Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4261

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 2 september 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Quads - Afzonderlijk statuut - Verbodsbepalingen van gemeenten

tweewielig voertuig
landbouwvoertuig
tractor
motorvoertuig
verkeersregels
wegverkeer
lawaai
lokale wetgeving

Chronologie

2/9/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/10/2009)
28/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4261 d.d. 2 september 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Verschillende steden en gemeentes zijn duidelijk misnoegd door de overlast van quads. Het gaat zover dat bepaalde steden al duidelijk te kennen gaven de voertuigen te willen bannen. Toch blijkt de bevoegdheid om effectief het verkeersreglement te wijzigen federale bevoegdheid. Touring waarschuwt echter voor onhandige ingrepen. Een verbod dat ingaat tegen het algemeen verkeersreglement is onwettig volgens Touring. De steden argumenteren dat de quads geluidsoverlast veroorzaken en dat geluidsoverlast wel degelijk gemeentelijke materie is.

Uw beleidscel, het kabinet van de staatssecretaris van Mobiliteit, zou een apart statuut uitwerken voor quads, zodat een verbod gemakkelijker wordt.

Gezien het korte voorgaande kader, volgende vragen:

1. Hoever staat u in de uitwerking van het appart statuut? Wanneer zal de ontwerptekst voorliggen?

2. Hoe lost dit de verbodsproblemen voor de steden en gemeenten op?

3. Wat vindt de Staatssecretaris van de geluidsoverlast door quads? Is hij akkoord dat quads allesbehalve ideale karakteristieken hebben in sterk verstedelijkt België?

Antwoord ontvangen op 28 september 2009 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

1. en 2. Artikel 1 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer bepaalt dat de Koning de algemene reglementen vaststelt betreffende de politie over het verkeer op de wegen. Het algemeen verkeersreglement is daarvan het gevolg (koninklijk besluit van 1 december 1975).

In artikel 2 van dezelfde wet wordt gesteld dat de gemeenteraden aanvullende reglementen vaststellen betreffende de op het grondgebied van hun gemeente gelegen openbare wegen. Conform artikel 12 van die wet moeten die maatregelen tot regeling van het verkeer, om bindend te zijn, ter kennis van de belanghebbende worden gebracht door passende verkeerstekens.

Aangezien het verkeersreglement, bij gebrek aan een specifiek verkeersbord, niet de mogelijkheid biedt om de toegang voor quads te ontzeggen, kan er geen aanvullend reglement in die zin worden getroffen.

Een aantal steden probeert het gebruik van quads aan banden te leggen aan de hand van een politiereglement inzake “overlast” waarvan het overtreden bestraft wordt met een gemeentelijke administratieve sanctie.

Zo zijn in Antwerpen op basis van een politiereglement vierwielers met motor en vierwielige bromfietsen (met uitzondering van de vierwielige bromfietsen die voorzien zijn van beschermde zitplaatsen - type Aixam) verboden, behalve met toelating van de burgemeester.

Niettemin vind ik het aangewezen dat de problematiek van de quads zou worden geregeld in het kader van de verkeersreglementering.

Zo denk ik aan de invoering van een specifiek verkeersbord waarbij de toegang van quads kan worden verboden, bijvoorbeeld in natuur- en recreatiegebieden of in bepaalde stedelijke gebieden.

Ik zal daarover overleg plegen met de steden en de gemeenten en de betrokken belangengroeperingen.

3. Voertuigen mogen pas in het verkeer worden gebracht als ze zijn goedgekeurd. Dit betekent dat ze moeten voldoen aan de technische eisen die in het technisch reglement aan die voertuigen worden gesteld. Het belang van Europese regelgeving op dat vlak wordt mettertijd groter.

Zo moeten de voertuigen onder de noemer “quad”, wat betreft het geluidsniveau, voldoen aan de richtlijn 97/24/EG. Het maximale geluidsniveau van vierwielers met motor is overigens hetzelfde als dat van gewone motorfietsen. Bovendien mag de uitlaat niet worden veranderd of vervangen door een ander type dat niet overeenstemt met de originele.

Het is een algemeen principe dat voertuigen die conform aan het technisch reglement in het verkeer worden gebracht, toegang hebben tot de openbare weg, tenzij het algemeen verkeersreglement bijzondere regels voorschrijft inzake de toegang tot bepaalde wegen of de toepassing van een specifiek verkeersbord mogelijk maakt.