Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6884

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 9 februari 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Federale politie - Stressteam - Begeleiding - Aantal agenten

gemeentepolitie
mentale spanning
politie
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

9/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010)
30/3/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6884 d.d. 9 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het kader van mijn werkzaamheden in de commissie voor de Binnenlandse Zaken en voor de Administratieve Aangelegenheden van de Senaat kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen:

1. Hoeveel mensen hebben in 2007, 2008 en 2009 een beroep gedaan op het stressteam van de federale politie? Graag kreeg ik een geografische opdeling en afzonderlijke cijfers voor de federale en de lokale politie.

2. Hoe lang duurt de begeleiding van het stressteam gemiddeld?

3. Wat zijn de voornaamste redenen voor de inschakeling van het stressteam?

4. Hoe evalueert de minister de werking van het stressteam en denkt zij eraan om in de toekomst verdere initiatieven te nemen voor de (psychologische) begeleiding van het politiepersoneel?

5. Ervaart zij het als een probleem dat het stressteam van de federale politie maar moeilijk toegang krijgt tot het personeel van de lokale politie, die de werking van deze dienstverlening nog teveel beschouwt als een instrument van de federale politie?

Antwoord ontvangen op 30 maart 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen :

1. Onderstaande tabel geeft het aantal tussenkomsten weer die door het stressteam werden verleend in de jaren 2006, 2007 en 2008. Voor het jaar 2009 zijn de gegevens nog niet beschikbaar.

2006

2007

2008

Federale politie

Lokale politie

Federale politie

Lokale politie

Federale politie

Lokale politie

6 259

1 018

5 922

767

5 884

1 085

Voor wat de geografische spreiding van de tussenkomsten van het stressteam betreft, kan ik u enkel de gegevens betreffende de lokale politie per gerechtelijk arrondissement overmaken. Voor wat de federale politie betreft, worden de cijfergegevens immers niet geografisch opgesplitst. De onderstaande tabel geeft het aantal contracten weer die, met het oog op individuele begeleiding of het geven van opleidingen, werden afgesloten tussen het stressteam en de politiezones. Deze contracten lopen over verschillende jaren, waarbij er melding wordt gemaakt van het jaar waarin het contract werd ondertekend.


1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

2007

1


1

10


10

2

2

1

1



4




5


1

2

2


1


2

1


2008



2

11


2

3


1


1




1


2




3

2

4



1


2009

8

1

2

13



1


2




2

5

4

1

5

2



4

4

2


1

2


2010

2



4


1

1





















1 Antwerpen / Anvers

2 Arlon

3 Brugge

4 Brussel / Bruxelles


5 Charleroi

6 Dendermonde / Termonde

7 Dinant

8 Eupen

9 Gent/Gand


10 Hasselt

11 Huy

12 Ieper / Ypres

13 Kortrijk / Courtrai

14 Leuven / Louvain

15 Luik / Liège

16 Marche-en-Famenne


17 Mechelen / Malines

18 Bergen / Mons

19 Namur

20 Neufchâteau

21 Nijvel / Nivelles

22 Oudenaarde

23 Tongeren

24 Tournai

25 Turnhout

26 Verviers

27 Veurne


2. De duur van de begeleiding is zowel afhankelijk van de aanmeldingsproblematiek, van de psychische toestand van de persoon, alsook van zijn sociaal vangnet en arbeidsomstandigheden. Het lijkt me dan ook weinig zinvol om de gemiddelde termijn van begeleiding door het stressteam cijfermatig weer te geven, aangezien dit een vertekend beeld zou geven.

3. De voornaamste oorzaken van de tussenkomst van het stressteam zijn trauma’s, stress, burn-out, depressie en zelfmoord.

4. Naar aanleiding van de recente gebeurtenissen in Halle en Luik heeft het stressteam eens te meer haar nut bewezen bij de opvang van de diverse politie-eenheden die zijn tussengekomen. Het stressteam heeft sinds haar oprichting in 1993 een positieve evolutie doorgemaakt en dit heeft ervoor gezorgd dat het nu een volwaardige speler is binnen het welzijnsbeleid. Het lijkt mij dan ook meer dan zinvol en belangrijk om via het stressteam te blijven investeren in het psychosociaal welzijn van de personeelsleden van de geïntegreerde politie.

5. Het minder raadplegen van het stressteam door de lokale politie kan worden verklaard door het feit dat deze laatste een contract dient af te sluiten en de hulp in principe betalend is. Er dient evenwel te worden aangestipt dat het stressteam, in geval van crisissituatie, kosteloos tussenkomt op vraag van de lokale politie.