Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6527

van Franco Seminara (PS) d.d. 20 januari 2010

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Fiscale aangiften - Behandeling - Centralisatie - Centrum voor de verwerking van fiscale aangiften te Jambes - Achterstand - Gevolgen voor de terugbetalingen aan de belastingplichtigen

belastingadministratie
belastingteruggave
belastingaangifte
inkomstenbelasting

Chronologie

20/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/2/2010)
15/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6527 d.d. 20 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

De Waalse en Brusselse belastingplichtigen zijn ongerust wegens het bericht in de pers van eind 2009 dat de terugbetalingen wellicht met één tot drie maanden worden vertraagd omdat het personeel van het centrum voor de verwerking van de fiscale aangiften in Jambes (Namen) overladen zijn met werk.

De vakbonden zijn immers van oordeel dat de inwerkingtreding van het nieuwe systeem Tax-on-web en de centralisatie van de dienst voor de verwerking van de fiscale aangiften in Namen enorme problemen veroorzaken.

Concreet hekelen de vakbonden de beslissing tot centralisatie van alle taken. Vroeger gebeurden een reeks handelingen in de lokale aangiftekantoren, zoals het openen van de enveloppen, het verwijderen van de nietjes uit de bijlagen en het scannen van de aangiften.

Ze betreuren ten zeerste dat de ambtenaren van de lokale kantoren het werk van Jambes, waar ongeveer 1,4 miljoen aangiften moeten worden verwerkt, niet meer moeten voorbereiden.

Ze zijn dan ook van oordeel dat er in de terugbetalingen een vertraging van één tot drie maanden dreigt te ontstaan omdat de 35 ambtenaren van het centrum van Jambes overbelast zijn en onvoldoende talrijk om ook nog de taken erbij te nemen die vroeger elders werden uitgevoerd.

Als die situatie aanhoudt, is dat bijzonder slecht nieuws voor de belastingplichtigen omdat de meesten onder hen recht hebben op een terugbetaling van gemiddeld ongeveer 250 euro.

Ik heb dan ook volgende vragen :

1. Deelt u de bezorgdheid van de vertegenwoordigers van de werknemers van het centrum voor de verwerking van de fiscale aangiften van Jambes, die van oordeel zijn dat het centrum overbelast is?

2. Is de malaise bij de ambtenaren van het Centrum van Jambes geen reden om de beslissing tot centralisatie van de verwerking van fiscale aangiften opnieuw ter discussie te stellen?

Antwoord ontvangen op 15 april 2010 :

1. Sinds het aanslagjaar 2005 zijn de scanning centra van Namen en Gent belast met het digitaliseren van alle aangiften in de personenbelasting (PB) die op papier werden ontvangen.

Om de behandelingsprocessen nog meer te stroomlijnen, werden de belastingplichtigen vanaf het aanslagjaar 2009 uitgenodigd om hun aangifte PB rechtstreeks naar de bevoegde scanning centra te verzenden teneinde de taxatiediensten in het bijzonder te ontlasten van de materiële werkzaamheden van inontvangstneming en opening van de omslagen, die niet lokaal konden worden geautomatiseerd.

De verwerkingscapaciteiten en uitrusting van de scanning centra werden dienovereenkomstig versterkt om het hoofd te bieden aan de aanvullende taken die hun worden opgelegd.

Op 1 februari 2010 was 94 % van de aangiften PB van het aanslagjaar 2009 die ter beschikking waren van de scanning centra, gedigitaliseerd en 69 % ervan was doorgezonden naar andere toepassingen voor de voortzetting van de behandeling (verificatie, berekening, inkohiering, ...). De bijlagen die bij de voormelde aangiften zijn gevoegd, worden ook gedigitaliseerd en ter beschikking van de taxatiediensten gesteld.

Bijgevolg blijken de bezorgdheden van de vertegenwoordigers van het personeel ongegrond.

2. Ter ondersteuning van de reeds behaalde resultaten en niettegenstaande de onvermijdelijke inwerkperiode waarmee elk nieuw technisch en organisatorisch proces wordt geconfronteerd evenals het personeel dat het moet aanwenden, is de centralisatie in de scanning centra van alle werkzaam-heden verbonden aan de digitalisering van de aangiften PB, volkomen gegrond. Bovendien vormt zij één van de grondslagen die de taxatiediensten in staat moet stellen om hun opdrachten beter te verwezenlijken, namelijk hoofdzakelijk de juiste inning van de belasting te controleren en de burgers een klantendienst van hoog niveau te bieden.