Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6419

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 11 januari 2010

aan de vice-eersteminister en minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid

Werklozen - Dienstencheques - Inzetten voor werk met een maatschappelijke meerwaarde - Uitbreiding van het gebruik naar ondernemingen, gemeentebesturen, overheidsbedrijven, enz

bijkomend voordeel
weer en wind

Chronologie

11/1/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
19/4/2010Antwoord

Vraag nr. 4-6419 d.d. 11 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naar aanleiding van het barre winterweer is het andermaal duidelijk geworden dat er bij hevige sneeuwval handen te kort zijn om sneeuw te ruimen of te strooien. Strooidiensten doen al wat in hun macht ligt om de wegen berijdbaar te maken, maar de voetwegen en fietspaden blijven er glad bijliggen. Ook parkings, bijvoorbeeld van stations, warenhuizen of winkelcentra, liggen er glad en smerig bij. Oudere of minder mobiele mensen, die verondersteld worden hun trottoir proper te houden, zijn vaak in de onmogelijkheid om zelf de sneeuw te ruimen.

Vermits we beschikken over een grote arbeidsreserve, onder wie werkzoekenden, zou het mooi zijn mochten deze mensen indien ze dat wensen snel en efficiënt worden ingeschakeld om deze eenvoudige, maar nuttige werken met maatschappelijke meerwaarde te verrichten. Een uitbreiding van het takenpakket van de dienstencheques en een specifieke uitzonderingsclausule voor het verrichten van taken met een maatschappelijke meerwaarde naar aanleiding van uitzonderlijke overlast ingevolge extreme weersomstandigheden (sneeuw, dreigende overstroming, stormweer, …), waarbij niet alleen particulieren, maar ook ondernemingen, zelfstandigen, gemeentebesturen, overheidsbedrijven en dergelijke de kans krijgen om mensen in te schakelen via dienstencheques, lijkt ons een te overwegen optie.

1. Is de geachte minister van oordeel dat mensen op basis van vrijwilligheid kunnen worden ingeschakeld om de gevolgen van uitzonderlijke weersomstandigheden te voorkomen of op te vangen, bijvoorbeeld door sneeuw te ruimen, zandzakjes te vullen bij dreigend overstromingsgevaar of mensen helpen opvangen die het slachtoffer zijn van brand- of stormschade?

2. Is zij bereid om te onderzoeken of dit kan gebeuren via het systeem van dienstencheques?

3. Kunnen de gebruikers van dienstencheques, uitsluitend voor deze uitzonderlijke maatregel, worden uitgebreid met ondernemingen, zelfstandigen, gemeentebesturen, overheidsbedrijven en dergelijke?

4. Zal zij overleg plegen met de sociale partners teneinde na te gaan volgens welke concrete uitvoeringsmodaliteiten en arbeidsvoorwaarden deze regeling, die uitsluitend kan gelden voor uitzonderlijke omstandigheden, best kan worden geïmplementeerd?

Antwoord ontvangen op 19 april 2010 :

Het stelsel van de dienstencheques leent zich niet voor de opvang van problemen die het gevolg zijn van uitzonderlijke situaties en die een “tijdelijk” karakter hebben. De regeling dienstencheques beoogt de creatie van volwaardige jobs. Daarnaast is het systeem gericht op het verlenen van thuishulp van huishoudelijke aard aan “particuliere gebruikers” en dus niet ontwikkeld voor professionele gebruikers zoals ondernemingen en andere instellingen. In de wet wordt de dienstencheque trouwens duidelijk omschreven als een consumentensubsidie.

Bovendien kunnen werklozen via de plaatselijke werkgelegenheidsagentschappen al worden ingeschakeld voor activiteiten die door hun occasioneel karakter niet door het reguliere arbeidscircuit worden uitgevoerd. En mochten er zich noodsituaties voordoen, zoals bijvoorbeeld overstromingen, heb ik de bevoegdheid om, in het kader van het algemeen belang, afwijkingen te voorzien op de grens van 45 uren die de PWA-werknemer per kalendermaand mag presteren.