![]() |
![]() |
NMBS - Treinvertragingen - Compensaties
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
3/4/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008) |
11/6/2008 | Antwoord |
19/6/2008 | Aanvullend antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-201
Op 1 maart en 1 september 2007 liepen respectievelijk de eerste en tweede periode van zes maanden af waarop treinreizigers hun formulier voor het bekomen van compensatie voor herhaaldelijke treinvertragingen konden indienen. Kan de geachte minister mij voor elk van beide periodes het volgende meedelen:
Hoeveel dergelijke aanvragen werden er ingediend en hoeveel maakt dit uit ten opzichte van het totaal aantal reizigers/ondernomen reizen?
Hoeveel van deze aanvragen werden goedgekeurd en hoeveel werden er afgewezen? Voor welke redenen gebeurde dit laatste?
Hoeveel kost dit de NMBS?
Trekt de NMBS lessen uit de gegevens die zij kan opmaken uit deze formulieren om haar dienst te verbeteren en om het aantal vertragingen dus te verminderen?
Hoeveel aanvragen werden er ingediend voor langdurige vertragingen?
Hoeveel hiervan werden goedgekeurd en hoeveel afgewezen en om welke redenen gebeurde dit laatste?
Voor welke bedragen werden er vergoedingen uitbetaald voor langdurige vertragingen?
Wordt het systeem van compensaties desgevallend bijgestuurd en zo ja in welke zin? Wanneer gaat dit in voege?
1. Aantal ontvangen aanvragen voor compensatie frequente vertragingen.
Periode — Période | Ontvangen compensatieaanvragen — Demandes de compensation reçues |
Semester — Semestre 1 (1/9/2006 — 28/2/2007) | 789 |
Semester — Semestre 2 (1/3/2007 — 31/8/2007) | 217 |
Totaal — Total | 1 006 |
Hoeveel « gevallen van frequente vertraging » zich gedurende een bepaalde periode hebben voorgedaan, kan moeilijk nagegaan worden. NMBS kan zich immers niet baseren op de treinen met 15 minuten vertraging of meer per lijn, omdat de reiziger niet noodzakelijk steeds dezelfde trein neemt. Bovendien leert de vertraging van een trein nog niets over de concrete ervaring van de klant zelf. Net als bij het compensatiesysteem voor langdurige vertraging, wordt er voor frequente vertragingen immers rekening gehouden met de vertraging opgelopen tijdens de totale treinreis van de klant (eventuele aansluitingen inbegrepen).
2. Aantal aanvaarde aanvragen voor compensatie frequente vertragingen en redenen voor afwijzing van de andere aanvragen.
Periode — Période | Aanvaarde aanvragen — Demandes acceptées | |
Semester — Semestre 1 (1/9/2006 — 28/2/2007) | 495 | |
Semester — Semestre 2 (1/3/2007 — 31/8/2007) | 139 | |
Totaal — Total | 634 | |
Redenen voor afwijzing van de andere aanvragen voor compensatie | % | Raisons du refus d'indemnisation pour les autres demandes |
Geen 25 vertragingen van 15 minuten | 48,66 | Moins de 25 retards de 15 minutes |
Geen 25 vertragingen | 41,81 | Moins de 25 retards |
Internationale reizen | 2569 | Voyages internationaux |
Aanvraag te laat | 1,96 | Demande trop tardive |
Vervoerbewijs niet geldig op vermelde data | 1,47 | Titre de transport pas valable à la date mentionnée |
Aansluiting werd niet gegeven door nmbs-dienstregeling | 1,47 | La correspondance n'a pas été donnée par l'horaire SNCB |
Aanvraag met onvoldoende info | 0,73 | Informations insuffisantes lors de la demande |
Vertragingen opgegeven buiten de referentieperiode | 0,49 | Retards indiqués ne correspondent pas à la période de référence |
Vertragingen opgegeven voor verschillende trajecten | 0,24 | Retards indiqués pour des trajets différents |
Aanvraag met foutieve info | 0,24 | Informations erronées dans la demande |
Origineel vervoerbewijs ontbrak bij aanvraag | 0,24 | Le titre de transport original non joint à la demande |
3. Kostprijs voor de NMBS
Periode — Période | Compensatie (in euro) — Compensation (en euros) |
Semester — Semestre 1 (1/9/2006 — 28/2/2007) | 6 383,17 |
Semester — Semestre 2 (1/3/2007 — 31/8/2007) | 1 710,90 |
Totaal — Total | 8 094,07 |
4. Opvolging.
De NMBS-Groep beschikt over een comité voor de regelmaat, dat de oorzaken van de vertragingen onderzoekt en verbeteringen voorstelt.
