Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5893

van Franco Seminara (PS) d.d. 7 december 2009

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Belgacom - Misbruik van machtspositie - Concurrerende operatoren - Buitensporige aangerekende kosten - Klachten - Concurrentieregels - Respect - Belgisch Instituut voor de Post- en telecommunicatiediensten (BIPT) - Uit te voeren maatregelen

Proximus
Raad voor de Mededinging
machtspositie
Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie
concurrentiebeperking

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4772

Vraag nr. 4-5893 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

In een recent verslag van het auditoraat van de Raad voor de Mededinging lezen we dat Belgacom zijn machtspositie misbruikt heeft door “wurgprijzen” toe te passen bij de lancering van het “Happy Time”-aanbod.

Dat verslag van het auditoraat is opgemaakt na een onderzoek dat samen met de algemene directie van de dienst Mededinging van de FOD Economie werd gevoerd naar aanleiding van een klacht van de firma Tele2 die Belgacom beticht van misbruik van machtspositie bij de lancering op 1 juni 2005 van “Belgacom Happy Time”.

Concreet wordt Belgacom verweten enerzijds hoge tarieven toe te passen op de wholesalemarkten en, anderzijds, lage tarieven op de retailmarkten voor het eigen “Happy time”-aanbod. Dat maakt het de concurrerende operatoren onmogelijk om op de retailmarkt een redelijke winstmarge te behalen. Die praktijk wordt algemeen omschreven als “wurgprijzen” of “margin squeeze”.

Het is weliswaar de kamer van de Raad voor de Mededinging die beslist of er al dan niet sprake is van een inbreuk op het mededingingsrecht, maar dat neemt niet weg dat dit feit kenmerkend is voor de verwijten die de historische operator Belgacom vaak krijgt, namelijk dat hij het telecommunicatienet in zijn voordeel monopoliseert.

Ik had ook graag geweten of u begrip hebt voor de veelvuldige klachten van de concurrenten van Belgacom, die klagen over de buitensporige prijzen die ze moeten betalen voor het gebruik van het nationale telefoonnet.

Deelt u de uitspraak van de Europese Commissie die al verschillende keren herhaald heeft dat de situatie van de Belgische telecommunicatiesector te wijten is aan de machtspositie van Belgacom en aan de ondoeltreffende toepassing van de regels die de volle uitoefening van het mededingingsrecht garanderen?

Welke maatregelen plant het Belgisch Instituut voor Post- en Telecommunicatiediensten (BIPT) om in de toekomst een doeltreffende en loyale concurrentie in de Belgische telecommunicatiesector mogelijk te maken?