Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7193

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 12 maart 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Sneltreinen tussen Hasselt en Brussel - Gebrek aan stiptheid - Communicatie met de reizigers - Klachtenbehandeling

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
pendel
vervoersduur

Chronologie

12/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 15/4/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-7193 d.d. 12 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Pendelaars blijven steen en been klagen over het gebrek aan stiptheid van de zogenaamde sneltreinen vanuit Hasselt naar Brussel met tussenstops in Diest en Aarschot 's ochtends en die met het omgekeerde parcours 's avonds. Bovendien blijft de communicatie ondermaats.

Voor de periode van september 2009 tot februari 2010 kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen, telkens opgesplitst per maand en opgesplitst per trein, meer bepaald met betrekking tot de P-trein met vertrek om:

- 6 u 18 in Hasselt;

- 6 u 57 in Hasselt;

- 7 u 17 in Hasselt;

- 17 u 06 in Brussel-Zuid;

- 17 u 34 in Brussel-Zuid;

- 18 u 08 in Brussel-Zuid.

1. Hoeveel keer kwam de trein echt stipt op tijd aan? Met stipt bedoel ik zoals in het officiële uurrooster staat aangekondigd en dus zonder rekening te houden met een vertraging tot zes minuten.

2. Hoeveel keer kwam de trein aan met een vertraging tot zes minuten?

3. Hoeveel keer kwam de trein aan met een vertraging tussen zes en elf minuten?

4. Hoeveel keer kwam de trein aan met een vertraging van meer dan elf minuten?

5. Hoeveel keer had de trein een vertraging van meer dan een uur?

6. Hoeveel keer werd de trein afgeschaft?

7. Hoe vaak hebben pendelaars wegens vertragingen van de trein hun aansluiting gemist? Graag kreeg ik een opsplitsing per aansluiting.

8. Hoeveel klachten ontving de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) over vertragingen van de betreffende trein?

9. Hoeveel van die klachten werden beantwoord, zonder rekening te houden met de geautomatiseerde ontvangstmelding?

10. Hoeveel keer werd de NMBS door de ombudsman over die trein geïnterpelleerd?

11. Hoeveel keer heeft de NMBS op de klacht van de ombudsman geantwoord?

12. Hoeveel aanvragen tot schadevergoeding ontving de NMBS?

13. Hoeveel van die aanvragen werden gehonoreerd?

14. Hoeveel heeft de NMBS aan vergoedingen uitbetaald?

15. Komt die trein structureel te laat?

16. Zo ja, wat wordt eraan gedaan?