Identiteitsfraude - Aantallen - Aanpak
identiteitsbewijs
politie
diefstal
fraude
valsheid in geschrifte
computercriminaliteit
persoonlijke gegevens
7/12/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010) |
17/2/2010 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4982
De federale politie trekt aan de alarmbel en stelt dat er een duidelijk probleem is inzake de drastische toename van identiteitsfraude in ons land. Steeds meer privégegevens worden misbruikt om een valse identiteit aan te maken en hiermee misdrijven te plegen of bepaalde goederen aan te kopen.
Het zou gaan om verschillende vormen van fraude, het plaatsen van advertenties, dure aankopen, misbruik met kredietkaarten, etc. Het misbruik kan natuurlijk grote juridische en financiële gevolgen hebben voor de gedupeerden. In sommige gevallen is het misbruik te voorkomen als de burger meer attent zou omspringen met zijn eigen persoonsgegevens. De Federal Computer Crime Unit dringt aan op een uitgebreide sensibiliseringscampagne naar het grote publiek om hen attent te maken voor het grote gevaar van identiteitsfraude.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
Is het probleem van de identiteitsfraude u bekend?
Op welke manier gaat u deze problematiek aanpakken?
Heeft u zicht op het aantal gevallen van identiteitsfraude in ons land?
Welke zijn de meest gebruikelijke gevallen van identiteitsfraude die in België worden vastgesteld?
Hoe is de situatie in de ons omliggende landen?
Bent u bereid om in te gaan op de vraag van de Federal Computer Crime Unit om een sensibilseringscampagne te organiseren? Wat zijn de doelstellingen en wanneer plant u dit project?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.
1-2. Het fenomeen identiteitsfraude is mij niet onbekend. Identiteitsmisdrijven zijn een complexe materie die niet beperkt is tot de werking van één departement. Het is dan ook zaak om een integrale en geïntegreerde aanpak naar voren te schuiven waarbij zowel publieke als private partners worden betrokken. In deze context zullen mijn diensten (in samenwerking met andere betrokken departementen) onderzoeken welke beleidsinitiatieven haalbaar zijn ter stimulering van de kennisopbouw, de informatie-uitwisseling en de voorkoming van de problematiek.
Ik wens het geachte lid de aandacht te vestigen op het feit dat sinds 8 december 2008, ter bestrijding van de identiteitsfraude en de diefstal van identiteitsdocumenten, door mijn diensten het project Checkdoc/Docstop werd opgestart. De bedoeling van dit project is onder meer de aantrekkelijkheid te verminderen van diefstal, heling en handel in Belgische identiteitsdocumenten en paspoorten. Van zodra het verlies of de diefstal van een dergelijk document door de burger wordt gemeld aan de Helpdesk Docstop, wordt dit document onmiddellijk geblokkeerd via de portaalsite www.checkdoc.be, waardoor het gestolen of verloren document niet langer bruikbaar zal zijn voor potentiële dieven en oplichters. Via de portaalsite www.checkdoc.be kan ook eender wie controleren of een voorgelegd Belgisch document gesignaleerd staat bij de bestuurlijke overheden als: verloren, gestolen, vervallen, ongeldig of niet uitgereikt.
3-6 Voor het overige behoort deze materie tot de bevoegdheid van mijn collega van Justitie, aan wie dezelfde vraag werd gesteld onder het nummer 4-5730. Ik sluit mij aan bij zijn antwoord.