Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6442

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 11 januari 2010

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Vertraging van de trein Knokke / Blankenberge naar Hasselt op 9 december 2009 - Communicatie - Maatregelen en opvolging

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur

Chronologie

11/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-6442 d.d. 11 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op woensdagavond 9 december 2009 hield de trein Knokke / Blankenberge-Hasselt met vertrek om 19 u 34 in Brussel-Centraal langer dan normaal stilstand in het station van Leuven. Eens vertrokken blijft de trein stilstaan ter hoogte van Wilsele-Putkapel en wordt er afgeroepen dat men achter een stoptrein zit. Het voor de hand liggende gevolg is een verdere vertraging, waarover noch vanuit Brussel, noch vanuit Leuven met één woord wordt gerept.

1. Waarom laat men in Leuven een stoptrein richting Aarschot vertrekken voor een rechtstreekse trein, als men goed weet dat de rechtstreekse trein zal worden opgehouden door de stoptrein?

2. Waarom wordt er in alle talen gezwegen over de vertraging die de trein in Leuven blijkbaar al heeft opgelopen?

3. Wanneer wordt er werk gemaakt van een betere opvolging van een tijdige en duidelijke communicatie naar de reizigers toe?