Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6445

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 11 januari 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Stiptheidsproblemen ochtendsneltrein van Hasselt naar Brussel - Cijfermateriaal - Communicatie naar de reizigers

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
consumentenvoorlichting

Chronologie

11/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-6445 d.d. 11 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) blijkt er maar niet in te slagen om de " sneltrein " Hasselt-Brussel met vertrek om 7 u 46 in Aarschot op tijd te laten rijden. De trein komt vaak in Brussel-Centraal aan met een vertraging van een vijf- à zevental minuten. Daarenboven blijkt er ook een systematische ontkenning van het probleem, getuige de niet-communicatie op de trein. Nochtans hadden we uit antwoorden van de voorganger van de geachte minister begrepen dat het treinpersoneel geacht wordt te communiceren van zodra een trein een vertraging van vijf minuten oploopt.

1. Graag kreeg ik de exacte dagelijkse aankomsttijden van bovengenoemde trein voor de periode van september tot november 2009 in Brussel-Centraal.

2. Waarom slaagt men er niet in om deze trein stipt te laten rijden?

3. Waarom laat men systematisch na om de reizigers op de trein te informeren over de vertragingen en de reden daarvan?

4. Zal de geachte minister instructies geven aan de NMBS om zowel de stiptheid van deze trein als de communicatie naar de reizigers toe te verbeteren?