Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5980

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Verkeer - Illegale straatraces - Aantallen - Dodelijke slachtoffers

wegverkeer
overtreding van het verkeersreglement
verkeersveiligheid
sterftecijfer
gerechtelijke vervolging

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
2/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4149

Vraag nr. 4-5980 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op de openbare weg vinden met enige regelmaat straatraces plaats. Daarbij vallen soms gewonden.

Met dure wagens, vaak van het nieuwste type en opgefokt, doet men mee aan dergelijke races.

In het antwoord op mijn schriftelijke vraag van 24 juni 2002 (nr. 2195) antwoordde de toenmalige Minister van Binnenlandse Zaken dat:

"…in de afgelopen twee jaar zeven nachtelijke races daadwerkelijk werden vastgesteld. Verder werden er vijf meldingen genoteerd van aan de gang zijnde straatraces, zonder dat het plaatsvinden van deze straatraces effectief kon worden vastgesteld.

"... maar de politiediensten zijn gemotiveerd om het probleem aan te pakken, het fenomeen te detecteren en in kaart te brengen en personen die betrapt worden aan te houden."

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1. Hoeveel van dergelijke activiteiten vonden de afgelopen vijf jaar plaats in ons land?

2. Hoeveel personen werden de voorbije vijf jaren opgepakt voor het bijwonen en/of organiseren van dergelijke activiteiten?

3. Hoeveel van deze personen werden uiteindelijke gerechtelijk vervolgd? Welke straffen werden uitgesproken?

4. Valt er de voorbije vijf jaar in ons land een dodelijk slachtoffer te betreuren als gevolg van illegale straatraces?

5. In welke mate heeft de politie het fenomeen van het straatracen in kaart kunnen brengen de voorbije vijf jaar? Welke belangrijke conclusies kan men hieruit desgevallend trekken?

6. Acht de Minister het wenselijk maatregelen te nemen om dergelijke gevaarlijke praktijken tegen te gaan?

Antwoord ontvangen op 2 februari 2010 :

1. De “straatraces” kunnen in twee categorieën worden onderverdeeld.

De eerste categorie zijn lokale, informele races die meestal ‘s nachts plaatsvinden. Het zijn meestal uitdagingen op het einde van de avond, aangegaan door jongeren die een adrenalineshot nodig hebben. Deze races vinden plaats op wegen waar snel gereden kan worden of op stukken autosnelweg, soms zelfs op verkeersknooppunten.

De federale wegpolitie heeft geen concrete informatie hierover waardoor dit soort races als een fenomeen op zich kunnen beschouwd worden.

De tweede categorie races, waar deze vraag zich eerder op lijkt toe te spitsen, zijn de illegale races met snelheidsliefhebbers die heel Europa doorkruisen. Het zijn onofficiële evenementen waarvoor er geen machtiging van een bestuurlijke overheid is.

Op dit vlak zijn er geen jaarlijkse precieze statistieken ter beschikking, maar het aantal ervan wordt op een handvol geschat met een eerder beperkt aantal kilometers op Belgisch grondgebied. Bovendien zijn een aantal races met geplande doortocht door België uiteindelijk geschrapt. Dan houden we nog geen rekening met andere races op Europees vlak die geen bevestiging van effectieve doortocht over ons grondgebied krijgen.

2.-3. Ik heb geen weet dat er personen zouden aangehouden zijn voor het bijwonen en/of organiseren van dergelijke activiteiten. Wel zijn er verscheidene rijbewijzen ingetrokken voor de inbreuken tegen de verkeerswetgeving, vooral omwille dan van de overdreven snelheid.

En of er al dan niet personen zijn die gerechtelijk vervolgd worden, wens ik u te verwijzen naar mijn collega, de minister van Justitie, de heer De Clerck, die bevoegd is over deze materie.

4. De federale wegpolitie heeft tot op heden nog geen overlijden vastgesteld dat te wijten is aan een ongeval in het kader van illegale straatraces van de tweede categorie.

Er zouden al wel dodelijke slachtoffers te betreuren zijn bij illegale straatraces van de eerste categorie, maar doordat de ongelukken achteraf vastgesteld worden door de politiediensten, is het niet altijd duidelijk of het ongeval het gevolg is van een illegale straatrace of niet.

5. Omdat deze races illegaal zijn, stellen de politiediensten verschillende hypotheses op voor de waarschijnlijk gebruikte reiswegen, om waar nodig operationele schikkingen te treffen. De opdrachten en acties op het terrein worden hoofdzakelijk geleid door de federale wegpolitie, die dat doet op basis van de ministeriële omzendbrief van 18 juli 2002, die de vlotheid van verkeer wil garanderen en de veiligheid van de weggebruikers wil verzekeren, en op basis van de wetgeving op het wegverkeer (koninklijk besluit van 1 december 1975).

Omdat er geen officiële documentatie over dit onderwerp is, komt de informatie over de organisatie van deze straatraces uit contacten die de federale politie heeft met de buitenlandse politiediensten. Dit gebeurt via onder andere de organisatie TISPOL (European Traffic Police Network), alsook door regelmatig te surfen naar websites over dit fenomeen. Daardoor kan dit fenomeen beter worden begrepen.

6. Over het fenomeen van de illegale straatraces zijn al overlegvergaderingen geweest tussen de bestuurlijke overheden, de politiediensten en de verschillende parketten, om over heel het grondgebied een coherente reactie hierover te organiseren.

De voorgestelde keuzes (omkadering van het fenomeen door een voorziening van actieve waakzaamheid en geschikte overtuigingsmaatregelen) lijken de omvang van het probleem onder controle te krijgen, temeer daar verschillende buurlanden de organisatie of de doortocht van dit soort races op hun grondgebied ontraden.

Binnen het Nationale Veiligheidsplan is dit fenomeen trouwens geen prioriteit.

Ik acht het dan niet noodzakelijk bijkomende maatregelen te laten nemen om deze praktijken tegen te gaan.