Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6695

van Louis Ide (Onafhankelijke) d.d. 1 februari 2010

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Apotheken - Sluitingen - Herlokalisaties - Aantallen

apotheek
opheffing van de zaak
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

1/2/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/3/2010)
15/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6695 d.d. 1 februari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Zoals de geachte minister wel weet, wordt de vestiging van de apothekers geregeld in een koninklijk besluit van 25 september 1974 betreffende de opening, de overbrenging en de fusie van voor het publiek opengestelde apotheken, beter bekend als de "vestigingswet".

Mijn vraag handelt onder andere over deze wet.

Het is een publiek geheim dat er veel te veel apotheken zijn in de grootsteden van dit land. Dit is voornamelijk merkbaar in Brussel en in mindere mate in Gent (en in nog mindere mate in Antwerpen). Ik heb geen zicht op de aantallen in de Franstalige Belgische steden. Het kan gebeuren dat omwille van een " teveel " aan apotheken, apotheken gesloten worden wanneer ze hun activiteiten stop zetten. De vergunningen worden dan ingetrokken. Dit is echter niet altijd het geval. Soms gebeurt het dat men een herlokalisatie aanvraagt.

Daarom stel ik deze vragen:

1. Hoeveel apotheken werden in België in 2009, 2008 en 2007 gesloten of voor hoeveel apotheken werd de vergunning stopgezet, opgesplitst per gewest? Hoeveel van die apotheken waren, per gewest, "zelfstandige" apotheken, "ziekenfonds"-apotheken (via vereniging zonder winstoogmerk [vzw] of coöperatieven) en apotheken van "private groepen"?

2. Hoeveel aanvragen tot herlokalisatie van een apotheek werden er in België, opgesplitst per gewest, ingediend in 2009, 2008, 2007 ? Hoeveel van die aanvragen, per gewest, betroffen "zelfstandige" apotheken, "ziekenfonds"-apotheken en apotheken van "private groepen", per gewest? Aan hoeveel aanvragen werd positief gevolg gegeven per jaar en per gewest en per type apotheek?

3. Voor hoeveel apotheken die geherlokaliseerd werden kwamen de aanvragen uit een grootstedelijk gebied: Brussel, Antwerpen, Gent, Luik, Charleroi, Bergen?

4. Wat zijn de criteria om een herlokalisatie toe te staan en of te weigeren?

Antwoord ontvangen op 15 april 2010 :

1. De opdeling van apotheken in zelfstandige apotheken, ziekenfondsapotheken en apotheken van “private groepen” wordt door de wetgeving niet gemaakt.

Hieronder worden de cijfers dan ook opgesplitst in natuurlijk persoon en vennootschap. Verder wordt het aantal coöperatieve vennootschappen vermeld indien van toepassing.

In de periode 2007-2009 werden 28 definitieve sluitingen geregistreerd. 75 % van deze apotheken waren vergund op naam van een vennootschap waarvan ongeveer de helft coöperatieve vennootschappen.


Natuurlijk persoon



Vennootschap (Coöperatieve vennootschap)

Totaal

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

2

3

(2)

5

Vlaanderen

3

1

4

Wallonië

2

17

(8)

19

Total final /Eindtotaal


7

21

(10)

28

Bron FAGG, Kadaster van Apotheken

In Vlaanderen bedroeg het aantal definitieve sluitingen in de periode 2007-2009 slechts vier terwijl voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Wallonië respectievelijk vijf en negentien definitieve sluitingen werden geregistreerd.

 


2007

2008

2009

Eindtotaal

Brussels Hoofdstedelijk Gewest



2

1

2

5

Vlaanderen

ANTWERPEN


1


1

 

GENT

1

1


2


Andere


1


1

Totaal



1

3


4

Wallonië

CHARLEROI

1



1

 

LUIK

2



2

 

NAMEN

1

1


2


Andere

5

3

6

14

Totaal



9

4

6

19

Eindtotaal



12

8

8

28

Bron FAGG, Kadaster van Apotheken

2 en 3. Voor de Nederlandstalige vestigingscommissie werden in 2009, 2008 en 2007 respectievelijk 40, 35 en 36 aanvragen tot overbrenging aangevraagd. Het gaat hier om aanvragen tot definitieve overbrenging van een apotheek.

Het merendeel van deze dossiers betreft overbrengingen in de onmiddellijke nabijheid.

In 2009 werden er 36 vergunningen voor overbrenging in de onmiddellijke nabijheid aangevraagd waarvan er 26 positief werden afgesloten, 1 negatief en 7 nog wachten op een ministeriële beslissing.

Vlaanderen is goed voor 34 aanvragen waarvan er 7 werden ingediend door een natuurlijk persoon en 27 door een vennootschap (4 door een coöperatieve vennootschap).

De 2 aanvragen uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werden ingediend door een natuurlijk persoon en een handelsvennootschap.

De 4 aanvragen tot overbrenging buiten de onmiddellijke nabijheid betreffen het Vlaamse Gewest en werden ingediend door een handelsvennootschap. Er was 1 aanvraag tot overbrenging vanuit een grootstedelijk gebied, met name Antwerpen (Berchem).

In 2008 werden er 28 vergunningen voor overbrenging in de onmiddellijke nabijheid aangevraagd waarvan er 27 positief werden afgesloten en 1 negatief.

Al deze aanvragen kwamen uit het Vlaamse Gewest en hiervan werden er 6 ingediend door een natuurlijk persoon en 21 door een handelsvennootschap (4 door een coöperatieve vennootschap).

