Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6578

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 27 januari 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Gemeentelijke administratieve sancties - Mogelijke uitbreiding - Verlaging van de leeftijd waarop men een boete kan krijgen - Evaluatie van het huidige systeem

jeugdcriminaliteit
gemeente
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
administratieve sanctie
geldboete

Chronologie

27/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/2/2010)
2/3/2010Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 4-1384

Vraag nr. 4-6578 d.d. 27 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs gaf de minister te kennen dat ze de leeftijd waarop men overlastboetes kan krijgen, wil verlagen. Nu kan dat vanaf 16 jaar. Ze pleit voor een verlaging naar 14 jaar. Volgens haar zou het ontradende effect daardoor nog groter worden.

In het kader van de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) zouden in de toekomst, naast politie en overlastambtenaren, ook medewerkers van de Belgische Spoorwegen boetes kunnen uitschrijven. Zal een uitbreiding naar die ambtenaren vooraf met de betrokkenen worden besproken?

Bij GAS gaat het over de aanpak van de zogenaamde "kleine criminaliteit", bijvoorbeeld het spuiten van graffiti, lawaaioverlast, wildplassen, hondenpoep. De aanpak van die overlast is zeker een goede zaak. Hoe efficiënter ze kan worden aangepakt en voorkomen, hoe beter. Er mag echter niet uit het oog worden verloren dat de toepassing van de zogenaamde GAS ook heel wat problemen veroorzaakt. Vooral administratief neemt het voor een gemeente veel tijd in beslag.

Een ander probleem dat zich in de praktijk stelt, is de vrij korte termijn voor het versturen van het proces-verbaal door de politie naar de overlastambtenaar, namelijk een maand. Niet elke gemeente beschikt over een eigen overlastambtenaar. Het proces-verbaal dient in die gevallen overgemaakt te worden aan de overlastambtenaar in de dichtstbijzijnde gemeente. Als de termijn van een maand overschreden wordt, kan er echter geen sanctie meer worden genomen. De kosten voor de procedure vallen ten laste van de gemeenten.

Ik ben dan ook van mening dat men het systeem van de GAS best grondig evalueert alvorens het uit te breiden.

1) Bestaat er al een grondige evaluatie van de huidige werking van de gemeentelijke administratieve sancties?

2) Zo ja, wat zijn de conclusies van die evaluatie? Mocht er nog geen evaluatie zijn gemaakt, zal de minister dat alsnog doen alvorens het systeem uit te breiden?

3) Waarom pleit zij voor een verlaging van de leeftijd voor GAS naar veertien jaar?

4) Is zij van mening dat de termijn om de processen-verbaal over te maken aan de overlastambtenaar in sommige gevallen inderdaad te kort is? Is zij bereid daar een oplossing voor te zoeken?

5) Is er contact geweest met de ambtenaren van de Belgische Spoorwegen die in de toekomst overlastboetes zullen kunnen uitschrijven? Waren zij vragende partij voor een dergelijke uitbreiding?

Antwoord ontvangen op 2 maart 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. Er wordt momenteel door mijn diensten een globale evaluatie gemaakt van de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties om te zien of en desgevallend welke knelpunten er momenteel nog bestaan. Ik wens daarbij ook de stem te horen van de steden en gemeenten die in de eerste plaats betrokken zijn bij de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties. Daarom werden de overkoepelende verenigingen van steden en gemeenten hieromtrent bevraagd. Hun opmerkingen zullen geanalyseerd worden en het voorwerp uitmaken van een globaal voorstel tot wijziging van artikel 119 bis Nieuwe Gemeentewet.

2. zie antwoord op vraag 1.

3. Ik ben voorstander van een verlaging van de leeftijd van de minderjarigen aan wie een gemeentelijke administratieve sanctie kan worden opgelegd, van 16 jaar naar 14 jaar. In de dagdagelijkse realiteit kan immers vastgesteld worden dat de leeftijd van de jongeren die overlast plegen, daalt. Om ook de jongeren tussen 14 en 16 jaar op dergelijk gedrag te kunnen aanspreken via het systeem van de gemeentelijke administratieve sancties, is een wijziging van artikel 119bis Nieuwe Gemeentewet noodzakelijk. Het dient trouwens vermeld dat de procedure in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties ten aanzien van de minderjarigen voorziet in een voorafgaande verplichte bemiddeling; deze bemiddeling kan er ook toe bijdragen dat de jongere bewust gemaakt wordt van zijn gedrag.

4. Wat betreft de termijn van één maand waarbinnen de processen-verbaal dienen te worden overgemaakt aan de sanctionerende ambtenaar, noteer ik dat deze termijn door u tekort geacht wordt. Deze opmerking zal betrokken worden in de globale evaluatie. In ieder geval dient er ook rekening mee gehouden te worden dat er destijds geopteerd werd voor een korte verjaringstermijn waarbinnen de boetes moeten opgelegd worden, om juist op die manier kort op de bal te spelen en storend gedrag snel en efficiënt aan te pakken.

5. Er dient een duidelijk onderscheid te worden gemaakt tussen enerzijds de gemeentelijke administratieve sancties en anderzijds de zogenaamde overlastboetes die bepaalde ambtenaren in de toekomst zullen kunnen uitschrijven. Het gaat hier weliswaar ook om administratieve sancties maar deze staan los van het systeem van de gemeentelijke administratieve sancties. Los van een wijziging van artikel 119 bis Nieuwe Gemeentewet wordt er momenteel gewerkt aan een normerende tekst die de mogelijkheid biedt om administratieve sancties op te leggen aan personen die overlast plegen of bepaalde laakbare gedragingen plegen in Belgische stations en / of het spoorwegmaterieel. Deze tekst werd opgesteld in overleg met onder meer de NMBS Holding.