Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5811

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Sneltrein van Hasselt naar Brussel - Stiptheidsproblemen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
pendel

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
28/4/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4808

Vraag nr. 4-5811 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De " sneltrein " van Hasselt naar Brussel met vertrek om 6 u 57 is één van de treinen op die lijn die meestal vrij stipt aankomt in Brussel-Centraal. In de week van 28 september tot en met 2 oktober 2009 kwam de trein echter een paar keer met vertraging aan. Woensdag 30 september 2009 beliep de vertraging zelfs een tiental minuten. Gezien hun ervaringen met andere treinen op deze lijn, vrezen sommige reizen dat er een nieuwe structurele vertraging in de maak is.

1) Wat was de precieze oorzaak van de vertraging van deze trein op woensdag 30 september jongstleden?

2) Dreigt er een nieuw structureel probleem waardoor de trein niet langer stipt op tijd (dat wil zeggen volgens het officiële reisschema) in Brussel-Centraal en Brussel-Zuid zal aankomen?

3) Hoeveel keer kwam de trein dit jaar stipt op tijd (zoals aangegeven in de officiële reistabellen, dus zonder rekening te houden met de door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) gehanteerde marge tot zes minuten) aan in Brussel-Centraal? Deze cijfers kreeg ik graag opgesplitst per maand.

Antwoord ontvangen op 28 april 2010 :

1. en 2. De vertraging van trein 7306 (vertrek in Hasselt om 6.57 uur) werd op 30 september 2009 veroorzaakt door:

- hoogspanningsproblemen ter hoogte van de laatste drie rijtuigen van een voorgaande trein van Hasselt naar Brussel-Zuid. Een technicus moest tussenkomen en deze trein vertrok met 22 minuten vertraging in Hasselt;

- een noodoproep per vergissing gelanceerd door een treinbestuurder van een andere trein op lijn 50 (Gent-Sint-Pieters – Brussel via Aalst) die ontvangen werd op meerdere lijnen, onder meer op lijn 50A (Oostende – Brussel). Bij een noodoproep moeten alle treinbestuurders die deze ontvangen stoppen of trager rijden. Als gevolg daarvan ontstond een langdurige bezetting van bepaalde spoorsecties en werd een overweg gestoord. In totaal verloren 63 treinen op verschillende lijnen, hun voorziene rijpad. Dit had ook invloed op de treinen die van lijn 36 (Luik –Brussel) kwamen bij het naderen van Brussel.

Het gaat dus niet om een structureel probleem maar om een samenloop van omstandigheden van zeer diverse oorsprong, zoals hiervoor beschreven.

3. De maandelijkse cijfers zoals gevraagd door het eerbaar lid zijn niet onmiddellijk uit de beschikbare statistieken af te leiden.

Een analyse van de stiptheid van trein 7306 bij aankomst in Brussel-Centraal, werd gemaakt van 1 augustus tot en met 30 september 2009.

In augustus 2009 (21 werkdagen) kwam trein 7306 3 keer stipt op uur in Brussel-Centraal aan, 17 keer met een vertraging van 1 tot 4 minuten en 1 keer met een vertraging van 8 minuten.

In september 2009 (22 werkdagen) kwam trein 7306 1 keer stipt op uur in Brussel-Centraal aan, 17 keer met een vertraging van 1 tot 5 minuten, 3 keer met een vertraging van 6 tot 9 minuten en 1 keer met een vertraging van 20 minuten door een wisselstoring ter hoogte van Herent.

Door de verzadiging van bepaalde delen van het spoorwegnet tijdens de piek zet elke kleine vertraging opgelopen door een trein, om welke reden dan ook, zich gemakkelijk over op de eerstvolgende treinen. Naarmate de spits vordert ontstaat dikwijls filevorming in het treinverkeer in en rond Brussel