5. Aantal ontvangen aanvragen voor compensatie langdurige vertragingen.
Voor het eerste compensatiejaar heeft de NMBS 1 552 compensatieclaims voor langdurige vertraging geregistreerd.
Periode — Période | Ontvangen aanvragen — Demandes reçues pour retard de longue durée |
Semester — Semestre 1 | 711 |
Semester — Semestre 2 | 841 |
Totaal — Total | 1 552 |
6. Aantal aanvaarde aanvragen voor compensatie langdurige vertragingen en redenen voor afwijzing van de andere aanvragen.
Periode — Période | Aanvaarde aanvragen — Demandes acceptées |
Semester — Semestre 1 | 420 |
Semester — Semestre 2 | 659 |
Totaal — Total | 1 079 |
70 % voldeed aan de voorwaarden van de compensatieregeling en kreeg dus een compensatie toegekend.
Redenen voor afwijzing van de andere aanvragen voor compensatie | % | Raisons du refus d'indemnisation pour les autres demandes |
Geen 120 minuten vertraging | 45,89 | Moins de 120 minutes de retard |
Andere trein kon de klant met minder vertraging ter bestemming brengen | 20,42 | Un autre train aurait pu amener le client à destination avec moins de retard |
Vertraging door overmacht | 20,00 | Retard dû à un cas de force majeure |
Andere aansluiting kon de klant met minder vertraging ter bestemming brengen | 6,11 | Une autre correspondance aurait pu amener le client à destination avec moins de retard |
Geen vertraging geregistreerd voor de vermelde reis | 3,58 | Aucun retard enregistré pour le voyage mentionné |
Internationale reis | 1,89 | Voyage international |
Vervoerbewijs niet geldig op vermelde reisdag | 0,84 | Titre de transport non valable le jour mentionné |
Aanvraag te laat | 0,63 | Demande trop tardive |
Origineel vervoerbewijs ontbrak bij aanvraag | 0,63 | Le titre de transport original non joint à la demande |
7. Kostprijs voor de NMBS
Periode — Période | Compensatie (in euro) — Compensation (en euros) |
Semester — Semestre 1 | 1 302,15 |
Semester — Semestre 2 | 2 170,20 |
Totaal — Total | 3 472,35 |
De compensatie bedroeg in totaal bijna 3 500 euro, of gemiddeld 3,20 euro per dossier.
8. Aanpassing van het systeem van compensaties.
Het compensatiesysteem staat in artikel 47 van het beheerscontract met de Staat voor de jaren 2005-2007 beschreven. In het nieuwe beheerscontract 2008-2012 is voorzien dat de NMBS zo snel mogelijk een nieuw compensatiesysteem invoert.
Dit nieuwe systeem voorziet erin dat de NMBS een vaste compensatie van 100 % toekent aan reizigers die het slachtoffer zijn van vertragingen van 60 minuten of meer.
Wat de frequente vertragingen betreft, worden volgende compensaties ingevoerd :
— voor minstens twintig vertragingen van meer dan 15 minuten in een periode van zes maanden, vergoedt de NMBS 25 % per vertraging;
— voor minstens tien vertragingen van meer dan 30 minuten in een periode van zes maanden, vergoedt de NMBS 50 % per vertraging.
1. Hoeveel compensatieaanvragen (frequente vertraging) werden ingediend ? Hoeveel van deze aanvragen werd goedgekeurd ? Hoeveel kost dit de NMBS ?
Periode |
Ontvangen compensatieaanvragen |
Aanvaarde aanvragen |
Compensatie (in euro) |
Semester 1 (1/9/2006-28/2/2007) |
789 |
495 |
6 383,17 |
Semester 2 (1/3/2007-31/8/2007) |
217 |
139 |
1 710,90 |
Totaal |
1 006 |
634 |
8 094,07 |
Niet alleen het aantal ondernomen reizen wordt hiervoor weergegeven, maar vooral het aantal reizen door treinkaarthouders, omdat het vooral deze frequente reizigers zijn die herhaaldelijke vertragingen kunnen ondervinden.
Een aanvraag voor frequente vertraging moet, om geldig te zijn, minstens vijfentwintig vertragingen van minstens 15 minuten per semester betreffen. Dit betekent dat de 1 006 ontvangen aanvragen in het eerste referentiejaar van de compensatieregeling in principe over in totaal minstens 25 150 reizen met vertraging handelen, of over 0,02 % van het totaal aantal reizen door treinkaarthouders.
