Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4964

van Louis Ide (Onafhankelijke) d.d. 6 november 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Organisatie van een master na master in de specialistische geneeskunde - Aantal erkende specialisten - Aantal opleidingsjaren - Evenwicht

dokter
medisch onderwijs
universiteit
studieduur

Chronologie

6/11/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/12/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5330

Vraag nr. 4-4964 d.d. 6 november 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het Belgisch Staatsblad publiceerde een aantal besluiten waardoor de Vlaamse universiteiten van start kunnen gaan met een master na master, manama, in de specialistische geneeskunde. In de gespecialiseerde media uitte ik kritiek op deze nieuwe ontwikkeling, Artsenkrant van 9 oktober 2009. Mijn belangrijkste opmerkingen waren dat de universiteiten de specialistenopleiding naar zich toetrokken. Hierdoor ontstaat de vrees dat de arts-specialist een theoretische opleiding zou krijgen. Ik dacht dat deze academisering zou leiden tot een hoop papierwerk voor de arts-specialist, de zogenaamde portfolio. Belangrijke spelers in het veld contacteerden me en ontkrachtten mijn argumenten. Volgens hen hadden mijn twee voornaamste punten van kritiek geen betrekking op de “ manama “. De assistenten moeten opgeleid kunnen worden in de periferie en in de universiteiten, zoveel mogelijk volgens een fifty-fifty verdeling. De portfolio mag – zo beweerde men althans – geen administratieve overlast veroorzaken. Het moet een weerspiegeling worden van de eindtermen.

Omdat ik dit dossier van nabij wil heb ik volgende vragen:

1.Kan de minister mij een overzicht geven van alle artsen-specialisten per discipline die in het jaar 2009 zijn erkend?

2.Kan de minister per discipline het totaal aantal opleidingsjaren geven? Bij wijze van voorbeeld: de opleiding klinische biologie duurt vijf jaar. Er werden bijvoorbeeld achttien klinische biologen erkend in 2009. Dit betekent een totaal van negentig opleidingsjaren.

3.Wat is de verdeling van het totaal aantal jaren over periferie en universiteit? Met andere woorden, bij wijze van voorbeeld, zullen de negentig jaren opleiding klinische biologie opgesplitst worden in vijfenveertig jaar periferie en vijfenveertig jaar universiteit.

4.De studenten moeten ook colleges volgen en een meesterproef maken. Dit wordt uitgedrukt in studiedruk en vertaald in uren. Is de minister bereid die uren in de “ manama “ te inventariseren en zo nodig er voor te zorgen dat de regels gerespecteerd worden (wet Colla - ministerieel besluit van 30 april 1999 tot vaststelling van de algemene criteria voor de erkenning van geneesheren-specialisten, stagemeesters en stagediensten)?

Deze vraag is van belang om met reële cijfers na te gaan of de “ manama opleiding“ een evenwichtige opleiding is.