Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6167

van Cindy Franssen (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de staatssecretaris voor Begroting, Migratie- en asielbeleid, Gezinsbeleid en Federale Culturele Instellingen

Federaal Plan Armoedebestrijding - Toekenning van het onderhoudsgeld - Realisatie

armoede
alimentatieplicht

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
7/12/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4916

Vraag nr. 4-6167 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 4 juli 2008 werd het Federaal Plan Armoedebestrijding goedgekeurd door de Ministerraad. De regering kwam daarmee tegemoet aan een bepaling uit het federale regeerakkoord, waarin ze er zich toe verbindt “ een ambitieus plan uit te voeren inzake terugdringen van armoede en verhoging van de koopkracht, met voorrang aan de meest kwetsbaren van onze samenleving ” (Federaal regeerakkoord, blz. 20).

Het plan streeft een integrale aanpak van de armoedeproblematiek na. Het richt zich daarom niet enkel tot het financiële aspect, maar tracht het geheel van maatschappelijke aspecten van de armoedeproblematiek aan te pakken. In het Plan wordt daarom gewerkt rond zes centrale doelstellingen:

het ondersteunen van de koopkracht;

het waarborgen van het recht op gezondheid;

het bevorderen van tewerkstelling als hefboom van welzijn en maatschappelijke integratie;

het verzekeren van woongelegenheid;

het waarborgen van de toegang tot energie;

de bereikbaarheid van de openbare diensten waarborgen.

Elk van deze doelstellingen beoogt bij te dragen tot het waarborgen van de grondrechten van alle burgers in dit land. Op basis van dit centrale streven en de zes vooropgestelde doelstellingen werden negenenvijftig concrete voorstellen voor maatregelen opgesomd die allen een substantiële bijdrage kunnen leveren tot het verbeteren van de leefomstandigheden van de kwetsbaarste bevolkingsgroepen in onze samenleving.

Een aantal van deze maatregelen vallen onder de bevoegdheid van de geachte minister.

Met betrekking tot het verbeteren van de toegankelijkheid van de procedures inzake de toekenning van het onderhoudsgeld, stelt het Plan onder meer het volgende: “ De minister van Financiën, in samenwerking met de staatssecretaris voor Gezinsbeleid zullen er, wat de DAVO betreft, op toezien: (a) een extra campagne te voeren bij het kansarme publiek, (b) een administratieve vereenvoudiging door te voeren (in overleg met de minister van Ondernemen en Vereenvoudigen), (c) de huidige voorwaarden versoepelen en het bedrag van de tegemoetkoming optrekken ” (voorstel 12, blz. 27).

Graag had ik van het volgende vernomen:

1.Heeft de geachte staatssecretaris al maatregelen genomen om de zichtbaarheid van de Dienst voor alimentatievorderingen (DAVO) te vergroten? Zo ja, welke en welke initiatieven werden er genomen om specifiek bepaalde kansengroepen te bereiken? Zo neen, waarom niet?

2.Welke stappen heeft de staatssecretaris ondernomen om de administratieve procedures rond het toekennen van onderhoudsgeld te vereenvoudigen? Welke inbreng heeft de minister van Ondernemen en Vereenvoudigen hierbij geleverd? Heeft de DAVO al toegang tot de gegevens van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid zodat het verzamelen van gegevens efficiënt kan gebeuren? Zo neen, welke termijn heeft hij vooropgesteld om dit te realiseren? Welke obstakels moeten daarvoor worden weggewerkt?

3.Welke initiatieven zijn al ondernomen om de bestaande voorwaarden rond de regeling te versoepelen? Zijn de bedragen van de tegemoetkomingen verhoogd? Zo ja, kan de staatssecretaris de details van deze verhoging toelichten? Zo neen, waarom is dit nog niet gebeurd? Binnen welke termijn zal de verhoging van de bedragen gerealiseerd worden?

4.Hoe verloopt de samenwerking tussen de staatssecretaris en de minister van Financiën op dit vlak? Vinden er overlegmomenten plaats? Worden deze overlegmomenten structureel of ad hoc georganiseerd? Wanneer hebben deze overlegmomenten plaatsgevonden? Kan de staatssecretaris een voorlopige stand van zaken geven?

