Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4235

van Yves Buysse (Vlaams Belang) d.d. 31 augustus 2009

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Internationale voetbalwedstrijden - Geweldplegingen - Busvervoer - Tweede busbestuurder

sportmanifestatie
openbare veiligheid
geweld
voetbalvandalisme
autobus
reizigersvervoer
vervoersduur
bestuurder

Chronologie

31/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/10/2009)
28/10/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4235 d.d. 31 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De voetbalwedstrijd Club Brugge – St-Etienne op 27 november 2008 werd in de uren vooraf ontsierd door ernstige incidenten met voetbalsupporters van St-Etienne.

Volgens de Brugse politie was één van de problemen de kwestie van de rij- en rusttijden van de busbestuurders. Om de verplichte negen uur rust te respecteren zetten de busbestuurders hun voetbalsupporters ofwel vele uren voorafgaand aan de wedstrijd af in de binnenstad of kunnen ze pas lange tijd na afloop van de wedstrijd terug vertrekken. Bij risicomatchen houdt deze situatie ernstige problemen in voor de handhaving van de orde.

Een oplossing zou erin kunnen bestaan om bij dergelijke wedstrijden de verplichting op te leggen om telkens een tweede busbestuurder te voorzien zodat het verblijf tot een minimum kan beperkt worden.

Mijn vragen:

Is de geachte minister op de hoogte van het probleem?

Wil zij de voorgestelde oplossing laten onderzoeken door haar diensten?

Worden eventueel nog andere maatregelen genomen om de risico’s bij dergelijke risicomatchen tot een minimum te herleiden? Zo ja, dewelke?

Antwoord ontvangen op 28 oktober 2009 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1.-2. Mijn diensten hebben na afloop van de wedstrijd Club Brugge- St Etienne de UEFA op de hoogte gesteld van deze problematiek. Dit onderwerp maakt deel uit van een gans pakket aan maatregelen die heden in samenspraak tussen de UEFA en de overheden worden uitgewerkt naar aanleiding van voetbalwedstrijden met een internationale dimensie.

Anderzijds is het eveneens zo dat ik niet in de mogelijkheid ben om buitenlandse supporters te verplichten met een bus naar België af te zakken, dan wel een tweede chauffeur mee te nemen. Ik kan dit in internationale context enkel en alleen aanbevelen.

Tenslotte zou ik er tevens willen op wijzen dat in Europese context het uitgangspunt er niet in bestaat om het verblijf van buitenlandse supporters tot een minimum te beperken. Gastheerschap staat in alle opzichten centraal, waarbij de supporters de mogelijkheid geboden moet worden de wedstrijd te combineren met een bezoek aan de stad. Ten aanzien van zij die zich hierbij niet kunnen gedragen, moet uiteraard worden opgetreden. Ik ben echter geen voorstander dat 100 % van de supporters moeten worden gesanctioneerd door beperkende maatregelen omwille van het gedrag van 1 % onder hen.

3. Alle internationale voetbalwedstrijden worden vanuit veiligheidsoogpunt voorbereid overeenkomstig het handboek van de Europese Unie inzake internationale politiesamenwerking bij voetbalwedstrijden. Informatie-uitwisseling en het meezenden van eigen politiemensen naar het buitenland, gekend met de risicosupporters, vormen hierbij de basis. Het ganse concept is hierbij gesteund op een dynamische risico-analyse. Alle clubs en politiediensten worden in de voorbereiding eveneens met elkaar in contact gebracht op een veiligheidsvergadering georganiseerd door UEFA en de Europese Unie.Wat dit seizoen betreft, vond deze bijeenkomst plaats op 3 september 2009.

De veiligheid bij voetbalwedstrijden vormt het voorwerp van een specifiek actieplan binnen de Europese Unie, goedgekeurd onder Portugees voorzitterschap, alsmede van een jaarlijks EU-actieplan. Beide documenten kunnen geconsulteerd worden op de website van de Europese Unie.