Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7074

van Franco Seminara (PS) d.d. 5 maart 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - M6-rijtuigen - Defecten - Defecte deuren - Ongelukken - Cijfers - Controles en onderhoud - Bijzondere aandacht bij de opmaak van de aanbesteding

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
voertuig op rails
veiligheid van het vervoer

Chronologie

5/3/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/4/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-7074 d.d. 5 maart 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

Naar aanleiding van de vragen over de veiligheid van onze spoorwegen moeten we wijzen op problemen die al bestonden vóór het ongeval dat onlangs plaatsvond in Buizingen.

De M6-dubbeldeksrijtuigen van Bombardier, van het merk Alstom, worden vanwege de problemen met de deuren door talrijke spoorwegarbeiders, controleurs en reizigers als “onbetrouwbaar” beschouwd. Dat is trouwens bevestigd door een recent onderzoek van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS).

Tussen juni en december 2009 werden 117 formulieren voor de melding van een defect aan de onderhoudsdienst van de NMBS overgemaakt.

Volgens een intern document aan NMBS Mobility zou het in 41% van de gevallen gaan om een deur die open blijft na een halte en in 35% van de gevallen om een deur die weigert open te gaan.

Maar sommige zaken zijn nog erger want in 6,8% van de gevallen gaat de deur tijdens het rijden open.

In die context heb ik enkele vragen :

1. Bevestigt u de vermelde cijfers over defecten aan onze treinen?

2. Maakt u zich geen zorgen over die cijfers?

3. Wordt het materieel dat ter beschikking wordt gesteld van de reizigers, voldoende gecontroleerd en onderhouden?

4. Welke maatregelen worden genomen bij de aankoop van nieuw spoorwegmaterieel? Wordt aan dit probleem specifiek aandacht geschonken bij de aanbesteding voor en de aankoop van nieuwe treinen?