Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-6024

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Motorfietsen - Opdrijven van de snelheidscapaciteit

tweewielig voertuig
fiets en bromfiets
snelheidsvoorschriften
politiecontrole
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
8/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4691

Vraag nr. 4-6024 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Steeds vaker wordt de snelheidscapaciteit van brommers opgedreven, hetzij door erkende verkooppunten of door de eigenaars zelf. Dit zorgt ervoor dat deze brommers een snelheid halen die ver boven de wettelijk toegestane snelheid reikt. Dit is bijzonder onveilig voor de bestuurder van de brommers, maar evenzeer voor alle actoren in het verkeer.

Ik heb de indruk dat de politiekorpsen dit probleem ernstig nemen en steeds vaker overgaan tot gecoördineerde controleacties. Graag had ik van de geachte minister antwoord ontvangen op onderstaande vragen:

1. Hoeveel controles werden er de afgelopen jaren (2006, 2007, 2008, 2009) uitgevoerd naar de snelheidscapaciteit van brommers?

2. Bij hoeveel controles werd vastgesteld dat de wettelijk vastgelegde snelheidscapaciteit werd overschreden (zogenaamd opfokken) (spreiding over 2006, 2007, 2008, 2009 en per provincie)?

3. In hoeveel gevallen werd overgegaan tot een sanctie na het vaststellen van het overschrijden van de wettelijk vastgelegde snelheidscapaciteit (spreiding over 2006, 2007, 2008, 2009 en per provincie) en welke sancties werden hierbij opgelegd?

Antwoord ontvangen op 8 februari 2010 :

Wij beschikken momenteel niet over de noodzakelijke gegevens om te antwoorden op deze vraag.

De geïntegreerde politie beschikt enkel, op centraal niveau, over nationale cijfers met betrekking tot de uitgevoerde alcoholcontroles, en dit enkel tijdens de periode van de eindejaarscampagne.

Er wordt wel gewerkt binnen de directie van de operationele politionele informatie (CGO) van de Federale Politie aan de ontwikkeling van een centrale databank verkeersinbreuken en verkeersongevallen die mij in de toekomst zal toelaten een antwoord kunnen bieden op deze vragen.

Op niveau van de verkeersongevallen wordt er enkel bijgehouden wat de betrokken voertuigen zijn (bromfietsen,…). Er wordt echter niet bijgehouden of het hier gaat om opgedreven bromfietsen.