Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4153

van Hugo Vandenberghe (CD&V) d.d. 18 augustus 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Verkeer - Quads - Verbod in bepaalde steden

tweewielig voertuig
landbouwvoertuig
motorvoertuig
registratie van een voertuig
tractor
lawaai
lokale wetgeving
overtreding van het verkeersreglement

Chronologie

18/8/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 17/9/2009)
28/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4153 d.d. 18 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Mobiliteitsorganisatie Touring beweert dat de gemeenten Antwerpen en Brussel geen poot hebben om op te staan als ze de vierwielige motorvoertuigen of quads uit het verkeer willen bannen. Volgens Touring is een verbod dat ingaat tegen het algemeen verkeersreglement onwettig.

Ook zouden er geen officiële verkeersborden bestaan om quads te verbieden.

Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:

1. Welke conclusies trekt de Staatssecretaris uit de opmerking van Touring?

2. Op welke manier en binnen welke termijn zal de Staatssecretaris deze problematiek oplossen?

Antwoord ontvangen op 28 september 2009 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

Artikel 1 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer bepaalt dat de Koning de algemene reglementen vaststelt betreffende de politie over het verkeer op de wegen. Het algemeen verkeersreglement is daarvan het gevolg (koninklijk besluit van 1 december 1975).

In artikel 2 van dezelfde wet wordt gesteld dat de gemeenteraden aanvullende reglementen vaststellen betreffende de op het grondgebied van hun gemeente gelegen openbare wegen. Conform artikel 12 van die wet moeten die maatregelen tot regeling van het verkeer, om bindend te zijn, ter kennis van de belanghebbende worden gebracht door passende verkeerstekens.

Aangezien het verkeersreglement, bij gebrek aan een specifiek verkeersbord, niet de mogelijkheid biedt om de toegang voor quads te ontzeggen, kan er geen aanvullend reglement in die zin worden getroffen.

Een aantal steden probeert het gebruik van quads aan banden te leggen aan de hand van een politiereglement inzake “overlast” waarvan het overtreden bestraft wordt met een gemeentelijke administratieve sanctie.

Zo zijn in Antwerpen op basis van een politiereglement vierwielers met motor en vierwielige bromfietsen (met uitzondering van de vierwielige bromfietsen die voorzien zijn van beschermde zitplaatsen - type Aixam) verboden, behalve met toelating van de burgemeester.

Niettemin vind ik het aangewezen dat de problematiek van de quads zou worden geregeld in het kader van de verkeersreglementering.

Zo denk ik aan de invoering van een specifiek verkeersbord waarbij de toegang van quads kan worden verboden, bijvoorbeeld in natuur- en recreatiegebieden of in bepaalde stedelijke gebieden.

Ik zal daarover overleg plegen met de steden en de gemeenten en de betrokken belangengroeperingen.