Hoeveel « gevallen van frequente vertraging » zich gedurende een bepaalde periode hebben voorgedaan, kan moeilijk nagegaan worden. NMBS kan zich immers niet baseren op de treinen met 15 minuten vertraging of meer per lijn, omdat de reiziger niet noodzakelijk steeds dezelfde trein neemt. Bovendien leert de vertraging van een trein nog niets over de concrete ervaring van de klant zelf. Net als bij het compensatiesysteem voor langdurige vertraging, wordt er voor frequente vertragingen immers rekening gehouden met de vertraging opgelopen tijdens de totale treinreis van de klant (eventuele aansluitingen inbegrepen).
Wat zijn de redenen van de weigeringen ?
Frequente vertraging |
% |
Geen vijfentwintig vertragingen van 15 minuten |
48,66 |
Geen vijfentwintig vertragingen |
41,81 |
Internationale reizen |
2,69 |
Aanvraag te laat |
1,96 |
Vervoerbewijs niet geldig op vermelde data |
1,47 |
Aansluiting werd niet gegeven door NMBS-dienstregeling |
1,47 |
Aanvraag met onvoldoende info |
0,73 |
Vertragingen opgegeven buiten de referentieperiode |
0,49 |
Vertragingen opgegeven voor verschillende trajecten |
0,24 |
Aanvraag met foutieve info |
0,24 |
Origineel vervoerbewijs ontbrak bij aanvraag |
0,24 |
Trekt de NMBS lessen uit de gegevens die zij kan opmaken uit deze formulieren om haar dienst te verbeteren en om het aantal vertragingen dus te verminderen ?
De NMBS-Groep beschikt over een comité voor de regelmaat dat de oorzaken van de vertragingen onderzoekt en verbeteringen voorstelt.
2. Hoeveel aanvragen werden er ingediend voor langdurige vertragingen ? Hoeveel hiervan werden goedgekeurd ? Voor welke bedragen werd er vergoeding uitbetaald voor langdurige vertraging ?
Periode |
Ontvangen aanvragen |
Aanvaarde aanvragen |
Compensatie (in euro) |
Semester 1 |
711 |
420 |
1 302,15 |
Semester 2 |
841 |
659 |
2 170,20 |
Totaal |
1 552 |
1 079 |
3 472,35 |
Voor het eerste compensatiejaar heeft de NMBS 1 552 compensatieclaims voor langdurige vertraging geregistreerd. 70 % voldeed aan de voorwaarden van de compensatieregeling en kreeg dus een compensatie toegekend. De compensatie bedroeg In totaal bijna 3 500 euro, of gemiddeld 3,20 euro per dossier.
Wat zijn de redenen van de weigeringen ?
Langdurige vertraging |
% |
Geen 120 minuten vertraging |
45,89 |
Andere trein kon de klant met minder vertraging ter bestemming brengen |
20,42 |
Vertraging door overmacht |
20,00 |
Andere aansluiting kon de klant met minder vertraging ter bestemming brengen |
6,11 |
Geen vertraging geregistreerd voor de vermelde reis |
3,58 |
Internationale reis |
1,89 |
Vervoerbewijs niet geldig op vermelde reisdag |
0,84 |
Aanvraag te laat |
0,63 |
Origineel vervoerbewijs ontbrak bij aanvraag |
0,63 |
3. Wordt het systeem van compensaties desgevallend bijgestuurd en zo ja in welke zin ? Wanneer gaat dit in voege ?
Het compensatiesysteem, beschreven in artikel 47 van het vroegere beheerscontract dat met de Staat werd gesloten, werd daadwerkelijk aangepast in het nieuwe beheerscontract dat onlangs door de Staat en de NMBS werd goedgekeurd.
Er is bepaald dat de NMBS binnen drie maanden na de publicatie van het nieuwe beheerscontract in het Belgisch Staatsblad, een nieuw compensatiesysteem moet opzetten.
Dit nieuwe systeem moet erin voorzien dat de NMBS een compensatie van 100 % toekent aan de reizigers die een vertraging oplopen van meer dan 60 minuten.
Wat betreft herhaalde of stelselmatige vertragingen, moeten volgende compensaties worden ingevoerd :
— bij ten minste twintig vertragingen van meer dan 15 minuten over een periode van zes maanden, kent de NMBS een compensatie van 25 % per vertraging toe;
— bij ten minste tien vertragingen van meer dan 30 minuten over een periode van zes maanden, kent de NMBS een compensatie van 50 % per vertraging toe.