Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4252

van Paul Wille (Open Vld) d.d. 2 september 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Luchtvaart - Doelbewust hinderen piloten met een laserstraal

luchtverkeer
burgerluchtvaart
stralingsapparaat
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

2/9/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/10/2009)
28/9/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4250
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4251

Vraag nr. 4-4252 d.d. 2 september 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Piloten in Griekenland hebben onlangs hun beklag gedaan over hinderlijke laserstralen. De voorzitter van de Griekse pilotenvakbond heeft de overheid opgeroepen iets aan het probleem te doen. Het komt steeds vaker voor dat iemand vanaf de grond een laserstraal richt op de cockpit van een vliegtuig.

Ook in Nederland blijken er problemen te zijn. Verkeersvliegers op en boven Schiphol worden de laatste paar weken steeds vaker lastiggevallen door vandalen die hen vanaf de grond beschijnen met laserstralen.

Het gaat om zeker enkele tientallen meldingen die binnengekomen zijn bij

de Luchtverkeersleiding Nederland en de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). Het beschijnen van de cockpit van een vliegtuig kan de piloot tijdelijk verblinden en dus mogelijk een ongeluk veroorzaken. Tot nu toe is dat echter nog niet gebeurd.

Ik had dan ook volgende vragen voor de minister:

1) Werden ook in ons land klachten geregistreerd inzake het verblinden van piloten door het beschijnen van de cockpit? Zo ja, in welke luchthavens en beschikt u over cijfers wat betreft de laatste jaren qua incidenten?

2) Kan de minister aangeven of deze incidenten de veiligheid van de passagiers op enig ogenblik in gevaar brachten en zo ja, om hoeveel vluchten ging het?

3) Is het hinderen met een laserstraal van piloten op dit moment strafbaar en zo ja, op basis van welk artikel? Volstaat deze bepaling?

4) Werden er concrete richtlijnen gegeven aan luchthaven, het veiligheidspersoneel, de politie en de piloten wat betreft deze laserstralen?

5) Acht u andere maatregelen opportuun?

Antwoord ontvangen op 28 september 2009 :

1. Er zijn in België de afgelopen jaren drie incidenten met laserstralen gemeld. Deze deden zich telkens voor in de omgeving van Brussels Airport, en vonden allen plaats in de loop van 2009.

2. Een laserstraal kan inderdaad verblinding en/of oogschade veroorzaken, en is aldus een potentieel gevaar voor de vliegveiligheid. De in België gemelde incidenten waren echter niet van die aard dat de veiligheid van de passagiers daadwerkelijk in het gedrang kwam.

3. Iedereen die een daad verricht of poogt te verrichten die de luchtwaardigheid of de vliegzekerheid van een luchtvaartuig in gevaar kan brengen, of die een feit pleegt dat van die aard is dat de veiligheid van de personen aan boord van een luchtvaartuig in het gedrang gebracht wordt, is in toepassing van de artikelen 30, 30bis en 31 van de wet van 27 juni 1937 betreffende de regeling der luchtvaart, strafbaar. Het gaat hierbij om penale boetes en gevangenisstraffen die kunnen oplopen van acht dagen tot dertig jaar naar gelang de aard van de inbreuk en de ernst van de gevolgen.

4. Naar aanleiding van de recente incidenten op Brussels Airport, werd overleg gepleegd tussen de Directie Inspectie van het DGLV, Belgocontrol en de politiediensten. In geval van herhaling van dergelijke incidenten, zal de luchtverkeersleiding onmiddellijk de politiediensten op de hoogte brengen zodat zij direct ter plaatse kunnen gaan.

5. Op dit ogenblik is het aantal incidenten met laserstralen in het Belgisch luchtruim beperkt. Ik meen dan ook dat op dit ogenblik de bestaande maatregelen volstaan. Indien het aantal incidenten sterk zou toenemen, zal de invoering van nieuwe maatregelen onderzocht worden.