Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6879

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 9 februari 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Betogingen - Inzet van agenten - Disproportionele aanwezigheid

recht tot betogen
politie
Vaste Comités van Toezicht op de politie- en inlichtingendiensten

Chronologie

9/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/3/2010)
6/5/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6879 d.d. 9 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Vast comité van toezicht op de politiediensten (Comité P) stelt in zijn jaarlijks rapport vast dat er een grote wanverhouding bestaat tussen het aantal agenten dat wordt ingezet bij een betoging en het reële risico. Vaak wordt vastgesteld dat er een onevenwicht is tussen het aantal ingezette agenten en het aantal aanwezigen op een betoging of het gevaar bij een manifestatie. Bij marsen van 750 mensen is tot 40 % politie aanwezig, vergeleken met het aantal aanwezige mensen.

1. Erkent de minister de bevindingen van het Comité P inzake de bovenstaande problematiek?

2. Hoeveel politieagenten werden in de jaren 2006, 2007, 2008 en 2009 ingezet bij betogingen? Graag een opdeling per provincie.

3. Is zij van plan om in de toekomst een oplossing te zoeken voor de vermelde problematiek?

4. Denkt zij eraan de kosten van de veiligheidsvoorzieningen bij een betoging in sommige gevallen aan de organisator aan te rekenen? Ik denk bijvoorbeeld aan een onaangekondigde of verboden betoging.

Antwoord ontvangen op 6 mei 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

  1. Het Comité P zegt dat frequent het aantal ingezette politiemensen niet proportioneel is tegenover het aantal aanwezigen op een betoging of het gevaar bij een manifestatie.

    Er zijn geen nationale en globale statistieken omtrent de inzet van politiemensen bij betogingen. Voor het beheer van een evenement behoort het tot de politionele verantwoordelijke (meestal een hogere officier binnen een politiezone) om te bepalen hoeveel politiemensen en andere middelen er nodig zijn voor het goed beheer van de openbare ruimte naar aanleiding van een gebeurtenis.

    Deze analyse berust op een aantal elementen eigen aan elke gebeurtenis (de reisweg, de inzet van vrijwilligers, het aantal kritieke punten) en op basis van inlichtingen met betrekking tot mogelijke acties van onruststokers. Belangrijk hierbij is dat er met de bestuurlijke autoriteiten afgesproken wordt welk risico aanvaard wordt en welk risico men absoluut wil uitsluiten. Elke gebeurtenis is dus eigenlijk uniek.

    De meerderheid van de politieofficieren is er zich perfect van bewust dat politiemensen doelgericht ingezet moeten worden (de juiste middelen, op de juiste plaats en op het juiste ogenblik) op basis van dialoog met de deelnemers aan het evenement. Deze principes worden tevens in de diverse politiescholen uitééngezet tijdens diverse opleidingen. Voor het Belgische Voorzitterschap wordt door de nationale school officieren een opleiding Gold Commander georganiseerd met aandacht voor deze problematiek.

    Ik plan tevens om op basis van de resultaten van een ad hoc werkgroep het principe van genegotieerd beheer te bevestigen in een omzendbrief.

  2. Enkel inzake voetbal zijn er nationale statistieken voorhanden.

    Aantal ingezette politiemensen per seizoen in eerste afdeling.

    2004-2005: 27 720

    2005-2006: 25 317

    2006-2007: 22 388

    2007-2008: 23.50

    2008-2009: 23 074

  3. Betogen is de uitoefening van een democratisch recht en de uiting van de mening van onze bevolking. Er bestaat een aantal voorwaarden om dit recht op een goede manier te laten verlopen. Het is op de eerste plaats aan de stad of de gemeente om deze voorwaarden vast te leggen in een politiereglement.

    Persoonlijk sta ik niet positief tegenover het feit om organisatoren van evenementen te doen betalen voor de inzet van politiemensen. Wel moet een organisator het maximum doen om het evenement zo veilig mogelijk te laten verlopen (keuze van de plaats, inzet van vrijwilligers of private veiligheid etc.). Men mag niet van de politie verwachten dat het haar taak is om het gebrek aan voorbereiding van de organisator op te vangen door politie-inzet. Daarom moet bij een gebrekkige organisatie worden nagegaan of het evenement nog kan doorgaan en ook of de bewuste organisator in de toekomst nog evenementen van welke aard ook zal mogen organiseren. Betaling voor de politie-inzet zou immers voor de organisator ook de goedkoopste en meest efficiënte oplossing kunnen zijn. Dat is een stap te ver. Het staat de lokale overheden vrij om in dat verband op voorhand afspraken te maken en in geval van gebrekkige voorbereiding de bijkomende kosten aan te rekenen.