Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5797

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

NMBS - Technische problemen - Inzetting van bussen en taxi's - Kosten

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
16/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4496

Vraag nr. 4-5797 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het komt voor dat de NMBS zich genoodzaakt voelt om bussen of taxi's in te leggen wegens technische problemen met treinstellen of problemen op de spoorlijnen.

Ook indien er geen vervanging mogelijk is van machinisten met gezondheidsproblemen of die hun maximale rijtijd hebben overschreden of benaderen, worden soms vervangende bus- en taxiritten voorzien.

Kan de geachte minister mij laten weten wat de kosten zijn die door de NMBS werden gemaakt in 2006, 2007 en 2008 voor het inzetten van respectievelijk busvervoer en taxi's?

Antwoord ontvangen op 16 februari 2010 :

De beslissing om reizigers met een taxi of bus naar hun bestemmingsstation te vervoeren valt onder de bevoegdheid van Reizigers Dispatching Voyageurs (RDV) die een beroep doet op een ander vervoermiddel zoals bussen of taxi’s bij onder andere incidenten, ongevallen, verbroken laatste aansluitingen van de dag, en gevallen van overmacht.

De redenen waarom taxi’s worden ingelegd worden nog niet bijgehouden.

Onderstaande tabel geeft de kostprijs voor taxivervoer ten laste van Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) (het taxivervoer van treinbestuurders en –begeleiders in het kader van hun dienst inbegrepen). Om bijvoorbeeld de eerste of laatste treinen te kunnen bedienen wordt er ook een beroep gedaan op taxivervoer om het personeel van en naar hun depotstation te brengen.

2006

61 017,74 euro

2007

70 131,17 euro

2008

152 294,00 euro

2009 (tot op 17 november 2009)

96 826,44 euro