Ook de aanvragen tot overbrenging buiten de onmiddellijke nabijheid betroffen het Vlaamse Gewest. 4 werden aangevraagd door een handelsvennootschap en 3 door een natuurlijk persoon. Van deze aanvragen werden 4 positief afgesloten en 3 wachten nog op een ministeriële beslissing. Er waren 2 aanvragen tot overbrenging vanuit een grootstedelijk gebied, met name Gent.

In 2007 werden er 30 vergunningen voor overbrenging in de onmiddellijke nabijheid aangevraagd waarvan er 28 positief en 2 negatief werden afgesloten. Er was 1 aanvraag uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Voor het Vlaamse Gewest ging het om 7 natuurlijke personen en 22 handelsvennootschappen (4 coöperatieve vennootschappen). De aanvraag uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd ingediend door een handelsvennootschap.

Van de 6 aanvragen tot vergunning voor overbrenging buiten de onmiddellijke nabijheid kwamen er 5 uit het Vlaamse Gewest. 4 werden ingediend door een handelsvennootschap en 1 door een natuurlijk persoon. Hiervan werden er 4 positief en 1 negatief afgesloten. De overige aanvraag betrof aanvraag tot een overbrenging ingediend door een handelsvennootschap vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest naar Vlaanderen en werd afgesloten met een positieve ministeriële beslissing.

Voor de Franstalige vestigingscommissie werden in 2007, 2008 en 2009 respectievelijk 28, 29 en 46 aanvragen tot overbrenging geregistreerd. Het gaat hier om aanvragen tot definitieve overbrenging van een apotheek.

Het merendeel van deze dossiers betreft overbrengingen in de onmiddellijke nabijheid.

In 2009 werden 38 aanvragen tot overbrenging in de onmiddellijke nabijheid ingediend, waarvan 33 een vergunning kregen en 5 nog wachten op een ministeriële beslissing.

Het Waalse Gewest is goed voor 33 aanvragen, waarvan er 7 werden ingediend door een natuurlijk persoon en 26 door een vennootschap (11 door een coöperatieve vennootschap).

De 5 aanvragen betreffende het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werden ingediend door een rechtspersoon.

De enige aanvraag tot overbrenging buiten de onmiddellijke nabijheid betreffende het Brussels Hoofdstedelijk Gewest werd ingediend door een rechtspersoon.

De 7 aanvragen tot overbrenging buiten de onmiddellijke nabijheid betreffende het Waalse gewest werden ingediend door rechtspersonen.

2 van die 7 aanvragen kwamen vanuit een grootstedelijk gebied (Namen).

In 2008 werden 19 aanvragen tot overbrenging in de onmiddellijke nabijheid ingediend. Alle aanvragen kregen een positief advies.

Twee van die aanvragen kwamen uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de overige 17 uit het Waalse Gewest. Van die 17 aanvragen werden er 3 ingediend door een natuurlijk persoon en 14 door rechtspersonen (waaronder 4 coöperatieve vennootschappen).

Er werden 10 aanvragen tot overbrenging buiten de onmiddellijke nabijheid ingediend, waarvan 1 werd ingediend door een natuurlijk persoon en 9 door rechtspersonen.

Van deze aanvragen werden er 7 positief afgesloten, 2 negatief en 1 aanvraag wacht nog op een beslissing. 2 van de 10 aanvragen betreffen aanvragen vanuit een grootstedelijk gebied (Charleroi en Luik).

4. De criteria die erop gericht zijn een spreiding van de apotheken te organiseren, werden krachtens artikel 4, § 3, 1°, van het koninklijk besluit nr 78 van 10 november 1967 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, vastgelegd in artikel 1 van het koninklijk besluit van 25 september 1974 betreffende de opening, de overbrenging en de fusie van voor het publiek opengestelde apotheken (verder “het spreidingsbesluit”).

Het spreidingsbesluit bepaalt dat een voor het publiek opengestelde apotheek slechts in aanmerking komt voor overbrenging indien ze ten minste vijf jaar vergund is voor de plaats waar ze gevestigd is, behoudens wegens duidelijk gebleken dwingende redenen (artikel 1, § 5bis in fine, van het spreidingsbesluit).

Als algemene regel geldt verder dat de overbrenging van een apotheek kan worden toegestaan indien wordt voldaan aan de voorwaarden waaronder een nieuwe opening kan worden toegestaan (artikel 1, § 5bis, 1°, van het spreidingsbesluit).

Met andere woorden de overbrenging van een apotheek kan ofwel worden toegestaan in of naar een gemeente waarin het maximum aantal niet is bereikt zoals bepaald overeenkomstig artikel 1, § 2, van het spreidingsbesluit, ofwel indien wordt voldaan aan de minimale afstand tot de omliggende apotheken rond de geplande vestigingsplaats en het daarbij horende aantal inwoners die vallen binnen de hypothetische invloedssfeer overeenkomstig artikel 1, § 3bis.

Een overbrenging in de onmiddellijke nabijheid van de huidige vestigingsplaats kan echter altijd worden toegestaan, met dien verstande dat een overbrenging binnen een straal van 100 meter altijd wordt beschouwd als een overbrenging in de onmiddellijke nabijheid.

Tenslotte kan een overbrenging ook worden toegestaan indien de overbrenging, enerzijds, plaatsvindt in dezelfde gemeente of in een aangrenzende gemeente, in het laatste geval voor zover de overbrenging niet voor gevolg heeft dat er wordt voldaan aan de voorwaarden waaronder een nieuwe apotheek kan worden vergund in de gemeente waarin de apotheek wordt gesloten, en ze, anderzijds, een betere geografische of demografische spreiding van de apotheken tot gevolg heeft, in vergelijking met de toestand vóór de overbrenging.