Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7192

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 12 maart 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Gebrekkige stiptheid van de trein P-8306 - Maatregelen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
pendel
vervoersduur

Chronologie

12/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 15/4/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-7192 d.d. 12 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een aantal reizigers uit de regio Leopoldsburg-Beringen beklaagt zich over de gebrekkige stiptheid van de P-trein P-8306. Het gaat meer bepaald om pendelaars die een overstap moeten maken in het station van Hasselt naar trein 4439 van 18 u 12 met bestemming Antwerpen via Mol. In theorie moet de P-trein 8306 om 18 u 05 arriveren in het station van Hasselt. Door de veelvuldige vertragingen missen deze passagiers zeer regelmatig de overstap, zelfs als het personeel van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) trein 4439 regelmatig laat wachten tot 18 u 20. Volgens berekeningen hebben deze pendelaars in 2009 liefst achtenzestig keer hun aansluiting gemist. Op een gemiddeld aantal jaarlijkse werkdagen van om en bij de 220 betekent het dus meer dan drie keer op tien dat men zijn aansluiting mist en een uur later thuiskomt.

De vooruitzichten voor 2010 zijn echter nog slechter. Tijdens de eerste twee maanden van dit jaar hebben deze passagiers al veertien vertragingen opgelopen. Geëxtrapoleerd naar het hele jaar betekent dit dus vierentachtig verwachte vertragingen of vier werkdagen op tien. Tijdens de laatste week van februari 2010 hebben betrokkenen zelfs elke dag hun aansluiting gemist.

Helemaal hemeltergend wordt het als deze mensen hun beklag doen bij de NMBS. Met uitzondering van een geautomatiseerde ontvangstmelding vernemen betrokkenen niets. Zelfs het inschakelen van de ombudsman levert niets meer op dan een beleefd antwoord van diezelfde ombudsman, namelijk dat de NMBS nog niet geantwoord heeft.

1. Hoe vaak hebben de passagiers van P-8306 volgens de officiële cijfers van de NMBS in 2009 en de eerste maanden van 2010 hun aansluiting met 4439 gemist?

2. Hoeveel klachten heeft de NMBS hierover in 2009 en 2010 ontvangen?

3. Hoeveel van die klachten werden effectief beantwoord (en dan bedoelen we naar de inhoud toe, niet met een geautomatiseerde ontvangstmelding)?

4. Waarom laat de NMBS na om te antwoorden op inhoudelijk meer dan gegronde klachten van reizigers?

5. Waarom weigert de NMBS zelfs gevolg te geven aan het schrijven van de ombudsman?

6. Hoe is het mogelijk dat er niets wordt gedaan aan dit kennelijk structurele probleem van de gebrekkige aansluiting van trein 8306 en 4439?

7. Wat zijn de precieze oorzaken van de verergerde toestand in 2010?

8. Zal de minister de NMBS de opdracht geven om dit overstapprobleem op te lossen?

9. Welk concreet engagement wil zij in deze aangaan?