Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5781

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 7 december 2009

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Zelfdodingen - Schadeclaims - Vertragingen - Psychologische begeleiding treinbestuurders

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
zelfmoord
schadevergoeding
vervoersduur
varend en vliegend personeel

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
3/5/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-3930

Vraag nr. 4-5781 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Jaarlijks gebeuren er helaas een aantal zelfdodingen of pogingen tot zelfdoding door mensen die zich voor de trein gooien. Naast het emotionele leed van de betrokkenen of hun nabestaanden, zorgen deze ongevallen voor heel wat hinder op het spoor. De families van degenen die zich voor de trein hebben geworpen worden bovendien geconfronteerd met schadeclaims vanwege de NMBS. En ofschoon hen geen schuld treft, kampen ook de treinbestuurders nadien vaak met psychologische problemen.

Voor de periode 2005- eerste semester 2009 kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen, telkens ingedeeld per jaar en per gewest:

1) Hoeveel pogingen tot zelfdoding werden er jaarlijks ondernomen?

2) Hoeveel van deze pogingen tot zelfdoding hadden een dodelijke afloop?

3) Hoeveel schadeclaims heeft de NMBS opgelegd aan degenen die een poging tot zelfdoding hadden ondernomen of - in geval de poging tot zelfdoding een dodelijke afloop had - aan hun nabestaanden?

4) Hoeveel bedraagt dergelijke schadeclaim?

5) Hoeveel ontving de NMBS in totaal aan schadeclaims?

6) Hoeveel bedraagt de gemiddelde vertraging die een trein oploopt na een poging tot zelfdoding?

7) Hoeveel treinbestuurders kregen psychologische begeleiding nadat ze geconfronteerd werden met een poging tot zelfdoding?

Antwoord ontvangen op 3 mei 2010 :

1. en 2. Deze vragen behoren tot de bevoegdheid van de Federale Politie onder de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Groep beschikt echter wel over de volgende gegevens:

Aantal zelfdodingen op de sporen in

Brussels Gewest/

Vlaams Gewest/

Waals Gewest

Totaal

2005

4

70

22

96

2006

8

65

24

97

2007

3

69

22

94

2008

4

60

27

91

2009 (eerste semester)

2

43

19

64

Wat het aantal pogingen tot zelfdoding betreft zijn de gegevens beschikbaar vanaf 2008:

Aantal zelmoordpoging-en op de sporen in

Brussels Gewest

Vlaams Gewest

Waals Gewest

Totaal

2008

1

42

27

70

2009 (eerste semeste)

1

25

8

34

3. en 4. Het financiële verlies (in euro) van de NMBS (schade aan rollend materieel, opgelopen vertragingen, enz.) bedraagt:

- 1 januari 2005 tot 31 december 2005 : 334 731

- 1 januari 2006 tot 31 december 2006 : 330 113,41

- 1 januari 2007 tot 31 december 2007 : 294 799,99

- 1 januari 2008 tot 31 december 2008 : 329 010,93

5. Het huidige beleid van NMBS kiest ervoor om zich in de eerste plaats tot de familiale verzekeraar te richten. Indien deze onbestaande is, richt de NMBS zich tot de notaris die de nalatenschap regelt. De NMBS heeft besloten de schade echter niet terug te vorderen van de familieleden van de zelfdoder indien de nalatenschap deze kosten niet kan dragen.

Het schadebedrag (in euro) dat tot vandaag werd teruggevorderd bedraagt voor :

- 2005: 253 387 ;

- 2006: 219 699,08 ;

- 2007: 226 887,07 ;

- 2008: 321 195,82.

6. De vertraging die veroorzaakt wordt aan het treinverkeer door een (poging) tot zelfdoding varieert sterk en is onder andere afhankelijk van het ogenblik, de densiteit van het treinverkeer op de lijn, de plaats waar de stoffelijke resten zich bevinden en ook de snelheid van tussenkomst van parket, wetsdokter en begrafenisondernemer.

Een gemiddelde vertraging hieruit afleiden zou wellicht leiden tot een vertekend beeld. Een meer sprekend cijfer is het aantal uur vertraging aan reizigerstreinen dat in 2008 werd vastgesteld ten gevolge van zelfdodingen op het spoor: ongeveer 900 uur.

7. Sinds 2003 wordt er systematisch een collega API (Assistent Post Incident) opgeroepen om onmiddellijk na een zelfdoding de treinbestuurder bij te staan en op te vangen op psychosociaal vlak. Indien nadien een verdere begeleiding nodig is, worden één of meerdere gesprekken gepland met de Preventieadviseur Psychosociale aspecten.

Jaar

Opvang door API

Gesprek Preventieadviseur

2005

126

29

2006

180

52

2007

241

90

2008

255

131

2009 (eerste semester)

140

131