Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6899

van Nele Jansegers (Vlaams Belang) d.d. 9 februari 2010

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Rekenhof - RIZIV - Aanbevelingen - Aankoopprocedure en overheidsopdrachten

Rekenhof (België)
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
overheidscontract
overheidsopdrachten

Chronologie

9/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010)
26/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6899 d.d. 9 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het onderzoek van het Rekenhof, waarvan de resultaten gepubliceerd werden in het 166ste boek, heeft uitgewezen dat het RIZIV organisatorisch en procedureel niet voldoende is uitgerust om de regels correct te kunnen toepassen. Zo is de aankoopprocedure bij de verschillende diensten van het RIZIV onvoldoende geformaliseerd en zijn de operationele diensten te weinig op de hoogte van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en haar uitvoeringsbesluiten. Het Rekenhof formuleert daarbij een aantal aanbevelingen om hieraan te verhelpen.

Om een correcte toepassing van de wet op de overheidsopdrachten te verzekeren, beveelt het Rekenhof aan om opleidingen te organiseren voor het personeel en een vademecum met de nodige procedures en richtlijnen op te stellen, zowel voor de toepassing van de wet op de overheidsopdrachten als voor de follow-up en het bijhouden van de dossiers. Volgens het Rekenhof is het ook aangewezen een centrale dienst te organiseren of een persoon aan te wijzen waarbij het personeel terechtkan met vragen over een correcte toepassing van de wetgeving betreffende overheidsopdrachten. Dat meldpunt kan bovendien alle lopende overheidsopdrachten centraliseren.

Het RIZIV zelf ontkent de aangehaalde problemen niet en ondersteunt de aanbevelingen.

Welke maatregelen heeft de minister al genomen om volgende doelstellingen te realiseren:

1. een grondige formalisering van de aankoopprocedure;

2. een vademecum met procedures en richtlijnen;

3. cursussen en opleidingen ter zake;

4. een centrale dienst, een contactpersoon of meldpunt waar informatie over de wetgeving betreffende overheidsopdrachten opgevraagd kan worden.

Antwoord ontvangen op 26 april 2010 :

In antwoord op uw vraag kan ik u het volgende meedelen :

1. In de loop van 2008-2009 vond een interne audit van de aankoopprocessen in het kader van de beheersbegroting van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV) plaats.

Eén specifiek aandachtspunt was de mate waarin de reglementering inzake overheidsopdrachten al dan niet werd nageleefd. Daarbij werd vastgesteld dat er binnen het RIZIV nood is aan een betere kennis en toepassing van de reglementering inzake overheidsopdrachten. Dit wil niet zeggen dat er tot op vandaag binnen het RIZIV geen enkele bekwame persoon aanwezig is om de reglementering van de overheidsopdrachten toe te passen. Er zijn wel degelijk een aantal personen, zowel centraal, als binnen de aankopende diensten, die een grondige kennis hebben van deze reglementering en deze proberen toe te passen bij de eigen overheidsopdrachten. Deze personen proberen - in de mate van het mogelijke - ook advies en ondersteuning te geven aan andere aankopende diensten die ter zake over minder expertise en ervaring beschikken. In het kader van de genoemde interne audit werd evenwel geconcludeerd dat het RIZIV nood heeft aan een professionalisering en centralisering van de ondersteuning van de verschillende aankopende directies en diensten. Met « professionalisering » wordt verwezen naar het voorzien van een volwaardig ondersteuningspunt dat specifiek bevoegd is voor het ontwikkelen en onderhouden van expertise inzake de overheidsopdrachten, dat permanent ter beschikking is van de aankopende directies om advies te leveren op vlak van de te volgen procedures, dat het procesverloop van deze procedures kan sturen en opvolgen, dat ondersteuning kan bieden bij het uitschrijven van bestekken, bij het onderhandelen met aanbieders, bij het evalueren van offertes, bij het opvolgen van de uitvoering van een opdracht, enz.

Met « centralisering » wordt verwezen naar de nood aan een uniforme aanpak binnen het RIZIV inzake de overheidsopdrachten om te vermijden dat expertise en ervaringen inzake overheidsopdrachten versplinterd, verspreid raken en onvoldoende worden uitgewisseld. De ontwikkeling van een dergelijk ondersteuningspunt is mee opgenomen in het Strategisch Plan 2010-2015 van het RIZIV.

2 tot 4. Zoals hierboven in punt 1 wordt vermeld, moet het nieuwe ondersteuningspunt een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van de expertise, in de adviesverlening, de aan te bieden opleidingen en in de uitwerking van ondersteuningstools (bijvoorbeeld: vademecum, templates, enz.) voor de aankopende directies.