Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4566

van Patrik Vankrunkelsven (Open Vld) d.d. 25 september 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Vrachtwagens en autocars - Controle - Aantal - Cijfers - Mobiele keuringsstations - Gebruikte toestellen - Gebrek van de vereiste homologatie - Aanvechtingen op boetes - Aantal

bedrijfsvoertuig
autobus
meetapparaat
overtreding van het verkeersreglement
geldboete
wegvervoer
homologatie
verontreiniging door auto's

Chronologie

25/9/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 29/10/2009)
28/10/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4566 d.d. 25 september 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Voor de controle op vrachtwagens en autocars beschikt de overheid over mobiele keuringsstations. De keuringsstations worden ingezet langs de grote transportassen. Ambtenaren van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit leiden vrachtwagens naar parkeerterreinen lang de autosnelweg. Zij controleren de documenten en rij- en rusttijden. Experts van de keuringscentra doen vervolgens de technische controles van uitstoot en remmen. Eind 2007 bleken de gebruikte toestellen voor deze controles niet over de vereiste homologatie te beschikken.

Graag had ik van de geachte staatssecretaris een antwoord gekregen op volgende vragen:

1. Hoeveel boetes werden er in totaal door de problemen met de homologatie met succes aangevochten?

2. Hoeveel vrachtwagens werden de voorbije vijf jaar door mobiele keuringsstations gecontroleerd?

3. Hoeveel overtredingen werden hierbij vastgesteld bij controle van de uitlaat?

4. Hoeveel overtredingen werden hierbij vastgesteld bij controle van de remmen?

Antwoord ontvangen op 28 oktober 2009 :

1. Achttien dossiers met betrekking tot problemen met de homologatie werden bij de Juridische Dienst van de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer ingediend. Deze dossiers werden aan GOCA overgezonden voor het treffen van een passende regeling, inclusief de terugbetaling van de boete.

Het gebruik van de niet gehomologeerde remmeters werd op 13 juli 2007 stopgezet. Zij werden vervangen door een nieuw type dat gehomologeerd werd en dat op 1 maart 2008 in gebruik werd genomen.

De nieuwe overeenkomst met betrekking tot de organisatie van de technische controle langs de weg bepaalt uitdrukkelijk dat aan boord van elke controleset een bewijs van homologatie en keuring aanwezig moet zijn.

2. De technische keuring langs de weg zoals zij nu bestaat werd op 1 september 2006 ingevoerd. De laatste vier maanden van bedoeld jaar zijn een opstartperiode. De cijfers voor 2006 zijn dus niet echt relevant.

3. en 4. Voor 2007 en 2008 kunnen de volgende cijfers worden voorgelegd:


2007

2008

Aantal gecontroleerde voertuigen /

8 996

10 269

Vrachtvervoer (vrachtauto’s, trekkers, opleggers, en aanhangwagens) /

8 888

10 155

Personenvervoer (autocars) /

108

114

Het aantal overtredingen met betrekking tot de opaciteit van de uitlaatgassen is 11 voor 2007 en 14 voor 2008.

Het aantal overtredingen met betrekking tot de remmen is 413 waarvan twee autocars voor 2007 en 437 waarvan zeven autocars voor 2008.