Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6065

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Autokeuring - Veiligheidsnormen - Conformiteit aan de Eruopese normen - Problemen bij de controle van kleine wagens

technische keuring
automobiel
Europese norm

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
14/12/2009Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4966

Vraag nr. 4-6065 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Heel wat lichte wagens uit het A- en B-segment kampen met problemen om door de autokeuring te komen.

De oorzaak zou liggen bij de controlemechanismen die de Belgische autokeuring hanteert. Die is niet conform de vastgelegde Europese normen. De regels rond de gewichtsbelasting per as zijn in België strenger dan de Europese normen. Die verkeerde afstelling zou foutieve resultaten opleveren.

Touring pleit ervoor het systeem of de criteria van de technische controle bij te schaven, aangezien er nog meer kleine en veilige wagens op de markt komen.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1.Welke conclusies trekt de staatssecretaris uit de bedenkingen aangaande de problemen met betrekking tot de autokeuring van kleinere wagens?

2.Acht hij het aangewezen het systeem of de criteria van de technische controle bij te schaven?

Antwoord ontvangen op 14 december 2009 :

1. In de praktijk wordt er van oudsher rekening mee gehouden dat kleinere, lichtere voertuigen niet dezelfde resultaten behalen als grotere, zwaardere voertuigen wat betreft de controle van het ophangingssysteem. Dit heeft dan ook steeds een invloed uitgeoefend bij de beoordeling van de testresultaten. Ook heeft dit er toe geleid dat er een aantal maatregelen werden genomen om wel degelijk het onderscheid te maken tussen een ophanging in goede staat en een ophanging in slechte staat. In dit kader verwijs ik als voorbeeld naar de mogelijkheid om een licht voertuig te verzwaren op de achteras om toch via de test een beoordeling te kunnen maken van de staat van de ophanging.

2. Voor wat betreft de technische keuring is er sprake van een Europese harmonisatie door middel van Richtlijn 2009/40/EG. Deze richtlijn schrijft ondermeer voor op welke punten een voertuig dient te worden gecontroleerd naar aanleiding van de technische keuring.

Eén van de te controleren punten is de vering (wielophanging). Echter wordt nergens in deze richtlijn bepaald op welke wijze dit dient te gebeuren. België heeft er dan ook voor geopteerd om dit te doen aan de hand van een specifieke ophangingstest, namelijk volgens de Eusama–methode. Daarnaast beschikken de lidstaten over een zekere vrijheid volgens artikel 5 van deze richtlijn. Hierin wordt ondermeer uitdrukkelijk bepaald dat lidstaten “het aantal te controleren punten kunnen uitbreiden” alsook “aanvullende speciale controles kunnen voorschrijven”. Bovendien is het ook zo dat de ophanging een fundamenteel onderdeel is van een voertuig en moet kunnen worden nagegaan of er geen sprake is van een ophanging in slechte staat die de verkeersveiligheid ernstig in gevaar kan brengen.