![]() |
![]() |
Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid - Inwerkingtreding - Uitvoeringsbesluiten - Taskforces - Werkgroep 'risicoanalyse' - Stand van zaken
burgerbescherming
7/12/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010) |
18/1/2010 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4457
De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid voorziet in een reeks uitvoeringsbesluiten en in de installatie van diverse werkgroepen om de huidige situatie te analyseren en om de hervorming van de civiele veiligheid zo goed als mogelijk voor te bereiden.
1. Kunt u een lijst opmaken van de uitvoeringsbesluiten? Welke besluiten werden al goedgekeurd door de Ministerraad of door uzelf? Welke besluiten worden nog geredigeerd of gepland?
2. Hoever zijn de verschillende taskforces al opgeschoten?
3. Hoever staat het met de werkzaamheden van de werkgroep “risicoanalyse”?
Het geachte lid gelieve hierna het antwoord op zijn vraag te vinden.
1. Zoals het geachte lid zal vaststellen in de tabel die ik in bijlage toevoeg, vereisen in de wet van 15 mei 2007 meer dan vijftig bepalingen de tussenkomst van de Koning. Slechts een beperkt aantal besluiten echter bedingt de inwerkingtreding van de zones.
De volgende besluiten worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad:
- ministerieel besluit van 4 februari 2008 tot oprichting van een beheerscomité met het oog op de uitvoering van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid en tot vaststelling van de samenstelling en de opdrachten ervan;
- koninklijk besluit van 28 maart 2007 betreffende een federaal kenniscentrum voor de civiele veiligheid;
- koninklijk besluit van 4 maart 2008 betreffende de nadere bepalingen voor de samenstelling en de werking van het nationaal raadgevend comité van de zones en van de provinciale raadgevende comités van de zones;
- koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
- koninklijk Besluit van 2 februari 2009 betreffende de Begeleidingscommissie voor de hervorming van de civiele veiligheid;
- koninklijk besluit van 28 maart 2007 betreffende een federaal kenniscentrum voor de civiele veiligheid.
Het ontwerp van besluit tot bepaling van de minimumstructuren van de provincie voor de oproepen van het 112-agentschap is in eerste lezing door de ministerraad behandeld.
Het ontwerp van koninklijk besluit betreffende de werking en het personeel van de Algemene Inspectie van de operationele diensten van de civiele veiligheid werd mij onlangs overgemaakt.
Het Beheerscomité heeft bovendien de principes gevalideerd die aan de uitwerking van de essentiële besluiten van de hervorming ten grondslag liggen.
Tot de voltooide ontwerpen behoren:
- ontwerp van besluit tot bepaling van de minimumnormen inzake uitrusting en materieel per type interventie (artikelen 6 en 119);
- ontwerp van besluit tot bepaling van de ratio tussen de middelen van de gemeenteoverheden en federale overheden (artikel 67);
- ontwerp van besluit tot bepaling van de modaliteiten voor de vaststelling en de betaling van de federale dotatie (artikelen 68 en 69);
- ontwerp van besluit houdende het algemeen reglement op de comptabiliteit van de hulpverleningszones.
Worden momenteel voltooid:
- ontwerp van besluit tot bepaling van het administratief statuut van de operationele leden van de zones;
- ontwerp van besluit betreffende de Zonecommandant;
- ontwerp van besluit tot bepaling van het sociaal statuut van het personeel van de zones;
- ontwerp van besluit tot vaststelling van de regels met betrekking tot de overdracht van de roerende en onroerende goederen naar de zones;
- ontwerp van besluit tot bepaling van het statuut van de bijzondere rekenplichtige.
2. Het werk van de Task Forces vordert op een verschillend ritme naargelang de zones. Het verzamelen van de gegevens is aan de gang in alle zones, en zelfs bijna voltooid in bepaalde zones (dat is met name het geval voor zone 3 van West-Vlaanderen).
Deze verzameling gebeurt door middel van standaardformulieren en heeft met name betrekking op het personeel (arbeidstijd, algemene gegevens, operationeel en administratief personeel), het materieel (rollend en niet-rollend operationeel materieel, lopende vastlegging), de (hoge en middelmatige) risico’s en de preventie.
Een communicatieplatform bestemd voor de Task Forces, de gouverneurs en de Federale Overheidsdienst (FOD) werd op Internet gelanceerd. De instelling ervan op lokaal niveau is begonnen op 30 september laatstleden. Door dit hulpmiddel zal de uitwisseling van informatie en het beheer van de verzamelde gegevens vergemakkelijken.
De volgende fase is de analyse van deze gegevens.
Er zal ondersteuning inzake change management worden verleend aan de Task Forces en aan de andere actoren die betrokken zijn bij de implementering van de zones. De consultancy-opdracht is reeds begonnen.
3. Aan de technische concepten die schuilgaan achter de opstelling van het toekomstige koninklijk besluit tot bepaling van de inhoud en de minimumvoorwaarden voor de risicoanalyse wordt de laatste hand gelegd. Op 8 juni laatstleden heeft het Beheerscomité haar akkoord gegeven betreffende de methodologische principes die moeten worden aangewend voor de risicoanalyse.