Antwoord ontvangen op 7 december 2009 :

1. Er werden maatregelen genomen teneinde de zichtbaarheid van de Dienst voor alimentatievorderingen (DAVO) te vergroten:

- Subsidie voor het platform alimentatievorderingen

Via twee vzw’s die deel uitmaken van het platform (Vie féminine + Nationale Vrouwenraad) werd een actie opgezet die in twee fasen is verlopen. In een eerste fase werden de doelgroepen geïdentificeerd die niet bereikt worden door de gebruikelijke DAVO-campagnes. In de tweede fase werd een op deze doelgroepen gerichte communicatie getest.

Het evaluatieverslag van deze actie die plaatsvond in september 2009 wordt in de loop van de komende weken verwacht.

- Wet betreffende de objectivering van de berekening van de onderhoudsbijdragen

Ook heb ik in het wetsontwerp betreffende de objectivering van de berekening van de onderhoudsbijdragen dat door de Kamer van volksvertegenwoordigers werd goedgekeurd, een maatregel ingevoegd die voorziet in de verplichte vermelding van het bestaan van de DAVO en zijn opdrachten in alle vonnissen met betrekking tot de bepaling van de onderhoudsbijdragen.

Dit ontwerp wordt geëvoceerd door de Senaat, en zodra het parlemenatire traject is afgelegd, zal deze maatregel dus zorgen voor een betere informatieverstrekking aan mogelijke begunstigden.

2. De stappen die ondernomen moeten worden in het kader van het onderhoudsgeld door de gezinnen als te omslachtig ervaren:

- Onder meer omwille van de verplichting tot het neerleggen van een afschrift van de vonnissen. Uit voorzorg dient de DAVO de zekerheid te hebben dat de neergelegde kopie het laatste vonnis ter zake betreft. Zolang de gezamenlijke informatisering van de hoven en rechtbanken niet volledig voltooid is, is een rechtstreekse consultatie van de DAVO helaas niet mogelijk.

- Wat betreft de kruispuntbank:

De elektronische toegang tot de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) heeft tot doel de invordering te optimaliseren. Via die aansluiting zal de DAVO bijvoorbeeld weten wie de laatst gekende werkgever is van de onderhoudsplichtige en wat zijn loon is.

De elektronische toegang moest eigenlijk reeds operationeel zijn sinds mei 2009. De volgende mijlpaal van december 2009 zal eveneens niet gehaald worden. Volgens de nieuwe planning die werd overeengekomen tussen de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid is de volgende streefdatum maart 2010. De meeste obstakels zijn uit de weg geruimd en de planning ziet er nu als volgt uit:

- in december 2009: testen van de webservice van de KSZ;

- in januari 2010: ontwikkelen van de schermen die de antwoorden moeten weergeven;

- in januari-februari 2010: testen van de verbinding;

- in maart 2010: ter beschikking stellen van de webservice aan de medewerkers.

3.Dit is een bevoegdheid van de minister van Financiën.

Onder mijn impuls heeft een werkgroep bestaande uit de directie van de DAVO en de kabinetten Financiën, Armoedebestrijding en Gezinsbeleid deze problematiek bestudeerd.

De plafondverhoging vergt een identificatie van de budgettaire impacten. Deze identificatie kan slechts gebeuren met behulp van de gegevens waarover de DAVO of de FOD Financiën beschikt. Daarom werd op 6 november 2009 een studieopdracht gegeven op basis van een lastenboek.

Dit studieproject wordt gefinancierd door de drie bovenvermelde kabinetten. De resultaten van deze studie worden normaal gezien verwacht tegen het einde van het eerste semester 2010.

4. Het overleg verloopt zoals hierboven uitgelegd en zal worden verdergezet tijdens de begeleiding van de studie en de analyse van de resultaten. Dit overleg wordt niet beperkt tot de minister van Financiën, maar wordt samen met de partners gevoerd in het kader van het Nationaal Plan voor armoedebestrijding.