Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4192

van Ann Somers (Open Vld) d.d. 26 augustus 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

NMBS - Mooiweertreinen - Problemen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
consumentenvoorlichting

Chronologie

26/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/9/2009)
24/11/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4192 d.d. 26 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Donderdag 6 augustus hebben zich weer heel wat problemen gesteld met de treinen van en naar de kust. Door het goede weer wilden heel wat reizigers een dagje aan zee doorbrengen. Sommige avondritten van de kust naar het binnenland kregen naast overbezetting nog te kampen met defecten en de bijhorende vertragingen. Reizigers beklagen zich in de kranten over het beloven van drank, die echter niet werd bedeeld. Daarenboven blijken de zogenaamde ‘mooiweertreinen’ afgeschaft te zijn en werden de bestaande treinen pas vanaf half zeven verlengd. Het maakte dat sommige reizigers voor het traject Blankenberge-Diepenbeek een rit van 6,5 uur hebben moeten doorstaan.

1)Hoeveel bedraagt de maximale capaciteit reizigers die de NMBS ’s avonds vanaf 17u kan vervoeren vanuit het station van Blankenberge naar het binnenland?

2)Als blijkt dat de mooiweertreinen zijn afgeschaft omdat ze wegens hun last minute-inzet de planning in de war sturen, kan de NMBS dan niet aangemaand worden om een extra scenario uit te werken waardoor de inzet van mooiweertreinen wel probleemloos kan gebeuren telkens zich het ‘mooi weer scenario’ voordoet?

3)Waarom worden de treinen van de kust naar het binnenland pas vanaf half zeven verlengd, terwijl men weet dat mensen hun terugtocht naar het binnenland al vanaf vijf uur ten beginnen aan te vatten?

4)Waarom wordt op donderdagavond 6 augustus in een trein vanuit Brussel-Zuid richting Limburg afgeroepen dat reizigers drank zal worden aangeboden, terwijl die in de feiten niet of gedeeltelijk niet wordt verdeeld?

5)Hebben de reizigers die 6,5 uur hebben gedaan over het traject Blankenberge-Diepenbeek recht op een schadevergoeding? Zo ja, hoeveel?

6)Zal de minister de NMBS aanmanen om de regeling van de mooiweertreinen te herbekijken en te zorgen voor meer verlengde treinen vanuit het station van Blankenberge naar het binnenland?

Antwoord ontvangen op 24 november 2009 :

1. Het aantal aangeboden zitplaatsen bij 1. vertrek vanuit het station Blankenberge vanaf 17u op een dinsdag tijdens de toeristische periode (dus ook de periode van begin augustus 2009) is als volgt:

Treinnr

Aantal zitplaatsen

Vertrek in Blankenberge

Regio van bestemming

1617

424

17h10

Brugge-Hasselt

8056

360

17h34

Brugge

1618

607

18h18

Brugge - Hasselt

6762

750

18h20

Neerpelt

6759

540

18h36

Gent-St-Pieters

689

360

18h52

Kortrijk

1619

424

19h10

Brugge - Hasselt

6757

636

19h18

Antwerpen-Centraal

6754

212

19h29

Kortrijk

6753

856

19h35

Schaarbeek

6760

424

19h49

Gent-St-Pieters

1620

607

20h10

Brugge-Hasselt

1621

212

21h10

Brugge - Hasselt

1622

212

22h10

Brugge-Hasselt

1623

607

23h10

Brugge-Hasselt

Totaal

7231



2. De mooiweerbulletin treinen werden niet afgeschaft maar opgenomen in het dagelijks toeristisch aanbod. Dit wil zeggen dat ze elke dag reden onafhankelijk van het aangekondigde weer. In totaal reden er op weekdagen zeven toeristentreinen meer dan vorig jaar en op zaterdag-, zon- en feestdagen veertien meer. Dit aantal ligt veel hoger dan het aantal treinen dat voorgaande jaren per mooiweerbulletin werd voorzien.

3. Bij het bepalen van de dienstregeling van de toeristentreinen moet vooral rekening gehouden worden met de beschikbaarheid van het materieel en de verkeersdrukte op de spoorlijnen. De terugkeer van de reizigers situeert zich bovendien bij mooi weer later op de dag dan bij slechter weer. Aangezien de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) bij de planning van de toeristentreinen ervan uitgaat dat het mooi weer is, wordt het vertrekuur meestal vanaf 18 uur voorzien. Indien nu inderdaad blijkt dat er meer vraag is naar vroegere treinen (ook bij mooi weer) zal de NMBS hier volgend jaar rekening mee houden.

4 De NMBS meldt me dat in de vraag te weinig concrete gegevens voorkomen om te kunnen achterhalen welke de betrokken trein is. De mededeling van het vertrek- en eindstation en van de voorziene vertrek- en aankomsturen zouden dit wel mogelijk maken.

5. De reizigers die 6,5 uur hebben gedaan over het traject Blankenberge — Diepenbeek hebben recht op een schadevergoeding. Deze bedraagt 100 % van de prijs van het treintraject met vertraging.

6. De NMBS houdt elk jaar rekening met de ervaringen van de voorbije zomer om het zomeraanbod bij te sturen in functie van de vraag en van de beschikbare middelen.