Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4693

van Franco Seminara (PS) d.d. 6 oktober 2009

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Gsm - Facturen - Hoge prijzen in België - Tariefvermindering - Maatregelen - Belgisch Instituut van Post- en Telecommunicatiediensten - Regelgeving

mobiele telefoon
communicatietarief
Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie
mobiele communicatie

Chronologie

6/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/11/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5890

Vraag nr. 4-4693 d.d. 6 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

Ons land wordt vaak met de vinger gewezen wanneer het gaat over de facturen voor mobiele telefonie, zowel voor de nationale als de internationale tarieven.

Volgens talrijke studies over dat onderwerp zou de Belgische consument twee tot vier keer meer betalen voor zijn gsm-factuur dan de andere Europese consumenten.

Er zijn tal van oorzaken voor dat verschil. Zo wordt vaak verwezen naar het gebrek aan mededinging en het geknoei in de regelgeving.

In april 2009 stemde het Europees Parlement over de Verordening (EG) nr. 544/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2009 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 717/2007 betreffende roaming op openbare mobiele telefoonnetwerken binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten (Publicatieblad van de Europese Unie L 167 van 29 juni 2009). Die verordening legt een vermindering op van de facturen voor mobiele telefonie van de Europese consumenten Daarmee viseerde men vooral de kostprijs van de oproepen, sms-berichten of het gebruik van het internet op een mobiel telefoonnet in het buitenland.

Ter herinnering, hetzelfde reglement legt alle operatoren onder meer de verplichting op hun klanten, als ze in het buitenland het internet gebruiken via mobiele telefonie of pc, te verwittigen zodra hun verbruik gestegen is tot 50 euro en bevestiging te vragen als ze meer willen uitgeven.

Ondanks die vooruitgang op het niveau van de Europese instellingen blijft de factuur van de mobiele telefonie van de Belgische verbruiker nog veel te hoog.

Omdat men zich van dit probleem bewust was, werden in ons land diverse wetsvoorstellen ingediend om de exploitanten van mobiele telefonie te verplichten hun klanten per sms of e-mail te wijzen op een abnormaal verbruik. Die voorstellen wachten nog op hun inoverwegingneming.

In die context heb ik volgende vragen :

1. Vindt u niet, in het licht van de verschillende opgesomde elementen, dat ons land zich op Europees niveau in een oncomfortabele positie bevindt wat betreft de facturering van het gebruik van mobiele telefonie of een pc in binnen- of buitenland?

2. Zou het, met het oog op het bekomen van aanvaardbare tarieven, niet logisch zijn een gezonde en transparante concurrentie tot stand te brengen tussen de verschillende netexploitanten en de alternatieve exploitanten van mobiele telefonie?

3. Mogen we tot slot verwachten dat onze federale regulator in die materie, namelijk het Belgisch Instituut van post- en telecommunicatiediensten (BIPT) meer dwingende maatregelen zal nemen om de factuur voor mobiele telefonie van de Belgische verbruiker aanzienlijk te verlichten ?