Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6700

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 1 februari 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Verkeersveiligheid - Afrit van de E40 in Jabbeke - Onvoldoende overnachtingplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs - Maatregelen

verkeersveiligheid
wegvervoer
autoweg
parkeerterrein

Chronologie

1/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/3/2010)
16/3/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6700 d.d. 1 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De E-40-afrit in Jabbeke is een gekende rust- en overnachtingplaats voor vrachtwagenbestuurders op doorreis.

Het probleem is evenwel het beperkt aantal parkeerplaatsen voor vrachtwagens (drieëndertig parkeerplaatsen in de richting van Brussel en zevenendertig in de richting van Oostende) waardoor nogal wat chauffeurs hun vrachtwagen parkeerden op de afritten zelf, wat uiteraard veiligheidsrisico's meebrengt.

Om hieraan te verhelpen werden een tijd geleden reeds paaltjes geplaatst. Die paaltjes maken het parkeren inderdaad moeilijker maar in de praktijk niet onmogelijk waardoor er dus toch nog vrachtwagens geparkeerd worden.

Mijn vragen:

1. Welke maatregelen worden in het vooruitzicht gesteld om aan de onveilige toestand te verhelpen?

2. Zijn er contacten met het Vlaams Gewest om in het kader van de hervorming van het volledige afrittencomplex in Jabbeke bijkomende gronden vrij te maken om er extra parkeermogelijkheden voor vrachtwagens te creëren?

Antwoord ontvangen op 16 maart 2010 :

Sinds 2006 is er regelmatig overleg tussen de gewesten en de federale overheid betreffende deze problematiek. Op initiatief van de Dienst Veiligheid-en Preventiebeleid (Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken) werd een overlegplatform opgericht om de aanpak van de beveiliging van de autosnelwegparkings in België, als gevolg van de stijgende ladingsdiefstallen, cabinebraken en andere criminaliteiten waaraan de transportsector blootgesteld is, aan te pakken.

Dit initiatief werd bezegeld in een intentieverklaring die door aan het overlegplatform deelnemende partijen werd ondertekend.

Binnen het Vlaams Gewest werden reeds volgende initiatieven genomen:

- de bespreking van de principes van de conceptnota met de concessiehouders en de wegbeheerder.

- het onderzoek naar de categorisering van de autosnelwegparkings.

Hieruit volgde een aantal concrete aanbevelingen waarbij met zekerheid moet worden gesteld dat de autosnelwegparkings moeten worden ondergebracht minimaal in de categorie 1.(laagste beveiligingsniveau).

Dit houdt in dat alle hinderlijk bosgoed dient te worden verwijderd en dat de parking moet afgesloten worden met een omheining, naargelang de plaatselijke toestand van de parking met al dan niet één of meerdere toegangspoorten en dienstwegen.

Deze beveiligingsmaatregelen zullen budgettair over verschillende jaren worden gespreid.

Er werd eveneens per site een inventaris opgesteld van de uit te voeren werken met de hieraan verbonden kostenramingen en budgettaire impact.

Het is de bevoegdheid van de gewesten om samen met hun wegbeheerders te waken over de praktische uitwerking van bedoelde maatregelen.

Ik zal niet nalaten uw bezorgdheid betreffende deze zaak aan de bevoegde diensten over te maken ten einde ook voor de problemen rond de parking E40 Jabbeke een duurzame oplossing te vinden.