/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 15/4/2010)
27/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-7225 d.d. 17 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Europese antiterreurcoördinator, de Belg Gilles de Kerckhove, pleit voor bodyscans op de luchthavens. Hij vindt ze nuttig om mogelijke aanslagen op vliegtuigen te voorkomen. Wat betreft volksgezondheid, privacy en efficiëntie lopen de discussies in de lidstaten van de Europese Unie (EU) aardig op. De standpunten zijn erg verdeeld. Sommige lidstaten zijn, onafhankelijk van elkaar, al toestellen aan het testen. Problemen in standaardisering lijken dus onvermijdelijk. Uiteraard bieden louter technische hulpmiddelen zoals scans maar een beperkte oplossing. Ook de inzameling van informatie over passagiers blijft essentieel. In het Europees Parlement klinkt de kritiek dat overheden al meer dan genoeg informatie hebben over hun staatsburgers, maar de afzonderlijke gegevens veel te weinig combineren of centraliseren. Het resultaat is navenant. Vaak ontbreken degelijke risicoprofielen. Ondanks die discussie kondigden Groot-Brittannië en Nederland al aan dat ze scans in gebruik zouden nemen.

Gelet op het voorgaande kader, kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen:

1. Wat is het standpunt van België inzake scans? Welk systeem is volgens ons het meest geschikt?

2. Hoeveel zou de toepassing van die technologie op de huidige luchthavens kosten? Wie zou dat moeten betalen? Is de minister er voorstander van dat wettelijk gewaarborgd wordt dat die scans niet doorgerekend worden aan de klant of is dat onmogelijk?

3. Is het juist dat er zich in de luchthaven van Zaventem nog hoogwaardige scans bevinden die niet worden gebruikt? Hoe komt dit? Wat is de waarde van die toestellen?

4. Hoe verlopen de onderhandelingen met de Europese collega's over de toepassing van een scansysteem?

5. Wat zijn de pro's en contra's van de verschillende types van scantechnologieën? Kan de minister dit nauwkeurig duiden?

6. Hoeveel honden afgericht in het opsporen van explosieven en springstoffen heeft onze politiebrigade? Waarom kan er op onze luchthavens niet permanent een politieagent met afgerichte hond aanwezig zijn? Vindt de minister dit een taak voor onze politie? Is het juist dat nu alleen privébedrijven met (onvoldoende afgerichte) honden aanwezig zijn?

7. Zijn er op een Belgische luchthaven in de laatste tien jaar springstoffen onderschept? Kan de minister dit expliciet bevestigen of ontkennen? Hoeveel en welke soorten drugs zijn in 2009 op de Belgische luchthavens in beslag genomen?

Antwoord ontvangen op 27 april 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

Het antwoord op de vragen 1 tot en met 5 behoort tot de bevoegdheid van mijn collega de Staatssecretaris van Mobiliteit.

6. De federale politie beschikt over vier speurhondteams voor de detectie van explosieven.

De teams worden niet permanent ingezet voor de controle van de passagiers en de bagage op de luchthavens, gezien die opdracht behoort tot de bevoegdheid van de luchthavenuitbater en van mijn collega de Staatssecretaris van Mobiliteit.

7. Tussen 2000 en met 2009 vond geen enkele interceptie van springstoffen plaats op Belgische luchthavens.

Hierna een overzicht van het aantal en de soorten drugs die in 2009 werden in beslag genomen op Belgische luchthavens:


kilogram

pillen

benzodiazepine


9 668

cocaïne

610


hasj

124


heroïne

8


khat

912


marihuana

1 046


XTC


3 000