De Experian-software voor de risicoanalyse werd overigens verfijnd en verbeterd. Deze software maakt het thans mogelijk om simulaties te maken en om de voorwaarden te bepalen die vervuld moeten worden om het meest bevredigende dekkingspercentage te bereiken. De punctuele industriële risico’s moeten nog geïntegreerd worden in het programma, de definitieve versie zou klaar moeten zijn tegen eind oktober.
Bijlage
Artikelen van de wet van 15 mei 2007 die een uitvoeringsbesluit vereisen.
Artikel |
Impact |
Onderwerp |
|
5 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
risicoanalyse: inhoud en minimumvoorwaarden |
6 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
minimumvoorwaarden van de adequate hulp + definitie van de adequate middelen |
8 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
algemene bevoegdverklaring |
9 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
nood- en interventieplanning |
10 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
terbeschikkingstelling van lokalen – financiële vergoeding |
12 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
verdeling tussen posten en OECB |
13 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
coördinatie tijdens gezamenlijke opdrachten |
14 |
|
Voorwaarde voor de inwerkingtreding |
territoriale afbakening van de zones |
15 |
§3 |
Voorwaarde voor de inwerkingtreding |
aanvullende regels inzake samenstelling en werking van de raadgevende comités |
16 |
§3 |
Belangrijk, maar niet dringend |
regels inzake samenstelling en werking van de begeleidingscommissie |
21 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
minimumstructuren van de provincie voor de oproepen van het 112-agentschap |
21 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
administratieve en operationele minimumstructuren van de zone |
23 |
§1, lid 3 |
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
minimuminhoud en –structuur van het meerjarenprogramma |
67 |
|
Voorwaarde voor de inwerkingtreding |
vaststelling van de ratio op 31.12.07 + inkomsten en uitgaven die in aanmerking worden genomen |
68 |
§2 |
Voorwaarde voor de inwerkingtreding |
gemeentelijke dotatie |
69 |
|
Voorwaarde voor de inwerkingtreding |
federale dotatie |
70 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
facultatieve financiering van het administratief Arrondissement |
73 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
benoemingsvoorwaarden van de bijzondere rekenplichtige |
74 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
voorwaarden voor de uitoefening van het mandaat van bijzondere rekenplichtige |
77 |
§1, lid 2 |
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
minimumbedrag van de borgstelling |
79 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
voorwaarden en grenzen van de vergoeding van de bijzondere rekenplichtige |
86 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
minimale begrotingsnormen |
92 |
lid 1 |
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
voorwaarden en grenzen in geval van voorlopig krediet |
102 |
lid 1 |
Voorwaarde voor de inwerkingtreding |
minimaal kader operationeel personeel |
104 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
modaliteiten voor het afsluiten van en de inhoud van de overeenkomst tussen hoofdwerkgever en zone |
106 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
statuut |
106 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
statuut van het administratief personeel |
113 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
functieprofiel + selectiemodaliteiten |
119 |
§1 |
Voorwaarde voor de inwerkingtreding |
minimumnormen inzake uitrusting en materieel |
119 |
§2 |
Belangrijk, maar niet dringend |
normen inzake individuele uitrusting, uniformen, insignes, enz. |
134 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
budgettaire gegevens te bezorgen aan de voogdij |
144 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
boekhoudkundige gegevens te bezorgen aan de voogdij |
144 |
lid 2 |
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
drager en vorm van de rekeningen |
156 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
statuut OECB |
157 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
vestiging van de OECB |
157 |
2de zin |
Gewone bevoegdverklaring |
wijziging vestiging van de OECB |
158 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
materieel en uitrusting OECB |
165 |
§5 |
Belangrijk, maar niet dringend |
voorwaarden voor de tenlasteneming van de erelonen van de advocaat |
166 |
§1 |
Belangrijk, maar niet dringend |
voorwaarden voor de vergoeding van de schade aan de goederen |
167 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
modaliteiten van de coördinatie van de civiele veiligheid door de gouverneurs |
174 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
werking van de AIDCV |
174 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
statuut AIDCV |
175 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
kenniscentrum |
177 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
organisatiemodaliteiten van de brandpreventie in de zones |
178 |
§2 |
Belangrijk, maar niet dringend |
recuperatie van de kosten met betrekking tot de opdrachten |
181 |
§2 |
Belangrijk, maar niet dringend |
terugbetaling van de kosten verbonden aan de vordering |
184 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
bijzondere maatregelen in tijd van oorlog |
185 |
|
Gewone bevoegdverklaring |
ambtshalve inlijving |
206 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
statuut van het personeel van de 100-centra |
212 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
regels voor de inventaris en schatting van de overgedragen roerende goederen |
213 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
uiterste datum voor de integrale inventaris van de overgedragen roerende goederen |
215 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
voorwaarden voor de terbeschikkingstelling van de onroerende goederen |
216 |
|
Noodzakelijk voor de werking van de zone |
regels voor de schatting van de overgedragen onroerende goederen |
220 |
|
Voorwaarde voor de inwerkingtreding |
vaststelling van de vervulling van de voorwaarden voor de oprichting van de zones |