Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6980

van Cindy Franssen (CD&V) d.d. 12 februari 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Station van Eine - Fietsstalling - Veiligheidsmaatregelen

tweewielig voertuig
parkeerterrein
spoorwegstation
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

12/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/3/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-6980 d.d. 12 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Veel gebruikers van de trein komen met de fiets naar het station. Niet alle stations hebben echter een overdekte fietsstalling. Een overdekte fietsstalling biedt niet alleen extra comfort aan de fietser, maar heeft ook het voordeel dat fietsen minder snel aan slijtage onderhevig zijn. Vaak zijn het de stations zonder loketten waar de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-holding die faciliteit niet aanbiedt. Zo heeft het station te Eine (deelgemeente van Oudenaarde) geen overdekte fietsstalling. De Fietsersbond Oudenaarde heeft de verantwoordelijke van het station hierover reeds aangesproken en aangeschreven.

Daarnaast vraagt de Fietsersbond Oudenaarde dat voor de controle op vandalisme en diefstal aan het station te Eine camera's worden geplaatst die gericht zijn op de fietsstalling. Het is immers een gekend fenomeen dat sterk afgeschermde fietsstallingen vatbaarder zijn voor vandalisme of fietsdiefstallen.

Graag had ik van de geachte minister het volgende vernomen:

1. Welke criteria worden gebruik om stations van een overdekte fietsstalling te voorzien?

2. Kan een overdekte fietsstalling aan het station te Eine geplaatst worden? Zo ja, wanneer? Zo neen, waarom niet?

3. Hoe wordt bij het ontwerp en de keuze van de overdekking rekening gehouden met de veiligheid?

4. Kan aan het station te Eine een camera worden geplaatst die gericht is op de fietsstalling? Zo ja, wanneer? Zo neen, waarom niet?