Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6467

van Cindy Franssen (CD&V) d.d. 11 januari 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Federaal Plan Armoedebestrijding - Voorstel nr. 39 - Sensibiliseren over en controleren van de verplichte affichering van de huurprijzen van woningen

armoede
verhuur van onroerend goed
voorschriften voor de huurprijzen

Chronologie

11/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
17/2/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6467 d.d. 11 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 4 juli 2008 werd het Federaal Plan Armoedebestrijding goedgekeurd door de Ministerraad. De regering kwam daarmee tegemoet aan een bepaling uit het federale regeerakkoord, waarin het er zich toe verbindt " een ambitieus plan uit te voeren inzake terugdringen van armoede en verhoging van de koopkracht, met voorrang aan de meest kwetsbaren van onze samenleving " (Federaal regeerakkoord, blz. 20). Een aantal van de negenenvijftig maatregelen die in het Plan werden geformuleerd, vallen onder de bevoegdheid van de geachte minister.

Sinds enkele jaren is het voor verhuurders verplicht om bij elke publieke communicatie met betrekking tot een huurwoning de gevraagde huurprijs en de gemeentelasten te vermelden. Dit wordt in de praktijk echter onvoldoende opgevolgd.

Het controleren van inbreuken op deze regel behoort echter tot de bevoegdheden van de gemeenten, maar zij organiseren amper controles.

Derhalve stelt het Plan, met betrekking tot het doen naleven van de verplichte affichering van huurprijzen, het volgende: " De minister van Binnenlandse Zaken zal zijn administratie ermee belasten de sensibilisering van de gemeenten te organiseren, in het kader van de strijd tegen overlast, opdat ze de voorziene maatregelen inzake verplichte affichering van de huurprijzen uitvoeren " (voorstel nr. 39, blz. 45).

Graag had ik het volgende vernomen:

1. Welke stappen heeft de geachte minister ondernomen om de gemeenten te wijzen op de verplichte affichering van de huurprijzen van huurwoningen en de controles op het toepassen van deze regel?

2. Er was protest van veel gemeenten over de controles om inbreuken op de regelgeving vast te stellen. De controles zouden in veel gevallen (bij voorbeeld bij affichering op het internet) praktisch niet mogelijk zijn. Bovendien zouden zij niet over de middelen beschikken om deze taak op zich te nemen.

a. Heeft er overleg plaatsgevonden tussen haar en de lokale besturen over de verplichte affichering? Zo ja, welk resultaat heeft dit overleg opgeleverd? Zo neen, waarom werd er over dit onderwerp nog niet overlegd?

b. Welke stappen heeft zij genomen om tegemoet te komen aan de bedenkingen van de gemeenten bij het uitvoeren van de controles? Is er sinds het nemen van deze bijkomende initiatieven meer bereidheid bij de gemeenten om controles uit te voeren? Kan zij dit staven met cijfers?

3. Welke gemeenten organiseren controles en hoeveel inbreuken zijn er reeds vastgesteld en beboet? Graag kreeg ik een overzicht per provincie.

Antwoord ontvangen op 17 februari 2010 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vraag.

In het kader van de Strategische Veiligheids- en Preventieplannen biedt de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken aan meer dan 102 steden en gemeenten de mogelijkheid om projecten ter bestrijding van sociale overlast tot een goed einde te brengen. Anderzijds kunnen de gemeenten die over Gemeenschapswachten – vaststellers beschikken, deze belasten met vaststellingen in verband met de verplichte affichering van huurprijzen, voor zover deze verplichting in het gemeentelijk reglement werd opgenomen. Juridisch gezien is er echter geen verplichting om een administratieve boete op te leggen. Het behoort tot de autonome beslissingsbevoegdheid van de sanctionerend ambtenaar om al dan niet een administratieve geldboete op te leggen, alsook om gebeurlijk het bedrag van de geldboete vast te leggen. Het is niet mijn bevoegdheid om desbetreffende instructies te geven.