Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-5166

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 7 december 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Belastingaangiften - Programma Taxi - Problemen - Maatregelen

belastingaangifte
elektronische overheid
computerprogramma
belastingadministratie
toepassing van informatica

Chronologie

7/12/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
11/2/2010Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-3865

Vraag nr. 4-5166 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Na de moeilijkheden met het elektronische aangiftesysteem Tax-on-Web, melden verschillende ambtenaren sinds geruime tijd problemen met het programma Taxi, dat de ingescande en elektronische aangiften elektronisch controleert.

Gedurende verschillende uren per week zou het programma niet toegankelijk zijn en / of geeft het foutmeldingen, waardoor de ambtenaren het werk niet kunnen voortzetten.

1. Bevestigt de geachte minister de problemen met het programma Taxi?

2. Waaraan zijn de problemen precies te wijten?

3. Wordt bijgehouden hoeveel uren het programma niet kon gebruikt worden?

4. Werd een inschatting gemaakt over het verlies aan tijd voor de betrokken ambtenaren?

5. Wie is hiervoor verantwoordelijk en wat wordt eraan gedaan om deze problemen definitief op te lossen?

Antwoord ontvangen op 11 februari 2010 :

  1. De toepassing Taxi 2008 heeft inderdaad gedurende het eerste semester van 2009 een verminderde dienstverlening gekend en de nodige oplossingen werden hier-voor geleidelijk aangebracht.

    De vastgestelde problemen hebben echter geen nadelige invloed gehad op de inkohiering. Deze is binnen de wettelijke termijn gebeurd (30 juni 2009).

  2. De Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën is bezig met een modernisering van de organisatie en werk-methodes. In dit kader heeft de toepassing Taxi, sinds zijn ontstaan in 2005, een belangrijke evolutie gekend op het niveau van architectuur. Dit verklaart voor een deel de problemen welke de gebruikers hebben ondervonden. Hierbij dient opgemerkt te worden dat in 2008 het berekeningsprogramma voor de belasting van de natuurlijke personen (PB) geïntegreerd werd in de toe-passing Taxi, zodat een nieuwe inkohierings-keten voor deze belasting ontstond. Deze is helemaal gebaseerd op de nieuwe informatie-technologieën.

    De verminderde dienstverlening is niet te wijten aan een technisch probleem, maar aan een reeks van specifieke problemen.

  3. De verminderde dienstverlening manifesteerde zich hoofdzakelijk in een verlenging van de antwoordtijd zonder dat dit de algemene onbeschikbaarheid van de toepassing tot gevolg had. Daarom is het niet mogelijk een juiste duur van de onbeschikbaarheid te bepalen.

  4. Geen enkele schatting van dien aard is beschikbaar. Het dikwijls onduidelijke en specifieke karakter van de vermelde problemen evenals de diversiteit van de taxatie-taken maken het immers moeilijk om tot een objectieve schatting te komen en het opgelopen tijdsverlies te bepalen.

  5. Elke persoon die betrokken was bij een specifiek probleem, heeft de nodige maatregelen genomen om dit in de kortst mogelijke tijdspanne te verhelpen. De oplossingen in kwestie hebben er voor gezorgd dat we tijdens aanslagjaar 2009 geen gelijkaardig fenomeen hebben meegemaakt.