NMBS - Aankoop van tickets via de elektronische identiteitskaart - Evaluatie - Uitbreiding naar dagtrips en verlenging van abonnementen
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
plaatsbewijs
identiteitsbewijs
elektronisch betaalmiddel
24/9/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 29/10/2009) |
19/11/2009 | Antwoord |
De NMBS heeft een nieuw ticketsysteem geïntroduceerd waarbij mensen hun elektronische identiteitskaart dienst kan doen als treinticket. Wie een ticket koopt kan kiezen om het ticket naar de e-ID te sturen. Men moet enkel zijn of haar naam en rijksregisternummer ingeven en ontvangt na de betaling een bevestigingsmail. Bij controle van de treinbegeleider volstaat het om hem of haar de e-ID te overhandigen.
Het systeem werkt momenteel enkel voor de gewone treintickets en nog niet voor B-dagtrips of om treinabonnementen te verlengen.
1) Werd het systeem van de aankoop van treintickets via e-ID reeds vaak gebruikt?
2) Functioneert het systeem optimaal of werden er kinderziektes vastgesteld?
3) Welke problemen verhinderen de uitbreiding van het systeem naar B-dagtrips of de verlenging van treinabonnementen?
4) Op welke termijn zullen ook deze B-dagtrips of verlengingen van abonnementen via e-ID kunnen aangekocht worden?
1. Het aantal biljetten dat per maand via E–ID werd afgeleverd is als volgt:
– juni 2009: 3 511
– juli 2009: 3 420
– augustus 2009: 3 286
2. Het project werd voor de lancering grondig getest en werkt dan ook correct. Bovendien zijn de nodige terugvalprocedures voorzien mocht er zich een technisch probleem voordoen.
3. en 4. De uitbreiding naar B–Dagtrips vereist dat de andere partijen die betrokken zijn bij het all-in pakket (attractieparken, andere openbare vervoermaatschappijen, enz.) dezelfde technologie hanteren die momenteel zeer weinig gebruikt wordt. Daarom is een uitbreiding naar B–Dagtrips niet aan de orde.
De uitbreiding naar de verlenging van treinabonnementen is momenteel evenmin aan de orde. De huidige technologie van de E–ID werkt via het principe van een “contact card”. Zodoende moet voor elke controle door de treinbegeleider de E–ID in de kaartlezer ingevoerd worden. Mocht dit principe veralgemeend worden naar de treinkaarten dan zou de controle, vooral in de spitsuren, teveel tijd in beslag nemen.